Curriculum of English Language Teaching and use of digital technologies established in BNCC

Authors

  • Sílvio Ribeiro da Silva Universidade Federal de Goiás-Regional Jataí
  • Cinthia Alencar Pacheco Universidade Federal de Goiás-Regional Jataí

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993046

Keywords:

Curriculum Common National Basis, English Language teaching, Digital technologies.

Abstract

This article presents a documental analysis of Curriculum Common National Basis (BNCC), specifically in English Language field (LI), in Elementary School. It aims to relate the guidelines about English school curriculum to the use of digital technologies into the classroom or out of it. This document has been chosen because, nowadays, the Curriculum Common National Basis (CCNB) forms the last national guideline for Brazilian schools about contents and skills required in Elementary School. Schools have been guided to use the guidelines enrolled in Brazilian Curriculum and furthermore, the schools have to assure diversified contents, according to local reality. In this study, English language was chosen because text parameter from BNCC about English, or additional language has changed. Earlier documents authorized to schools the choice of second language to be taught, however BNCC establishes English as compulsory language. According BNCC, English language has been selected because its role as an international communication language, a lingua franca spoken by people across the whole world, using different cultural and linguistic repertoires. The paper discusses the importance of the presence of context in policy guidance that will be responsible to guide the curriculum of all schools from Brazil, recognizing that the  teaching of the English language is fundamental and it contributes to the students’ integral formation, an aspect  which is emphasized in BNCC.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BAKHTIN, M./VOLOCHINOV, V. N. (1929). Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1981.

BAKHTIN, M. (1953-54). Estética da criação verbal. Trad. Maria Emsantina Galvão G. Pereira. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1973.

BRASIL (SEF/MEC). Parâmetros Curriculares Nacionais – 1º e 2º Ciclos do Ensino Fundamental. Língua Portuguesa. Brasília, DF: SEF/MEC, 1997.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm. Acesso em: 29 set. 2018.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais – 3º e 4º Ciclos do Ensino Fundamental. Língua Portuguesa. Brasília, DF: SEF/MEC, 1998. 107 p.

BRASIL. 2017. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). MEC/CONSED/UNDIME. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 11 ago. 2017.

DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. (1996). Gêneros e progressão em expressão oral e escrita: elementos para reflexões sobre uma experiência francófona. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas/SP: Mercado de Letras, 2010. p. 41-70.

DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. (1998). O oral como texto: como construir um objeto de ensino. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. et al. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2010. p. 149-185.

FAVA, R. Educação 3.0: como ensinar estudantes com culturas tão diferentes. 2. ed. Cuiabá: Carlini e Caniato Editorial, 2012.

GOIS, A. "Pq jovens tc axim?" Folha de S. Paulo, São Paulo, 2005. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/fsp/cotidian/ff2404200529.htm. Acesso em: 11 ago. 2017.

KENSKI, V. M. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

KOMESU, F.; TENANI, L. Considerações sobre o conceito de “internetês” nos estudos da Linguagem. Linguagem em (Dis)curso, Palhoça, SC, v. 9, n. 3, p. 621-643, set./dez. 2009.

KURTZ, F. D.; THIEL, K. C. N. TIC e ensino de línguas: o que dizem professores e alunos. In: MACHADO, G. J. C. (org.). Educação e ciberespaço: estudos, propostas e desafios. Aracaju: Virtus, 2010.

LIMA, M. F.; ZANLORENZI, C. M. P.; PINHEIRO, L. R. Currículo: conceituação do termo. In. ___. A função do currículo no contexto escolar. Curitiba: InterSaberes, 2012. p. 21-46.

MERCADO, E. L. O. Internetês na Escola: avanço, retrocesso ou diversidade da língua? In: MACHADO, G. J. C. (org.). Educação e ciberespaço: estudos, propostas e desafios. Aracaju: Virtus, 2010.

MOTTA, A. P. F. O letramento crítico no ensino/aprendizagem de língua inglesa sob a perspectiva docente. 2008. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/3794.pdf?PHPSESSID=2009051408162317. Acesso em: 26 set. 2018.

PRENSKY, M. Digital natives, digital immigrants. 2001. Disponível em: http://www.unifra.br/eventos/inletras2012/Trabalhos/4668.pdf. Acesso em: 29 set. 2018.

ROJO, R. H. R. Modos de transposição dos PCN às práticas de sala de aula: progressão curricular e projetos. In: ___. (Org.). A prática de linguagem em sala de aula: praticando os PCN. Campinas/SP: Mercado de Letras/EDUC, 2000. p. 27-40.

ROJO, R. H. R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

SOARES, M. Letramento e Escolarização. In: RIBEIRO, Vera Masagão (Org.). Letramento no Brasil. São Paulo: Global, 2004.

THADEI, J. Pedagogia de Projetos, Interdisciplinaridade e Transversalidade: conceitos e práticas fundamentais ao currículo contemporâneo. In: BAPTISTA, A. M. H.; FUSARO, M. (org.). Educação, Interdisciplinaridade e Linguagens. São Paulo: BT Acadêmica, 2013. p. 121-145.

Published

2020-02-01

How to Cite

SILVA, S. R. da; PACHECO, C. A. Curriculum of English Language Teaching and use of digital technologies established in BNCC. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e3046047, 2020. DOI: 10.14244/198271993046. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3046. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2018-10-01
##plugins.generic.dates.accepted## 2019-03-03
##plugins.generic.dates.published## 2020-02-01