Language and the teaching and learning process in Chemistry: contemporary readings of Vygotsky supported by Tomasello

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271992765

Keywords:

Sociocultural perspective, Chemistry Education, Language.

Abstract

Considering a sociocultural perspective, the role of language in the teaching and learning process in Chemistry goes beyond a simple vehicle for the transfer of information, such as names of substances, laboratory glassware and formulas. This new reading of the role of language in the process of teaching and learning is anchored in Vygostsky's studies, which emphasizes the importance of the social and cultural nature of mental activities. The Tomasello's ideas can clarify the discussion about cultural processes at the origin of language acquisition. For this discussion, in the form of a theoretical essay, from contemporary readings of these authors, some approximations between their ideas are established, highlighting some implications on language in the teaching and learning process in Chemistry, such as: i) students need to participate in their own acquisition of the scientific language; (ii) this acquisition is not through memorization, but through problematization, and (iii) teachers must recognize how students are perceiving that language and not simply consider it as already acquired. However, this debate on the new role of language must be investigated by researchers in the field, since in addition to the difficulties pointed out in this essay, the nominalization process and the grammatical metaphor, for example, are important sources of difficulties found in the acquisition of scientific language.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Fernando César Silva, Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino Faculdade de Educação Universidade Federal de Minas Gerais

Professor Adjunto da área de Ensino de Química do Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino (DMTE) da Faculdade de Educação (FaE) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Trabalha com os cursos de Química Licenciatura, Pedagogia, Licenciatura do Campo e Formação Intercultural de Educadores Indígenas. Foi professor da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) - Unidade de Divinópolis, lecionando para as licenciaturas (Química, Letras, História, Pedagogia, Matemática, Educação Física e Ciências Biológicas) nas disciplinas de formação básica. Já atuou na Educação Básica, lecionando Ciências, Matemática e Química para estudantes de escolas públicas do estado de Minas Gerais. É editor assistente da Ensaio - Pesquisa em Educação em Ciências publicado pelo Centro de Ensino de Ciências e Matemática (CECIMIG) da FaE da UFMG. É revisor dos periódicos Ensaio, Investigações em Ensino de Ciências, Química Nova na Escola e Educação em Revista. É membro colaborador do Mestrado Profissional em Ensino de Ciências (MPEC) da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). É doutor em Ciências - Química (UFMG), mestre em Química - Química Orgânica (UFMG) e licenciado em Química. Durante o doutorado foi bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes) e no mestrado do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Desenvolve pesquisa em Docência em Ciências e em Química, interessando, principalmente, pela inclusão de elementos de Ensino de Ciências por Investigação, História da Ciência e abordagem CTSA no processo de ensino e aprendizagem de Ciências e Química.

References

ÁLLAN, S.; Souza, C. B. A. O modelo de Tomasello sobre a evolução cognitivo-linguística humana. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 25, n. 2, p. 161-168, 2009.

CHILDS, P. E.; MARKIC, S.; RYAN, M. C. The role of language in the teaching and learning of Chemistry. In: GARCÍA-MARTÍNEZ, J.; SERRANO-TORREGROSA, E. (Eds.). Chemistry Education: Best Practices, Opportunities and Trends. Weinheim: Wiley-VCH Verlag GmbH & Co, 2015. Cap. 17. p. 421-445.

DRIVER, R.; ASOKO, H.; LEACH, J.; MORTIMER, E.; Scott, P. Constructing scientific knowledge in the classroom. Educational Researcher, v. 23, n. 7, p. 5-12, 1994.

HALLIDAY, M.A.K. Some grammatical problems in scientific English. In: Halliday, M. A. K.; MARTIN, J. R. Writing science. London: Falmer Press, 1993.

HODSON, D. Teaching and learning science: towards a personalized approach. Berkshire, UK: Open University Press, 1998.

JACOB, C. Interdependent operations in chemical language and practice. HYLE–International Journal for Philosophy of Chemistry, v. 7, n. 1, p. 31-50, 2001.

KOKKOTAS, Panagiotis V.; RIZAKI, Aikaterini A. Does history of science contribute to the construction of knowledge in the constructivist environments of learning? In: KOKKOTAS, Panagiotis V.; MALAMITZA, Katerina S.; RIZAKI, Aikaterini A. (Eds.). Adapting historical knowledge production to the classroom. Rotterdam: Sense Publishers, 2011. Cap. 5, p. 61-84.

LABINGER, Jay A.; WEININGER, Stephen J. Controversy in chemistry: how do you prove a negative? – The cases of Phlogiston and Cold Fusion. Angewandte Chemie International Edition, v. 44, p. 1916-1922, 2005.

MARKIC, S.; CHILDS, P. E. How to deal with linguistic issues in chemistry classes. In: Eilks, I.; Hofstein, A. (Eds). Teaching chemistry: a study book. Rotterdam: Sense Publishers, 2013. Cap. 5. p 127-152.

MARKIC, S.; CHILDS, P. E. Language and teaching and learning of chemistry. Chemistry Education Research and Practice, v. 17, p. 434-438, 2016.

MORTIMER, E. F. Construtivismo, mudança conceitual e ensino de Ciências: para onde vamos? Investigações em Ensino de Ciências, v. 1, n. 1, p. 20-39, 1996.

MORTIMER, E. F.; SCOTT, P. Atividade discursiva nas salas de aula de Ciências: uma ferramenta sociocultural para analisar e planejar o ensino. Investigações em Ensino de Ciências, v .7, n. 3, p. 283-306, 2002.

MORTIMER, E. F. Linguagem e formação de conceitos no ensino de Ciências. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011. 373 p.

MORTIMER, E. F.; SCOTT, p.; EL-HANI, C. N. Bases teóricas e epistemológicas da abordagem dos perfis conceituais. Tecné, Episteme y Didaxis, n. 30, p. 111-125, 2011.

MORTIMER, E. F.; EL-HANI, C. N. Uma visão sócio-interacionista e situada dos conceitos e a internalização em Vygotsky. In: IX ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 2013, Águas de Lindóia. Anais... São Paulo: IX ENPEC, 2013. p. 1-9.

PEREIRA, A. P. Distribuição conceitual no Ensino de Física Quântica: uma aproximação sociocultural às teorias de mudança conceitual. 2012. 210f. Tese (Doutorado em Ensino de Física) – Instituto de Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, 2012.

TABER, K. S. Exploring the language(s) of chemistry education. Chemistry Education Research and Practice, v. 16, p. 193-197, 2015.

TOMASELLO, M. Origens culturais da aquisição do conhecimento humano. Martins Fontes: São Paulo, 2003.

VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

VYGOTSKY, L. S. The genesis of higher mental functions. In: WERTSCH, J. V. (Ed.). The concept of activity in Soviet psychology, Armonk, NY: Sharpe, 1931/1981. p. 144-188.

WELLS, G. Learning and teaching “scientific concepts”: Vygotsky’s ideas revisited. Conference, “Vygotsky and the Human Sciences”, Moscow, Sept. 1994.

WERTSCH, J. V. Vygotsky y la formacion social de la mente. Barcelona: Ediciones Paidós, 1988.

WOCH, J. The language of chemistry: A study of English chemical vocabulary. Beyond Philology, v. 12, p. 77-108, 2015.

Published

2020-02-01

How to Cite

SILVA, F. C. Language and the teaching and learning process in Chemistry: contemporary readings of Vygotsky supported by Tomasello. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e2765056, 2020. DOI: 10.14244/198271992765. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2765. Acesso em: 22 jul. 2024.
##plugins.generic.dates.received## 2018-05-02
##plugins.generic.dates.accepted## 2019-01-17
##plugins.generic.dates.published## 2020-02-01

Most read articles by the same author(s)