Valorization of professionals or desprofissionalization in children education? "new" and "old" representations of the teacher

Authors

  • Jani Alves da Silva Moreira UEM
  • Heloísa Irie Saito UEM
  • Maria Eunice França Volsi UEM
  • Lucinéia Maria Lazaretti UEM

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271992663

Keywords:

Early childhood education, Professionalism of the professor, Educational policies.

Abstract

The purpose of the text is to analyze the policies that constitute the professionalization of the teacher and the process of de professionalization of the teacher of the Child Education, in order to identify the current dilemmas around the criteria and the concept of being a teacher at this educational stage. This is a critical documentary analysis of official governmental sources, resulting from a research developed in the Pirapó Working Group, linked to the Forum of Early Childhood Education of Paraná and to the Inter-Forum Movement of Infantile Education of Brazil, in the period from 2015 to 2017. The mediated analyzes are relevant, since they present the defense of the specific training to the professional that educates the children in Early Childhood Education. We concluded as a conclusion the need for the permanence of teachers with pedagogical training in children's education because we understand that such training enhances the development of a pedagogical work that articulates the care and education, thus allowing a quality Child Education for all children.

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Author Biographies

Jani Alves da Silva Moreira, UEM

Docente Adjunto do Departamento de Teoria e Prática da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE) da Universidade Estadual de Maringá

Líder do Grupo de estudos e pesquisa em políticas educacionais, gestão e financiamento da educação - GEPEFI/CNPq

Heloísa Irie Saito, UEM

Docente Adjunto do Departamento de Teoria e Prática da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE) da Universidade Estadual de Maringá. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa e Ensino Trabalho Educativo e Escolarização - GENTEE/CNPq

Maria Eunice França Volsi, UEM

Docente Adjunto do Departamento de Teoria e Prática da Educação. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais, Gestão e Financiamento da Educação – GEPEFI/CNPq.

Lucinéia Maria Lazaretti, UEM

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa e Ensino Trabalho Educativo e Escolarização - GENTEE/CNPq

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Published

2020-02-01

How to Cite

MOREIRA, J. A. da S.; SAITO, H. I.; VOLSI, M. E. F.; LAZARETTI, L. M. Valorization of professionals or desprofissionalization in children education? "new" and "old" representations of the teacher. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e2663033, 2020. DOI: 10.14244/198271992663. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2663. Acesso em: 22 jul. 2024.

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