Good Educational Practices from the perspective of the PNQ Excellence Criteria

Authors

  • Débora Bernardino Universidade Federal Fluminense
  • Luis Perez Zotes UFF

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271992676

Keywords:

Quality, Education, Criteria of excellence, Good practices.

Abstract

In view of the need to continuously evaluate the quality of education in Brazil and especially in schools of public management, it was decided to use as a parameter the National Quality Award (PNQ) for its excellence criteria to have a close relationship with Good Practices education. The methodology is supported by an exploratory and documentary bibliographical research, using dissertations and theses, annals of congresses, CAPES articles, including the analysis of a survey conducted with 96 respondents and the modeling of a case study in a school of the State of Rio de Janeiro. At the end of the article we present the perception of the education actors, teachers and students regarding good practices in their levels of importance and occurrence, and it is possible to diagnose that both segments perceive the importance of Good Educational Practices, but feel their absence, in most of the requirements presented, in the daily life of their activities.

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Author Biographies

Débora Bernardino, Universidade Federal Fluminense

Possui Mestrado em Sistemas de Gestão - com foco na Qualidade na Educação - pela Universidade Federal Fluminense (UFF); e MBA em Gestão de Qualidade Total pela mesma universidade, trabalho defendido na Área da Educação: Implementação dos Critérios de Excelência na Gestão de uma Escola Pública. Possui Graduação em Letras - Português pela Universidade Federal Fluminense (2007). Concluiu o curso de Auditoria Interna de Qualidade pela Fundação Euclides da Cunha - Bureau Veritas. Possui curso de Revisão de Texto e Copidesque Certificada no Curso de Fundamentos da Didática do Ensino Superior. Atualmente atua como docente em uma escola da rede estadual, e possui experiência nessa área desde 2007, além de já ter atuado na área de pesquisa.

Luis Perez Zotes, UFF

Graduado em Engenharia Civil pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1973), com mestrado em Engenharia Civil pela Universidade Federal Fluminense (1992) e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1994). Atualmente é Professor Associado IV da Universidade Federal Fluminense. Tem experiência nas áreas de Engenharia Civil, Administração Financeira, Gestão Estratégica, Gerenciamento de Projetos e Engenharia de Segurança.

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Published

2020-02-01

How to Cite

BERNARDINO, D.; ZOTES, L. P. Good Educational Practices from the perspective of the PNQ Excellence Criteria. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e2676034, 2020. DOI: 10.14244/198271992676. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2676. Acesso em: 22 jul. 2024.

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