The child's meeting with the teaching book: representations of childhood

Authors

  • Taciana Zanolla Professora da Rede Municipal de Ensino de Caxias do Sul.
  • Flávia Brocchetto Ramos Universidade de Caxias do Sul
  • Verônica Bohm Doutora em Educação Professora na UCS

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993511

Keywords:

Childhood, Teaching book, Identity, Social representations.

Abstract

Admission to Elementary School is a time of transition and it often allows the first contact of the child with a teaching book. Who does this child meet in the book? Which elements of constitution of child being are communicated? In this article, we intend to answer these questions through a qualitative descriptive research, which aims at describing and analyzing social representations of childhood in the pictures of the first part of Ápis Língua Portuguesa – 1º ano (2017). The study departs from the description of elements that constitute pictures for comprehension of social representations (MOSCOVICI, 1978) which are present there, discussing them, based on the concept of language as a constitutive part of the human being (VYGOTSKY, 1989, 2008), and on studies on childhood (STEARNS, 2006). When interacting with the teaching book, students have access not only to knowledge, but also to contact with identity representations. The initial images of the teaching book portrait different origins, as well as physical and individual characteristics of kids. But, diversity of ethnic groups and physical characteristics does not cover social and cultural diversity of Brazilian childhoods, and this does not contribute to student’s subjective constitution.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Taciana Zanolla, Professora da Rede Municipal de Ensino de Caxias do Sul.

Mestranda em Educação na Universidade de Caxias do Sul.

Graduada em Letras

Flávia Brocchetto Ramos, Universidade de Caxias do Sul

Doutor em Letras.

Professora no PPGEd UCS

Verônica Bohm, Doutora em Educação Professora na UCS

Possui graduação em Psicologia pela Universidade de Caxias do Sul (2003), mestrado em Psicologia Social e Institucional pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2009), doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2016) e é especialista em Gerontologia pela Sociedade Brasileira de Geriatria e Gerontologia (2017). Atualmente é professora na Universidade de Caxias do Sul

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: 2017. Disponível em: <https://bit.ly/2BHitds>. Acesso em: 23mar. 2019.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC; SEB, 2009.

CRUSOÉ, Nilma Margarida de Castro. A teoria das representações sociais em Moscovici e sua importância para a pesquisa em educação. Aprender: Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação, Vitória da Conquista, ano 2, n. 2, p. 105-114, 2004.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Escolha PNLD 2019 – Orientações. Brasília: 2018. Disponível em: <http://www.fnde.gov.br/programas/programas-do-livro/livro-didatico/escolha-pnld-2019> Acesso em: 25 set. 2018.

MOSCOVICI, Serge. La psychanalyse, son image et son public. Paris: PUF, 1976.

MOSCOVICI, Serge. A representação social da psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.

MOSCOVICI, Serge. On social representation. In: FORGAS, J.P. (org.). Social cognition. London: Academic Press, 1981, p.181-209.

MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em Psicologia Social. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.

OLIVEIRA, Maria Kohl de. Vygotsky e o processo de formação de conceitos. In: LA TAILLE, Yves de; OLIVEIRA, Maria Kohl de; DANTAS, Heloysa. Piaget, Vygotsky, Wallon: teorias psicogenéticas em discussão. 27. ed. São Paulo: Summus, 2016. p. 23-34.

PREFEITURA DE CAXIAS DO SUL. Apresentação. Caxias do Sul: 2018. Disponível em: <https://caxias.rs.gov.br/cidade> Acesso em: 2 set. 2018.

PREFEITURA DE CAXIAS DO SUL. Ensino Fundamental. Caxias do Sul: 2018. Disponível em: <https://caxias.rs.gov.br/servicos/educacao/ensino-fundamental> Acesso em: 2 set. 2018.

STEARNS, Peter. A infância. São Paulo: Contexto, 2006.

TRINCONI, Ana; BERTIN, Terezinha; MARCHEZI, Vera. Ápis Língua Portuguesa – 1º ano. 3.ed. São Paulo: Ática, 2017.

VYGOTSKY, Lev Semenovitch. A formação social da mente. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

VYGOTSKY, Lev Semenovitch. Pensamento e linguagem. 4.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

ZIMERMAN, David Epelbaum; OSORIO, Luiz Carlos [et. al]. Como trabalhamos com grupos. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

Published

2020-05-19

How to Cite

ZANOLLA, Taciana; RAMOS, Flávia Brocchetto; BOHM, Verônica. The child’s meeting with the teaching book: representations of childhood. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e3511090, 2020. DOI: 10.14244/198271993511. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3511. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2019-06-16
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-02-26
##plugins.generic.dates.published## 2020-05-19

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.