Teaching cases: narratives of Spanish Language professors from a Higher Education Institution

Authors

  • André Frangulis Costa Duarte Universidade de Taubaté
  • Ana Maria Gimenes Corrêa Calil Universidade de Taubaté

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993098

Keywords:

Teacher training, Professional teacher knowledge, Teaching cases, Spanish language.

Abstract

This article aims to analyze pedagogical situations that constitute the professional knowledge of Spanish Language teachers of a Higher Education Institution located in the Vale do Paraíba region (Brazil), seeking to extract data that contribute to this and other educational environments. This analysis was carried out through four narratives in the form of teaching cases composed by these teachers and based, to a large extent, on the categories of the knowledge base (SHULMAN, 2014). The methodological basis of this research is the qualitative approach (BOGDAN; BIKLEN, 1994), taking into account the perspective, subjectivity and experience of the participants in their own natural environment as a direct source of obtaining descriptive data about their professional knowledge. The instrument of the used data collection was a request for individual composition of teaching cases. The use of this instrument was based on the studies carried out by Shulman (2000) and Nono and Mizukami (2002). The main results point, among others, to the following conclusions: the validity of developing their students´ learning on an integral perspective was perceived; to learn from one's own experience; and to share teaching cases such as those analyzed here, in order to add experiences of colleagues to their own professional knowledge and, in this way, to enhance the learning opportunities of the students of this Teaching Institution.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

André Frangulis Costa Duarte, Universidade de Taubaté

Mestrando do Mestrado Profissional em Educação da Universidade de Taubaté (UNITAU).

Ana Maria Gimenes Corrêa Calil, Universidade de Taubaté

Prof. Dr., docente do Mestrado Profissional em Educação da Universidade de Taubaté (UNITAU).

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. 3 reimp. São Paulo: Edições 70, 2011.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Livraria Porto, 1994.

DOMINGUES, I. M. C. S.; SARMENTO, M. T. J.; MIZUKAMI, M. G. N. Os casos de ensino na formação-investigação de professores dos anos iniciais. In: I Simpósio Luso-Brasileiro em Estudos da Criança, Braga-Portugal – UMINHO. Perspectivas sociológicas e educacionais em estudos da criança: as marcas das dialogicidades luso-brasileiras, 2012.

GROSSMAN, P. L.; WILSON, S. M.; SHULMAN, L. S. Profesores de sustancia: el conocimiento de la materia para enseñanza. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, vol. 9, núm. 2, 2005.

KIRSCH, D. B.; MIZUKAMI, M. G. N. Concepções acerca dos processos de ensinar e de aprender em uma Academia Militar. Revista Eletrônica de Educação, v. 8, n. 3, p. 182-195, 2014. http://dx.doi.org/10.14244/19827199971

MARCELO, C. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro, Sísifo - Revista de Ciências da Educação, n. 8, p. 7-22, jan./abr., 2009.

MONTERO, L. A construção do conhecimento profissional docente. 1. ed. Lisboa: Homo Sapiens Ediciones, 2001.

MUSSI, A. A. Docência no ensino superior: conhecimentos profissionais e processos de desenvolvimento profissional. 2007. 294 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.

NONO, M. A.; MIZUKAMI, M. G. N. Casos de ensino e processos de aprendizagem profissional docente. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília, 203/204/205, pp. 72-84, 2002.

PRADO, G. V. T. Narrativas pedagógicas: indícios de conhecimentos docentes e desenvolvimento pessoal e profissional. Interfaces da Educação, v. 4, p. 149-165, 2013.

ROLDÃO, M. C. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, Campinas, v.12, n. 34, p. 94-103, jan./abr. 2007.

SHULMAN, J. Case methods as a bridge between standards and classroom practice. 2000. Disponível em http://www.ericsp.org/pages/digests/shulman.pdf. Acesso em: 10 jul. 2019.

SHULMAN, L. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos Cenpec, v. 4, n. 2, p.196-229, dez. 2014.

SHULMAN, J.; SHULMAN, L. Como os professores aprendem: uma perspectiva em transformação, 2004. Cadernos Cenpec | São Paulo | v.6 | n.1 | p.120-142 | jan./jun. 2016. Disponível online em http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos /article/view/353. Acesso em: 05 jun. 2018.

VAILLANT, D.; MARCELO, C. Ensinando a ensinar: as quatro etapas de uma aprendizagem. Tradução de Marcia dos Santos Lopes. Curitiba: Ed. UTFPR, 2012.

Published

2020-02-01

How to Cite

DUARTE, A. F. C.; CALIL, A. M. G. C. Teaching cases: narratives of Spanish Language professors from a Higher Education Institution. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e3098049, 2020. DOI: 10.14244/198271993098. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3098. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2018-10-29
##plugins.generic.dates.accepted## 2019-07-16
##plugins.generic.dates.published## 2020-02-01