O “ser-consigo” ao toque do clarim: educação, processos de subjetivação através das “escritas de si” (The “self with oneself” by the sound of the bugle: education, processes of subjectivation through the “writings of the self”)
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271991647Resumen
The discourses that permeate any discussion of education are extremely marked by social, political, cultural and ideological relations that are experienced by the subjects of the history. The language, thus, that reflects part of the symbolic set of these discourses, constitutes a powerful means of signification and re-signification of various genres and one of the most important ways for the analysis of these discourses. It is in the context of these discussions, based on Foucault's theories of subjectivity and writing processes of the self and on the enunciative and discursive theories of language, with the theoretical support of the French Discourse Analysis, which this article aimed to observe the marks of objectification and subjectivity that are evident in student texts in military training, after interaction with video images produced by other students in different contexts. In discursive analysis of the texts of this study, it was evidenced regularities marked by the choice of words which referred to certain lexical fields of legitimacy in relation to the disciplinary power to which they are subjected. The article, therefore, takes a look at the perceptions and questions regarding the routine of military life that emerge from the "write of the self" of the subjects at the beginning of military training.
Keywords: Subjectivity, Writing of the self, Discourse analysis, Education.
Resumo
Os discursos que permeiam toda e qualquer discussão sobre educação são extremamente marcados pelas relações sociais, políticas, culturais e ideológicas que são vivenciadas pelos sujeitos da história. A língua, portanto, que reflete parte do conjunto simbólico desses discursos, constitui-se em um poderoso meio de significação e ressignificação dos mais variados gêneros e uma das formas mais importantes para a análise desses mesmos discursos. É no contexto dessas discussões, embasado nas teorias foucaultianas sobre processos de subjetivação e escrita de si e nas teorias enunciativas e discursivas de linguagem, com o suporte teórico da Análise do Discurso de Linha Francesa, que o presente artigo teve como objetivo geral observar as marcas de objetivação e subjetivação que se evidenciam em textos de alunos em formação militar, após a interação com imagens de vídeos produzidos por outros alunos em contextos diferentes. Na análise discursiva dos textos do presente trabalho, evidenciaram-se regularidades marcadas pela escolha de palavras que remetiam a determinados campos lexicais de legitimação em relação ao poder disciplinar a que estão submetidos. O artigo, dessa forma, lança um olhar sobre as percepções e questionamentos em relação à rotina da vida militar que emergem da "escrita de si" de sujeitos em início de formação militar.
Palavras-chave: Subjetividade, Escrita de si, Análise do discurso, Educação.
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