"In fact, everyone wants to be perfect" Meanings of the school experience and school reinforcement for a teenager

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993151

Keywords:

Content analysis, Meaning, Learning reinforcement, Sense.

Abstract

In this paper some of the meanings of a primary school student for the school experience are analyzed, based on a demand for school reinforcement. This activity is a constant part of the daily life of many children and adolescents in Brazil, and it is observed that it can have both positive (when it helps the young in a process of self-discovery and development) and negative connotations (when it becomes a form of stigma and exclusion) for the life of the students, framing and giving new meanings to the school experience in a broader sense. For the data collection, a semi-structured interview with a 10-year-old girl was performed, with subsequent transcription and data analysis using Bardin’s Content Analysis method (2016). The analysis is complemented with the support of authors and theories of the areas of Education and Psychology. The results and conclusion suggest that teachers, parents and education professionals need subsidies to re-signify school reinforcement and its relation to the school experience as a whole, transmitting a more positive image of this process to young people and adolescents, so that it is considered an opportunity for development rather than being seen as form of punishment or cause for exclusion.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Marina Lara Rodrigues, Pontifícia Universidade de São Paulo

Graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU); Especialização em Gestão Empresarial pela Fundação Getúlio Vargas do Rio de Janeiro (FGV-RJ); Especialização em Psicopedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP); Mestrado em Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Experiência em Psicologia e Educação exercendo cargos de docência, coordenação pedagógica e clínica com foco em aprendizagem.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. (1a ed). São Paulo: Edições 70, 2016.

BREDER, F. C. Feminismo e príncipes encantados: a representação feminina nos filmes de princesa da Disney. 2013. 74 f. Monografia (Graduação em Comunicação Social/Jornalismo) – Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. (8a ed.). São Paulo: Cortez, 2006.

GOMES, P. B. M. B. Princesas: produção de subjetividade feminina no imaginário de consumo. 2000. 208 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2000.

NASCIMENTO, M. A. do. Erving Goffman: as interações no cotidiano escolar, desvendando o estigma dentro da inclusão escolar. 2009. 137 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Humanidades e Direito da Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2009.

OLIVEIRA, J. C.; CRUZ, M. A. S. Reforço escolar: um aliado para o ensino. XII Encontro Nacional de Educação Matemática, São Paulo, 2016. Disponível em: <http://www.sbem.com.br/enem2016/anais/pdf/5575_3563_ID.pdf>. Acesso em: 22 jan. 2018.

ZIBETTI, M. L. T.; PANSINI, F.; SOUZA, F. L. F. de. Reforço escolar: espaço de superação ou manutenção das dificuldades escolares? Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 237-246, 2012. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/pee/v16n2/a06v16n2.pdf>. Acesso em: 22 jan. 2018.

Published

2020-03-03

How to Cite

RODRIGUES, M. L. "In fact, everyone wants to be perfect" Meanings of the school experience and school reinforcement for a teenager. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e3151074, 2020. DOI: 10.14244/198271993151. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3151. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Experience reports
##plugins.generic.dates.received## 2018-12-02
##plugins.generic.dates.accepted## 2019-05-27
##plugins.generic.dates.published## 2020-03-03