Inclusion in the university state of the interior of São Paulo

Authors

  • Tamiris Aparecida Fachinetti UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS
  • Relma Urel Carbone Carneiro Faculdade de Ciência e Letras - UNESP Araraquara

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993627

Keywords:

Inclusion, Student with disabilities, Higher education.

Abstract

Inclusion is part of the promotion and exercise of citizenship, and consequently promotes the warranty of rights to all for full social participation, in a fair and egalitarian manner. Considering the several legal mechanisms created to guarantee the equality of rights and the primordial role of education in establishing the inclusion movement, this study aimed to understand through the vision of students with disabilities the educational inclusion in the public university state of the interior of São Paulo (Brazil). The study had as participants five students. In order to reach the objectives, instrument was used to collect data, a semi-structured. The results suggest that the institution does not have an effective culture of accessibility, some barriers were evidenced, such as the lack of identification in the institutional documents of the real type of deficiency that the student; support actions that the institution takes too long to offer or offers through different means than what was requested by the students, and the architectural accessibility of the campus that is not sufficient for all students to have autonomy. However, it is verified that FCL has advanced in the process of inclusion of students with disabilities, as there are some actions by the institution towards an inclusive university. It is possible to observe advances and limits in the process of inclusion of institution.

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Author Biographies

Tamiris Aparecida Fachinetti, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO CARLOS

Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Educação na Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Mestra em Educação Escolar (2015) pelo Programa de Pós Graduação em Educação Escolar da FCL/UNESP- Araraquara. Possui Graduação em Educação Especial (2014) pela UFSCar. Tem experiência na área de Educação Especial, Segurança Viária e Pedagogia Administrativa, atuando principalmente nos seguintes temas: educação inclusiva, atendimento educacional especializado, tecnologia assistiva, formação de professores e programas educacionais para empresas privadas.

Relma Urel Carbone Carneiro, Faculdade de Ciência e Letras - UNESP Araraquara

Doutorado em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (2006), mestrado em Ciências: Distúrbios da Comunicação Humana pela Universidade de São Paulo (2002) e graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1990). Docente do Departamento de Psicologia da Educação da Faculdade de Ciências e Letras da Unesp de Araraquara com atuação no Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar. Estágio nos Archives Jean Piaget - Université de Genève, UNIGE, Geneve, Suiça em 2012 e 2014. Membro da ABPEE - Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial e do ONEESP - Observatório Nacional de Educação Especial.Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Especial, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, educação especial, inclusão escolar e formação de recursos humanos para a Educação Inclusiva. Líder do GEPEEI - Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Especial e Inclusiva.

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Published

2020-06-26

How to Cite

FACHINETTI, T. A.; CARNEIRO, R. U. C. Inclusion in the university state of the interior of São Paulo. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e3627098, 2020. DOI: 10.14244/198271993627. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3627. Acesso em: 22 jul. 2024.

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