Reflections on roles assumed in an environment of production of knowledge made possible by dialogical relations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993635

Keywords:

Knowledge construction, Dialogue, Classroom culture.

Abstract

In this article we discuss, in the light of the Bakhtinian and Freirean perspectives, the construction of an environment of knowledge production based on the dialogue provided by teaching relationships established in a Geometry class. The focus will be given to the convergence of the dialogical questions that we find in the works of both authors and the way in which they can permeate teaching situations so as to favor access to scientific knowledge. We have as objectives:  to analyze the interaction of the subjects involved in a situation where geometric concepts are discussed; to analyze the different roles of these subjects in the context of social interaction in the classroom; to seek a characterization of a classroom culture that prioritizes dialogic relations. To this end, we selected an episode (an excerpt from a moment of interaction, established from a teaching situation, with a beginning, middle and end) in which concepts were under discussion in a  third-grade class of Elementary School. At the end of our study, we sought to demonstrate how the dialogue between Bakhtin and Freire, proposed by us, brings together the meanings attributed to the teaching and learning practices as well as to the roles assumed by the subjects involved in this process. The explicit episode shows a practice that establishes co-authorship, which prioritizes the collective construction of knowledge, and reveals that there are practices that value dialogue in the school context.

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Author Biographies

Iris Aparecida Custódio, Colégio Bom Jesus (Unidade Itatiba/SP)

Doutora e Mestra em Educação pela Universidade São Francisco. Licenciada em Matemática pela Universidade Federal de Lavras, com experiência na docência nos anos finais do Ensino Fundamental e no Ensino Médio. Atualmente é professora na rede privada de ensino do município de Itatiba/SP. É vice-líder do Grupo Colaborativo em Matemática (Grucomat) e participa do Grupo Histórias de Formação de Professores que Ensinam Matemática (Hifopem). É membro da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) e da Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica (Biograph). As produções e estudos desenvolvidos pautam-se na pesquisa narrativa e na perspectiva histórico-cultural para identificar: indícios do processo de elaboração de conceitos geométricos; instrumentos que podem propiciar o desenvolvimento profissional; e o trabalho em parceria como instrumento para a formação de professores que ensinam Matemática.

Kátia Gabriela Moreira, Secretaria Municipal de Educação Campinas (SME)

Doutora em Educação da Universidade São Francisco (2020). Mestre em Educação Pela Universidade São Francisco (2015), na linha de pesquisa Educação, Sociedade e Processos Formativos. Licenciada em
Pedagogia pela Universidade São Francisco (2010). As produções de estudos desenvolvidos se referem a Educação infantil e anos inicias do Ensino Fundamental, abrangendo as questões das produções orais e escritas dos alunos em aulas de Matemática, resolução de problemas, letramento matemático e desenvolvimento do pensamento algébrico na perspectiva histórico-cultural. Professora da Educação Infantil na Secretaria Municipal de Educação de Campinas (SME).

References

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Published

2023-05-19

How to Cite

CUSTÓDIO, I. A.; MOREIRA, K. G. . Reflections on roles assumed in an environment of production of knowledge made possible by dialogical relations. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e3635039, 2023. DOI: 10.14244/198271993635. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3635. Acesso em: 3 jul. 2024.

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