Talking on Discipline, Body and Knowledge in The Class

Authors

  • Bruno dos Santos Pastoriza Universidade Federal de Pelotas
  • José Claudio Del Pino Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271991178

Abstract

DOI: http://dx.doi.org/10.14244/198271991178

This essay is developed on the basis of an ideal scenario extracted from de movie The Class and real school experiences. In this way, relations (power relations) are outlined on the school. In each analytical movement, a dynamic action between school and other spaces, institutions and subjects is presented and their articulations are commented. With focus on the school walls, the scenario constructed in the movie, and articulated with real experience, is discussed in conjunction with authors such as Michel Foucault. Microanalysis of school spatiality, bodies, and knowledge rises from discussion on disciplinary power action. The economy and efficiency of disciplinary power in the school and their walls are commented as an important point to problematize.

Keywords: School, Disciplinary power, Physical space, Discourse.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Bruno dos Santos Pastoriza, Universidade Federal de Pelotas

Professor na Universidade Federal da Fronteira Sul e doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, tem experiência no campo da formação de professores e trabalha na área da Educação em Ciências, com ênfase na Educação Química.

José Claudio Del Pino, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professor e colaborador da Área de Educação Química da UFRGS e docente na Universidade Integrada do Vale do Taquari, tem experiência na área da Educação em Ciências, com ênfase na Educação Química, e é pesquisador 1D do CNPq.

Published

2015-05-28

How to Cite

PASTORIZA, B. dos S.; DEL PINO, J. C. Talking on Discipline, Body and Knowledge in The Class. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 301–317, 2015. DOI: 10.14244/198271991178. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/1178. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Essays
##plugins.generic.dates.received## 2014-10-03
##plugins.generic.dates.accepted## 2015-02-12
##plugins.generic.dates.published## 2015-05-28