The teacher education and other educational agents, new technologies and learning environments research line: origin and trajectory
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271992508Resumo
It is presented the origin and trajectory of the Teacher Education and Other Educational Agents, New Technologies and Learning Environments research line (PPGE-UFSCar). In order to do so, we address the main problems researched, theoretical and methodological references adopted, the main results evidenced in the investigative processes carried out and in the training of researchers conducted by the participants of the research line over the last 40 years.
Keywords: Teacher education, Postgraduate studies, Teachers´ Learning and Professional Development.
Resumo
Apresentam-se informações sobre a origem e trajetória da Linha Formação de Professores e Outros Agentes Educacionais, Novas Tecnologias e Ambientes de Aprendizagem (PPGE-UFSCar). Para tanto, são abordadas as principais problemáticas pesquisadas, referências teóricas e metodológicas adotadas, principais resultados evidenciados nos processos investigativos realizados e na formação de pesquisadores conduzidos pelos participantes da linha ao longo dos últimos 40 anos.
Palavras-chave: Formação de professores, Pós-Graduação, Aprendizagem e desenvolvimento profissional da docência.
References
COCHRAN-SMITH, M.; ZEICHNER, K. Studying teacher education: The report of the AERA panel on research and teacher education. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 2005.
COLE, A. L.; KNOWLES, J. G. Teacher development partnership research: A focus on methods and issues. American Educational Research Journal, 30, 473-495, 1993.
DUNKIN, M. J.; BIDDLE, B. J. The study of teaching. NY: Holt, Rinehart & Winston, 1974.
MAIA, N. A. Plano pedagógico. São Carlos: Instituto de Tecnologia Educacional da Universidade Federal de São Carlos, impresso, 1970.
MIZUKAMI, M. G. N. Pesquisa sobre, como e dos professores: algumas reflexões. In: BARBOSA, Raquel L. L. (org.). Formação de educadores: desafios e perspectivas. 1ed. São Paulo: Editora da UNESP, 2003, v. 1, p. 201-232.
MIZUKAMI, M. G. N et al. Escola e aprendizagem da docência: processos de formação e investigação. São Carlos: EDUFSCar, 2010.
ROSENSHINE, B.; FURST, N. The use of direct observation to study teaching. In: TRAVIS, R.M.W. (Ed.) Second Handbook of Research on Teaching. Chicago: AERA, Rand McNally & Company, 1973, p.122-183.
SAVIANI, D.; GOLDBERG, M. A. A. Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR): mais um programa de pós-graduação em educação? Cadernos de Pesquisa, 16, p. 81-19, 1976.
SHULMAN, L. S. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986.
SHULMAN, L. S. Paradigmas y programas de investigación en el estudio de la enseñanza: una perspectiva contemporánea. In: WITTROCK, M. C. (ed.). La investigación de la enseñanza: Enfoque teorías y métodos. Barcelona: Ed. Paidós Educador e M.E.C, 1989, p. 09-91.
UFSCar/FCC. Plano curricular. Mimeografado. São Carlos, 1975.
Métricas
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Licença CC-BY-NC
(Atribuição Não Comercial)
Essa licença permite, exceto onde está identificado, que o usuário final remixe, adapte e crie a partir do seu trabalho para fins não comerciais, sob a condição de atribuir o devido crédito e da forma especificada pelo autor ou licenciante.
##plugins.generic.dates.accepted## 2017-11-06
##plugins.generic.dates.published## 2017-11-30