Ways of living, sharing and building experiences in the Griot pedagogy

Authors

  • Luciana de Araújo Pereira Universidade do Estado da Bahia - UNEB. Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade - PPGEduC
  • Charles Maycon deAlmeida Mota Universidade do Estado da Bahia - UNEB Doutorando do Programa de Pós-graduação em Educação e Contemporaneidade - PPGEduC http://orcid.org/0000-0001-5927-3466
  • Fabrício Oliveira da Silva Universidade do Estado da Bahia Professor assistente da Universidade do Estado da Bahia, lotado no Departamento de Ciências Humanas e Tecnologias - DCHT - Campus XVI http://orcid.org/0000-0002-7962-7222

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993060

Keywords:

Narratives, Griot Pedagogy, Oral tradition.

Abstract

This work approaches orality as an educational principle of the pedagogy of the griot from the memories of the quilombola community Remanso / BA. Its main objective is to analyze the importance of the oral tradition for the maintenance of collective memory and the identity of the group in the narratives of the protagonists of the Trail Griô do Quilombo, in the light of literacy practices and events. Memory, identity, and oral tradition of teachings emerge as major categories that give shape to discussions about griot pedagogy. It is a study that is based on the principles of qualitative research for revealing ways of living, sharing, narrating and constructing meanings for the experiences lived and memorized by a community. In this field, the interviews were foundational elements for revealing knowledge and oral practices as a form of teaching among subjects of different generations. Between some results, the study concluded that listening to the elders and recognizing them as a source of memory is taking care of the community's own history. It is a way of using orality to valorize those who formed this people who are proud of their conquests, and that for this purpose they construct a griot pedagogy, which has in its orality its basic foundation. It is also concluded that school is the main locus for acquiring knowledge in the community, but for this it should not distance itself from local culture, its traditions, community thinking and practices, cultural tradition still resists in the everyday life of these populations.

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Author Biographies

Luciana de Araújo Pereira, Universidade do Estado da Bahia - UNEB. Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade - PPGEduC

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade - PPGEduC da Universidade do Estado da Bahia - UNEB. Mestre em Estudos Linguísticos pela Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS. Professor substituto da Universidade do Estado da Bahia, lotado no Departamento de Ciências Humanas e Tecnologias - DCHT - Campus XVI. Membro do grupo de pesquisa Docência, Narrativas e Diversidade – DIVERSO.

Charles Maycon deAlmeida Mota, Universidade do Estado da Bahia - UNEB Doutorando do Programa de Pós-graduação em Educação e Contemporaneidade - PPGEduC

Possui graduação em Pedagogia pelo Instituto Superior de Ensino Capimgrossense (2009), e em Matemática pela Universidade do Estado da Bahia (2015), Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional pelo Instituto Brasileiro de Pesquisa e Extensão (2012), Mestre em Educação e Diversidade pela Universidade do Estado da Bahia (2016). É professor da Educação Básica e Psicopedagogo no Centro de Referência ao Apoio Pedagógico no município de Várzea do Poço - BA, pesquisador no DIVERSO - Grupo de Pesquisa Docência, Narrativas e Diversidade e no DIFEBA - Diversidade, Formação, Educação Básica e Discurso. Doutorando em Educação e Contemporaneidade no Programa de Pós-graduação em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Coordenação Pedagógica, atuando principalmente nos seguintes temas: identidade, diversidade, formação de professores e educação do campo.

Fabrício Oliveira da Silva, Universidade do Estado da Bahia Professor assistente da Universidade do Estado da Bahia, lotado no Departamento de Ciências Humanas e Tecnologias - DCHT - Campus XVI

Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade - PPGEduC da Universidade do Estado da Bahia - UNEB. Mestre em Filologia e Língua Portuguesa pela Universidade de São Paulo - USP. Professor assistente da Universidade do Estado da Bahia, lotado no Departamento de Ciências Humanas e Tecnologias - DCHT - Campus XVI. Membro do grupo de pesquisa Docência, Narrativas e Diversidade – DIVERSO.

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Published

2020-01-15

How to Cite

PEREIRA, L. de A.; MOTA, C. M. deAlmeida; SILVA, F. O. da. Ways of living, sharing and building experiences in the Griot pedagogy. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e3060025, 2020. DOI: 10.14244/198271993060. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3060. Acesso em: 3 jul. 2024.

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