Tecnologia e violência na contemporaneidade: um olhar da Teoria Crítica da Sociedade (Technology and violence in the contemporary world: a look based on Critical Theory of Society)

Autores/as

  • Bruno Pucci Universidade Metodista de Piracicaba

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271992157

Resumen

This essay proposes to analyze, in dialogue with fragments of the book Negative Dialectics, by Theodor Adorno, contemporary tensions and phenomena related to the problematic of technology and violence. In this respect, we initially use the aphorism "Suffering Physical" and items I and II of "Meditations on Metaphysics" to reflect on two realities of extreme violence in this globalized world: wars and refugees; and, later, based on the conception of the "fall of Metaphysics" and its encounter with the marginalized and the repressed, we intend to question the conservative and authoritarian events present in our country today: the commodification of higher education; public-private partnerships in primary and secondary school education; the educational proposal of the mega-entrepreneur and new mayor of São Paulo. The final reflections of the essay are that the categories Bildung (formation), autonomy, emancipation - key concepts of the Critical Theory of Society – come down from the heights and observe, with firmness and critical commitment, the pain and the suffering that devastate the victims of wars and those who seek refuge in other countries, as well as the social and educational reality of the poor ones, the children and young people of our country.

Keywords: Wars and refugees, Commodification of higher education, Public-private partnerships, Negative dialectics.

Resumo

Este ensaio se propõe analisar, em diálogo com fragmentos do livro Dialética Negativa, de Theodor Adorno, tensões e fenômenos contemporâneos relacionados à problemática da tecnologia e violência. E, para tal, se serve inicialmente do aforismo “O Sofrimento é Físico” e dos itens I e II das “Meditações sobre a Metafísica”, para refletir sobre duas realidades de extrema violência vigentes neste mundo, dito globalizado: as guerras e os refugiados; e, posteriormente, como base na conceituação de “queda da Metafísica” e de seu encontro com o marginalizado, com o reprimido, questionar os acontecimentos conservadores e autoritários presentes em nosso país nos dias de hoje: a mercantilização da educação superior; as parcerias público-privadas na educação escolar de ensino fundamental e médio; a proposta educacional do mega-empresário e novo prefeito de São Paulo. As reflexões finais do ensaio encaminham-se no sentido de as categorias Bildung (formação), autonomia, emancipação - conceitos-chave da Teoria Crítica da Sociedade - descerem das alturas e observarem, com firmeza e empenho crítico, a dor e o sofrimento que assolam as vítimas das guerras e os que buscam refúgios em outras pátrias, bem como a realidade social e educativa dos mais pobres, das crianças e dos jovens de nosso país.

Palavras-chave: Guerras e refugiados, Mercantilização da educação superior, Parcerias público-privadas, Dialética negativa.

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Biografía del autor/a

Bruno Pucci, Universidade Metodista de Piracicaba

Professor Titular do PPGE/UNIMEP

Professor Titular Aposentado da UFSCar

Publicado

2017-08-21

Cómo citar

PUCCI, B. Tecnologia e violência na contemporaneidade: um olhar da Teoria Crítica da Sociedade (Technology and violence in the contemporary world: a look based on Critical Theory of Society). Revista Electrónica de Educación, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 327–339, 2017. DOI: 10.14244/198271992157. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2157. Acesso em: 21 nov. 2024.

Número

Sección

Dossiê Teoria Crítica e Educação - 25 Anos
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##plugins.generic.dates.published## 2017-08-21