Conteúdos de educação física no ensino fundamental: contribuições de boas práticas para a formação docente (Physical education content in basic education: good practices for contributions teaching training)
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271991682Abstract
Based on best practices of a Physical Education teacher beginner, this article aims to identify elements that contribute to a systematization of content in the early years of Elementary School and hence for teacher training. These practices result from clipping a Master's Thesis in Education subsidized by the analysis axis "school subject". The Master, whose objective was to know and understand the practices of the teacher and the sources that influence the construction of their knowledge, developed through a case study as a possibility of qualitative research with the use of semi-structured interviews, participant observation and document analysis. Also, the teacher and the two state schools of the State of São Paulo were characterized and the process of construction of the axes of analysis has been elucidated. The elements identified in axis "school subject" (which indicate "what", "how" and "why" the teacher teaches), can contribute to a systematization of content in Physical Education classes in the early years and assist teachers Physical Education beginners. The best practices are based on a contextualized and interdisciplinary approach to teaching, resignify to student learning and have positive and negative aspects identified by the teacher as patterns to understand the obstacles and their problems relating to its practical, theoretical decisions and teacher training. Therefore promote an understanding of the learning acquired at the beginning of his career, reflections on public policy teacher training and new dialogues about the possibility of development of good practice for Physical Education teachers.
Keywords: Teacher training, Physical education in the early years of elementary school, Systematization of content, Good practice.
Resumo
Com base nas boas práticas de uma professora de Educação Física iniciante, este artigo pretende identificar elementos que contribuam para uma sistematização de conteúdos nos anos iniciais do Ensino Fundamental e, consequentemente, para a formação docente. Essas práticas resultam do recorte de uma Dissertação de Mestrado em Educação subsidiada pelo eixo de análise “conteúdo escolar”. A Dissertação, cujo objetivo consistiu em conhecer e compreender as práticas da professora e as fontes que influenciam na construção de seus saberes, desenvolveu-se por meio de um estudo de caso como uma possibilidade de pesquisa qualitativa com utilização de entrevistas semiestruturadas, observação participante e análise documental. Igualmente, a professora e as duas escolas estaduais do Estado de São Paulo foram caracterizadas e o processo de construção dos eixos de análise foi elucidado. Os elementos, identificados no eixo “conteúdo escolar” (os quais sinalizam o “que”, “como” e “por que” a professora ensina), podem contribuir para uma sistematização de conteúdos nas aulas de Educação Física nos anos iniciais e auxiliar professores de Educação Física iniciantes. As boas práticas se fundamentam em uma perspectiva contextualizada e interdisciplinar de ensino, ressignificam a aprendizagem discente e apresentam aspectos positivos e negativos, identificados pela professora como padrões para entender os obstáculos e os próprios problemas relativos às suas práticas, decisões teóricas e à formação docente. Portanto, promovem um entendimento sobre as aprendizagens adquiridas no início da carreira, reflexões sobre políticas públicas de formação docente e novos diálogos sobre a possibilidade de desenvolvimento de boas práticas por professores de Educação Física.
Palavras-chave: Formação docente, Educação física nos anos iniciais do ensino fundamental, Sistematização de conteúdos, Boas práticas.
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