Gifted students of schools with different rates of development in education
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271992872Keywords:
Special education, Gifted, Students identification.Abstract
The identification of gifted students means the first action for them to receive the specialized education service (AEE). The Brazilian laws express that all students have rights for the education services, however, there are indications of low number of gifted students enrollments in the school census and lack of teachers formation for the giftedness theme to make possible the specialized service. The aim of the study was to verify if there were the gifted students in the third and fourth grade at the Elementary School I in two public schools. The research was descriptive and protocols were used as Guia de Observação Direta em Sala de Aula, Lista De Verificação de Identificação de Indicadores de Altas Habilidades/Superdotação na área Artística e Corporal Cinestésica, and a questionnaire to characterize the teachers and their knowledge about the giftedness theme. As results the School A with low rate of development in Basic Education (IDEB), five students were indicated and at School B with high IDEB there were nine gifted students. The protocols seemed effective to indicate the gifted students in addition the rates of the schools. Also, a signified number of teachers didn’t know de giftedness theme.
Metrics
References
ALENCAR, E. M. L. S.; FLEITH, D. S. Superdotados: determinantes, educação e ajustamento. 2. ed. revista e revisada. São Paulo: EPU, 2001. 188p.
BRASIL. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 23 de dezembro de 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.html>. Acesso em: 15 jul. 2013.
BRASIL. Decreto nº 6094, de 24 de abril de 2007. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6094.htm>. Acesso em: 15 jul. 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Política nacional de educação especial na perspectiva na educação inclusiva. Brasília, DF, 2008. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf>. Acesso em: 15 jul. 2014.
BRASIL. Decreto nº 7611, de 17 de novembro de 2011. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7611.htm>. Acesso em: 15 jul. 2014.
BRASIL. Lei nº 12796, de 04 de abril de 2013. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/lei/l12796.htm>. Acesso em: 15 jul. 2014.
DELOU, C. M. C. O funcionamento do Programa de Atendimento a Alunos com Altas Habilidades/Superdotação (PAAAH/SD-RJ). Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 27, n. 50, p. 657-688, set./dez. 2014. Disponível em: <http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/article/view/14323>. Acesso em: 10 abr. 2015.
FLEITH, D. S.; ALENCAR, E. M. L. S. Desenvolvimento de talentos e altas habilidades: orientação a pais e professores. Porto Alegre: Artmed, 2007. 188p.
FREITAS, S. N.; PÉREZ, S. G. P. B. Altas habilidades/superdotação: atendimento especializado. 2. ed. Marília: ABPEE, 2012. 140p.
GAGNÉ, F. Building gifts into talents. Talent development according to the DMGT.Veröffentlicht. news&science. Begabtenförderung und Begabungsforschung.özbf, Nr. 19/Ausgabe 2, 2008, S. 27-30
GAMA, M. C. S. S. Educação de superdotados: teoria e prática. São Paulo: EPU, 2006. 175p.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2011. 200p.
GUENTHER, Z. C. Desenvolver capacidades e talentos: um conceito de inclusão. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.
GUENTHER, Z. C. Crianças dotadas e talentosas... Não as deixem esperar mais! Rio de Janeiro: LTC, 2012. 112p.
GUENTHER, Z. C. Identificação de alunos dotados e talentosos: metodologia CEDET: versão 2014. Lavras, MG: ASPAT, 2014. Manual. 15p.
GUENTHER, Z. C.; FRANÇA-FREITAS, M. L. P. Tornar-se Visível: o lugar do aluno dotado e talentoso na educação inclusiva. In: SOUZA, R. C. S.; ANJOS, I. R. S.; FRANÇA-FREITAS, M. L. P. (Orgs.) Dotação e Talentos na Educação Inclusiva. São Cristóvão: Editora UFS, 2014. p. 165-192
PÉREZ, S. G. P. B.; FREITAS, S. N. Manual de identificação de Altas Habilidades/Superdotação. ed. 371.95. Guarapuava: Apprehendere, 2016. 121p.
RENZULLI, J. S. Three ring conception of giftedness. IN: BAUM, S. M.; MAXFIELD, L. R. Nurturing gifts and talents of primary grade students. Mansfield Center: Creative Learning Press, 1998. p.322-357
RENZULLI, J. S. Modelo de enriquecimento para toda a escola: um plano abrangente para o desenvolvimento de talentos e superdotação. Revista Educação Especial, v. 27, n. 50, p. 539-562, 2014. Disponível em: <http://www.ufsm.br/revistaeducacaoespecial>. Acesso em: 10 abr. 2015.
ROMÃO, J. E. Avaliação dialógica: desafios e perspectivas. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2009. 196p.
VILELAS, J. O processo de construção do conhecimento. Lisboa: Edições Sílabo, 2009. 218p.
VIRGOLIM, A. M. R. A contribuição dos instrumentos de investigação de Joseph Renzulli para a identificação de estudantes com Altas Habilidades/Superdotação. Revista Educação Especial, v. 27, n. 50, p. 581-610, 2014. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.5902/1984686X14281 >. Acesso em: 10 abr. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2018-11-29
##plugins.generic.dates.published## 2020-02-01