Academic scripture and engagement: limitations and potentialities in the preparation of the final work of the graduation

Authors

  • Rosa Maria Rigo Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul/PUCRS
  • Maria Inês Côrte Vitória Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul/PUCRS
  • José António Marques Moreira

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993417

Keywords:

Academic writing, Engagement, Higher education.

Abstract

This article presents data from an action research, which sought to analyze limitations and potentialities in the course of the writing process of Graduation Course Completion Works. Using the content analysis (BARDIN, 2010), the results pointed limitations: 1) writing of textual genres needs to be practiced encouraged regularly; 2) promotion of the reading culture has become urgent since joining the university. The potentialities the study pointed out: 1) academic writing can become an important element in processes of student engagement; 2) the paired learning showed the improvement in the writing of the CBTs; 3) the promotion of active learning helps in the development of CBT; 4) the attribution of meaning to the CBT helps in the autonomy of the student, since supported by reading good reference texts.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rosa Maria Rigo, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul/PUCRS

Faculdade de Educação

Escola de Humanidades

Maria Inês Côrte Vitória, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul/PUCRS

Faculdade de Educação

Escola de Humanidades

References

ANTUNES, Irandé. Lutar com palavras – Coesão e coerência. 1ª edição. São Paulo: Parábola, 2005.

BAEPLER, Paul et al. Um guia para o ensino na aula de aprendizagem ativa. Virginia: Sterling, 2016.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1986.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2010.

BECKER, Howard S. Truques da escrita: para começar e terminar teses, livros e artigos. Editora Zahar, Rio de Janeiro, 2014.

BHATIA, Vijay K. Analysing genre: language use in professional settings. London: Longman, 1993.

BRANCHER, Vantoir Roberto; OLIVEIRA, Valeska Forte (Orgs.). Formação de professores em tempos de incerteza. 1a. Ed., Jundiaí, SP: Paco Editorial, 2016.

FÁVERO, Leonor Lopes. Coesão e coerência textuais, São Paulo: Editora Ática, 2000.

FERREIRO, Emília. O passado e o presente dos verbos ler e escrever. São Paulo: Cortez, 2002.

FINN, Jeremy. D. School Engagement & Students at Risk. Washington DC, 1993.

FISCHER, Adriana. Sentidos situados em eventos de letramento na esfera acadêmica. Educação, Santa Maria, v. 35, n. 1, p. 215-228, maio/ago. 2010.

HALLIDAY, Mak; MATTHIESSEN, Christian. An Introduction to Functional Grammar, 3ª ed. Distributed in the United States of America by Oxford University Press Inc. Madison Avenue, New York, 2004.

MELLO, Ana Maria Côrte; VITÓRIA, Maria Inês Côrte. Textos opinativos nos concursos vestibulares: a possibilidade de conjugar os verbos ler e escrever em primeira pessoa. In: SMITH, Marisa M.; BOCCHESE, [et al.] (org.) (Sobre)escrevendo a redação de vestibular. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2007.

MONTEIRO, Ana Maria Ferreira. Professores entre saberes e práticas. Educação e Sociedade. V.22, n. 74. Campinas, abr/ 2001.

MORAIS, Artur Gomes. Ortografia: Ensinar e Aprender. Ed. Ática, 2003.

MYERS, Greg. The Pragmatics of Politeness in Scientific Articles. Applied Linguistics, 10/1, p.1-35. Oxford University Press, 1989.

RIGO, Rosa Maria; VITÓRIA, Maria Inês Côrte. Mediação Pedagógica em Ambientes Virtuais de Aprendizagem. Porto Alegre, EDIPUCRS, 2015.

SALANOVA SORIA, Marisa; SCHAUFELI, Wilmar. El Engagement en el trabajo: cuando el trabajo se convierte en pasión. Madrid: Alianza Editorial, 2009.

SCHAUFELI, Wilmar et al. Engajamento no Trabalho. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2013.

SCHÖN, Donald. Educando o profissional reflexivo. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

SWALES, John M. Genre Analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

THIOLLENT, Michel. Metodologia de pesquisa-ação. 15 ed. São Paulo: Cortez, 2007.

VERGARA, Sylvia C. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. 3.ed. Rio de Janeiro: Atlas, 2000.

VITÓRIA, Maria Inês Côrte; Christofoli, Maria Conceição Pillon. A escrita no Ensino Superior. Revista Educação da UFSM, Santa Maria, v. 38, n. 1, p. 41-54, jan./abr. 2013.

VITÓRIA, Maria Inês Côrte. La escritura académica en la formación universitaria. Madrid, Espanã: Narcea, 2018.

WHITE, Peter. Beyond Modality and Hedging: a dialogic view of the language of intersubjective stance. Revista Text 23(2) 2003, p.259-284.

Published

2020-04-13

How to Cite

RIGO, R. M.; VITÓRIA, M. I. C.; MOREIRA, J. A. M. Academic scripture and engagement: limitations and potentialities in the preparation of the final work of the graduation. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e3417079, 2020. DOI: 10.14244/198271993417. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3417. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Experience reports
##plugins.generic.dates.received## 2019-04-25
##plugins.generic.dates.accepted## 2019-06-10
##plugins.generic.dates.published## 2020-04-13