Práticas pedagógicas bem sucedidas: um diálogo com discursos de professoras (Well succeeded pedagogical practices: a dialog with teachers´ speeches)
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271991730Abstract
We searched to identify and understand the presence and absence of elements related to good teachers and well succeeded practices through the perspectives of five Brazilian teachers. For such were conducted semi-structured interviews. Data analysis was oriented by the following axes: teaching knowledge basis, reflection about own schooling, reflection on the influence of family in the profession, analysis about pedagogical practice and educational situations, connection between personal and institutional projects, political participation, and articulation between theory and practice. The results indicate an emphasis in teachers´ speeches to aspects of well succeeded practices related to the classroom, particularly directed to the types of knowledge that compound teaching basis and the belief and interactions directed to students´ learning. The five teachers interviewed recognized the need to master solid contents knowledge to teach, as well as general pedagogic and pedagogical content knowledge. The relationship between teacher and students was pointed out by four teachers and one of them related a good relationship with students with the lack of indiscipline in her classes. The belief on the capacity of students was mentioned by three teachers. Political and pedagogical participation emerged in the discourse of three teachers. We noticed the absence of elements that educational literature has been pointing out as belonging to the concept of good teacher or well succeeded practices focusing on collective work and to reflection and writing regarding teachers´ trajectory and the analysis of educational situations.
Keywords: Well-succeeded pedagogical practices, Teacher education, Teachers´ perspectives.
Resumo
Buscou-se identificar e compreender elementos presentes e ausentes sobre práticas bem sucedidas e sobre o conceito de boas/bons professoras/es a partir das perspectivas de cinco professoras atuantes numa escola de Educação Básica. Para tanto realizamos entrevistas semiestruturadas. A análise dos dados foi guiada pelos seguintes eixos: base de conhecimento docente, reflexão sobre a própria escolarização, reflexão sobre a influência da família na profissão, análise sobre a prática pedagógica e situações educativas, conexão entre projeto pessoal e institucional, participação político-pedagógica, coerência/articulação entre teoria e prática. Os resultados indicaram uma ênfase nos discursos das professoras relativos à sala de aula para aspectos de práticas bem sucedidas, particularmente nos tipos de conhecimentos que compõem a base de ensino e a crença e aposta na aprendizagem de todas/os estudantes. As cinco entrevistadas reconheceram a necessidade de dominar conhecimentos sólidos específicos para concretizar a docência, assim como do conhecimento pedagógico geral e pedagógico do conteúdo. A relação entre professora e estudantes foi indicada por quatro das professoras e uma delas associou uma boa relação com estudantes à ausência de indisciplina em suas aulas. A crença na capacidade dos/as estudantes foi indicada por três professoras. A participação política e pedagógica manifestou-se no discurso de três das professoras. Estiveram ausentes elementos que a literatura vem apontando como pertencentes ao conceito de bom professor ou práticas bem sucedidas, voltados para o trabalho coletivo e para a reflexão e registro da trajetória docente e análise das situações educativas.
Palavras-chave: Práticas pedagógicas bem sucedidas, Formação de professores/as, Perspectivas de professoras.
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