Configurations of childhood in the city: inter-neighborhood and usage of time and space inequalities by children from Curitiba
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271993275Keywords:
Child, Neighborhood, City, Socialization.Abstract
This study analyzes data from a questionnaire that was responded by 1060 families about the usage that children who live in different neighborhoods in Curitiba made in the neighborhood they lived and in the city. In order to analyze this data, authors from social sciences (Elias, Lahire), urban sociology, childhood and others were used. It was observed that children who live in the northern and central regions socialized more in consolidated leisure and cultural spaces, did more activities focused on the school manner of socialization and did elitist sport activities and spiritual ones as well. On the other hand, southern and extreme southern region children did more activities close to a civic, moral and religious framing and did more sport activities connected to personal defense. It is possible to conclude that the neighborhood and the city also contribute in the socialization processes influencing on the creation of webs of interdependence that may be both more and less varied, elastic and mobile from the spatial view.
Metrics
References
AUTHIER, Jean-Yves. La question des “effets de quartier” en France. Variations contextuelles et processus de socialization. In: Authier, Jean-Yves; Bacqué, Marie-Hélène; Guérin-Pace, France. Le Quartier: enjeux scientifiques, actions politiques et pratiques socials. Paris: La Découverte, 2006.
BAUMAN, Zygmunt. Confiança e medo na cidade. Tradução Eliana Aguiar. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.
CARDOSO, Julia do Carmo P. Scholochuski; FERREIRA, Valéria Milena Rorich. Onde estudam as crianças curitibanas? A relação entre o local de moradia das famílias e a localização da escola na cidade de Curitiba. In: Anais do Colóquio Internacional Crianças e Territórios de Infância. Anais. Brasília(DF) UnB, 2018. Disponível em: . Acesso em: 26/11/2019.
CASTELLS, Manuel. A questão urbana. São Paulo: Paz e Terra, 2009.
ELIAS, Norbert. A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Zahar, 1994a.
ELIAS, Norbert. O processo civilizador 1: uma história dos costumes. Rio de Janeiro: Zahar, 1994b.
ELIAS, Norbert. Au-delà de Freud: sociologie, psychologie, psychanalyse. Paris: La Découverte, 2010.
FERNANDES, Sonia Maria; SANTOS, Marcia Cristina dos. A infância negra no contexto dos bairros de Curitiba. In: Anais do Colóquio Internacional Crianças e Territórios de Infância. Anais. Brasília (DF) UnB, 2018. Disponível em: . Acesso em: 26/11/2019.
FERREIRA, Valéria Milena Rohrich. Práticas Institucionalizadas e Processos de Socialização de Crianças na Cidade. Revista Cocar, Belém, v. 9, n. 17, p. 55-64, jan./Jul. 2015.
FERREIRA, Valéria Milena Rohrich. Deslocamento de Crianças nos Bairros de Curitiba e sua Relação com Processos de Socialização. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 10, n. 1, p. 52-68, 2016.
FERREIRA, Valéria Milena Rohrich; FERNANDES, Sonia Maria. Infância e Justiça Espacial: Desigualdades intrabairros e na apropriação da cidade por crianças curitibanas. (no prelo)
FERREIRA, Valéria Milena Rohrich; FERREIRA, Solange Pacheco; SANTOS, Rojanira Roque dos. Antiguidade de moradia no bairro, origem geográfica das famílias e sua relação com usos e vivências das crianças na cidade e no bairro. In: Anais do Colóquio Internacional Crianças e Territórios de Infância. Anais. Brasília(DF) UnB, 2018. Disponível em: . Acesso em: 26/11/2019
FERREIRA, Valéria Milena Rohrich; SANTOS, Rojanira Roque dos. Inventário das microproduções dos espaços da cidade: crianças, famílias e cultura comum no bairro e na cidade. XIV Congresso Nacional de Educação – EDUCERE, Curitiba, 2019.
FIORESE, S. Gênero e cidade: uma análise de conversas com meninos e meninas da Rede Municipal de Ensino de Curitiba. In: Seminário Nacional Infâncias e Juventudes na cidade: um diálogo com a educação, 2017, Vitória. EIXO 1: Educação, Infância e Cidades, 2017.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Demográfico do Brasil, 2010. (https://censo2010.ibge.gov.br/)
LAHIRE, Bernard. Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável. São Paulo, Ática, 1997.
LAHIRE, Bernard. Homem plural: os determinantes da ação. Petrópolis: Vozes, 2002a.
LAHIRE, Bernard. Portraits sociologiques: dispositions et variations individuelles. Paris: Nathan, 2002b.
MOLLO-BOUVIER, Suzanne. Transformação dos modos de socialização das crianças: uma abordagem sociológica. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 91, p. 391-403, maio/ago. 2005.
PAQUOT, Thierry. L’espace public. Paris: La Découverte, 2010.
QVORTRUP, Jens. Nove teses sobre a infância como um fenômeno social. Pro-Posições, Campinas, v. 22, n. 1, p. 199-211, jan./abr. 2011.
REMY, Jean. L’ espace, un objet central de la sociologie. Toulouse: Éditions Erés, 2015.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Crianças: educação, culturas e cidadania activa, refletindo em torno de uma proposta de trabalho. Perspectiva, v. 23, n. 1, p. 17-40, jun./jul. 2005.
SARMENTO, Manuel Jacinto As crianças e a infância: definindo conceitos, delimitando o campo. In: SARMENTO, Manuel; PINTO, Manuel (Orgs.). As crianças: contextos e identidades. Minho: Universidade do Minho, 1997. p. 9-29.
VIARD, Jean. Eloge de la mobilité: Essai sur le capital temps libre et la valeur travail. Paris: Editions de l’Aube, 2011.
VINCENT, Guy; LAHIRE, B.; THIN, D. Sobre a história e a teoria da forma escolar. Educação em Revista. Belo Horizonte, n. 33, jun 2001, p. 7-47.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2019-07-18
##plugins.generic.dates.published## 2020-03-03