Thematic Project Chemistry and Energy towards sustainable development: initial appointments
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271992887Keywords:
Contextualization, Teaching by subjects, Differentiated methodologies.Abstract
The use of differentiated methodologies allows to make Chemistry classes more attractive and to promote improvements in the teaching / learning process. Thus, in order to promote the active construction of knowledge, the fellows of the Chemistry subproject of the Institutional Program for the Initiation to Teaching (Pibid) of the Federal University of Goiás / Regional Catalão (UFG / RC) developed the Thematic Project "Chemistry and Energy for sustainable development ". One of the proposed activities was the elaboration / development of contextualized / problematized classes denominated "Sensitization". These ones addressed the theme "Energy and Sustainability" and the focus of the classes was the awareness for the use of Sustainable Energies. Thus, it was sought to promote the active subjects’ formation in the knowledge construction. The quantitative analysis was used in order to evaluate the impact of this project on the students’ training, considering the questionnaires as a source of data collection, with the questionnaires as a data collection instrument. It is evaluated that the contextualized classes served as a facilitating methodology of teaching / learning process, since they allowed students to experience activities that gave them an autonomous and critical formation. Thus, it is suggested that more activities of this type be worked on, who’s knowledge contextualization through a real and current problematic can help in the long sought citizen formation.
Metrics
References
BOGDAN, R. C.; BIKLEN. S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução a teoria e os métodos. Portugal: Editora Porto, 1994.
BRASIL, MEC. LDBEN-Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. D.O.U. de 23 de Dezembro de 1996.
BRASIL, MEC. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Química. MEC/SEF, 1999.
BRASIL, MEC. Secretaria de Educação Média e Tecnológica - Ministério da Educação e Cultura. PCN + Ensino Médio: Orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEMTEC, 2002.
BRASIL, MEC. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Orientações Curriculares Nacionais: Química. MEC/SEF, 2006.
BRASIL, MEC. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2. ed. abr. 2016.
CANIVEZ, P. Educar o cidadão? Campinas: Papirus, 1991.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GOMES, A. P.; ROÇAS, G.; DIAS COELHO, U. C.; CAVALHEIRO, P. O.; GONÇALVEZ, C. A. N.; SIQUEIRA BATISTA., R. Ensino de Ciências: Dialogando com David Ausubel. Revista Ciências&Ideias, n1, volume 1- outubro/ março, 2010.
GONZÁLEZ, C. V. Reflexiones y Ejemplos de Situaciones Didácticas para una Adecuada Contextualización de los Contenidos Científicos en el Proceso de Enseñanza. Revista Eureka sobre Ensenanza y Divulgación de las Ciencias. v.1, n. 3, p. 214-223, 2004.
LAVILLE, C.; DIONNE, J. A construção do saber: manual de metodologia de pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: Artmed, 1999.
OLIVEIRA, P. R. S. O ensino de química e as novas abordagens no ensino médio, Santa Catarina, 2004. Anais da 7ª SEMANA DE ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO (SEPEX) da UFSC. Disponível em: / http://anais.sepex.ufsc.br/anais_4/index_fixo800600.html >. Acesso em: 07 de fevereiro de 2019.
PRADO, M. E. B. B. Articulando saberes e transformando a prática. Boletim do Salto para o Futuro. Série Tecnologia e Currículo, TV Escola. Brasília: Secretaria de Educação a Distância – Seed. Ministério da Educação, 2001.
RUDIO, F. V. Introdução ao projeto de pesquisa cientifica. Petrópolis: Vozes, 2002.
SANTOS, W. L. P.; SCHNETZLER, R. P. Educação em química – compromisso com a cidadania. 3. Ed. Rio Grande do Sul: Unijui, 2003.
SANTOS, W. L. P. Contextualização no ensino de ciências por meio de temas CTS em uma perspectiva crítica. Ciência & Ensino, v. 1, n. especial, p. 1-12, nov. 2007.
SCARFI, S. H. F.. Contextualização do Ensino de Química em uma Escola Militar. Química nova na escola. Vol. 32, N° 3, p. 176-183, 2010.
SILVA, E. L.; MARCONDES, M. E. R. Visões de contextualização de professores de química na elaboração de seus próprios materiais didáticos. Rev. Ensaio | Belo Horizonte. v.12 n.01 p.101-118. 2010.
SILVA, A. M. da. Proposta para tornar o ensino de química mais atraente. Revista de química Industrial, n. 731, p. 7-12, 2º. trim. 2011.
SPRINTHALL, N. A.; SPRINTHALL, R. C. Psicologia educacional: Uma Abordagem Desenvolvimentalista. Lisboa: Edit McGraw, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2019-02-22
##plugins.generic.dates.published## 2020-01-15