State of knowledge of scientific productions in journalistic student education
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271993203Keywords:
Student paper, Student writing, Printed as a font.Abstract
The objective of this study is to identify the scientific productions on student journalistic prints in Brazil, with emphasis on studies that prioritize them as the main source and / or object of study and which are necessarily written by and for students. In this sense, a mapping of the indexed productions in the BDTD and in the CAPES Portal between the years of 2002 and 2017 was carried out; six dissertations and eleven articles composed the corpus of analysis. The bibliographic management software Mendeley Reference Manager is used to manage bibliographic references and the organization of productions. Data analysis was done through Laurence Bardin's Content Analysis. The results indicate that the scientific productions on printed matter in Brazil show a broad and distinct universe of works and theoretical-methodological developments that allow different perspectives and theoretical paths in studies that privilege print as sources and / or objects in the field of History of Education. Thus, the domains of the historiography of education on student prints are progressing mainly with the movement of these studies, whether in the production of articles, monographs, dissertations and / or books, however, as a whole, the document is still little explored in Brazil, and there are few studies on printed matter produced by and for students.
Metrics
References
ALMEIDA, Dóris Bittencourt; BASTOS, Maria Helena Camara. Culturas juvenis dos anos 1980 nas páginas do periódico estudantil: “JB - O Jornal do Becker” (Colégio Estadual D. João Becker - 1985/1986). Educar em Revista, n. 57, p. 239–259, 2015.
AMARAL, Giana Lange do. Os impressos estudantis em investigações da cultura escolar nas pesquisas histórico-institucionais. História da educação, v. 6, n. 11, p. 117–130, abr. 2002.
AMARAL, Giana Lange do. Os jornais estudantis Ecos Gonzagueanos e Estudante: apontamentos sobre o ensino secundário católico e laico (Pelotas/RS, 1930-1960). História da Educação, v. 17, n. 40, p. 121–142, ago. 2013.
AQUINO, Mary Jones Ferreira De Moura. Organização e imprensa estudantil no Colégio de São Luiz e Liceu Maranhense: processo de formação de uma elite letrada (1949-1958). São Paulo, 2016. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2016.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 4 ed. rev. e actual. Lisboa, PT: Edições 70, 2009.
BASTOS, Maria Helena Camara. Apresentação do dossiê escritas estudantis em periódicos escolares. Hist. Educ. [online]., v. 17, n. 40, p. 7–10, 2013.
BASTOS, Maria Helena Camara; ERMEL, Tatiane de Freitas. O jornal A Voz da Escola: escritas dos alunos do Colégio Elementar Souza Lobo (Porto Alegre/RS, 1934-1940). Hist. Educ. [online]., v. 17, n. 40, p. 143–173, 2013.
BIAZZETTO, Giovani. Jovens e política na imprensa estudantil: o periódico “O Julinho” (Porto Alegre/RS 1960). 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS, Porto Alegre, 2016.
CATANI, Denice Barbosa; BASTOS, Maria Helena Camara (Orgs.). Educação em revista: a imprensa periódica e a história da educação. São Paulo: Escrituras Editora, 2002.
CUNHA, Maria Teresa Santos, Folhas voláteis, papéis manuscritos: o pelotão de saúde no jornal infantil Pétalas (Colégio Coração de Jesus - Florianópolis/SC, 1945-1952). Revista História da Educação [online], p. 251–266, 2013.
GRAZZIOTIN, Luciane Sgarbi Santos. Do Schüler-Zeitung ao O Ateneu: marcas da cultura escolar nas páginas dos periódicos (São Leopoldo/RS, 1964-1973). História da Educação, v. 17, n. 40, p. 319–336, mar. 2013.
IJUIM, Jorge Kanehide. Jornal escolar do instrumento didático ao instrumento complexo. EccoS Revista Científica, v. 2, n. 2, p. 115–121, 2011.
PEREIRA, Marcus Vinícius Medeiros. Fundamentos teórico-metodológicos da pesquisa em educação: o ensino superior em música como objeto. Revista da FAEEBA – Educação e contemporaneidade, Salvador, v.22, n. 40, p. 221-233, jul./dez. 2013.
RABELO, Giani. O jornal escolar O Estudante Orleanense (Santa Catarina, 1949-1973). Revista História da Educação [online], v. 17, n. 40, p. 197–219, ago. 2013.
RODRIGUES, Cibele de Sousa. O Porvir, jornal literário e recreativo: propriedade de uma associação de estudantes do Atheneu Sergipense (1874). 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, 2016.
SÁ, Elizabeth Figueiredo de; MOREIRA, Kenia Hilda. A morte no cotidiano e no Vida Escolar em Campo Grande-MT. Revista Brasileira de História da Educação, v. 17, n. 3[46], p. 171–195, jul. 2017.
SCHWETER, Isis Sanfins. Organização e imprensa estudantil no Instituto de Educação Sud Mennucci (1952-1954). 2015. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2015.
SILVA, Cristiani Bereta da. Cultura escolar e cultura política: projeto de nacionalização e o jornal escolar A Criança Brasileira (Santa Catarina, 1942-1945). História da Educação, v. 17, n. 40, p. 175–195, ago. 2013.
VIDAL, Valdevania Freitas dos Santos. O Necydalus: um jornal estudantil do Atheneu Sergipense (1909-1911). 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) – Núcleo de Pós-Graduação em Educação, Pró-Reitoria de Pós- Graduação e Pesquisa, Universidade Federal de Sergipe, 2009.
VIEIRA, Patrícia Machado. Psiu! Fermento!: pastoral da juventude e imprensa estudantil nos anos 1980 a 1990. 2014. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Porto Alegre, BR-RS, 2014.
WERLE, Flávia Obino Corrêa; BRITTO, Lenir Marina Trindade de Sá; NIENOV, Gisele. Escola Normal Rural e seu impresso estudantil. Educação em Revista (UFMG), v. 45, p. 81–105, jun. 2007.
YAMAKAWA, Eduardo Kazumi et al. Comparativo dos softwares de gerenciamento de referências bibliográficas: Mendeley, EndNote e Zotero. TransInformação, v. 26, n. 2, p. 167–176, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2019-07-16
##plugins.generic.dates.published## 2020-03-03