O “ser-consigo” ao toque do clarim: educação, processos de subjetivação através das “escritas de si” (The “self with oneself” by the sound of the bugle: education, processes of subjectivation through the “writings of the self”)
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271991647Abstract
The discourses that permeate any discussion of education are extremely marked by social, political, cultural and ideological relations that are experienced by the subjects of the history. The language, thus, that reflects part of the symbolic set of these discourses, constitutes a powerful means of signification and re-signification of various genres and one of the most important ways for the analysis of these discourses. It is in the context of these discussions, based on Foucault's theories of subjectivity and writing processes of the self and on the enunciative and discursive theories of language, with the theoretical support of the French Discourse Analysis, which this article aimed to observe the marks of objectification and subjectivity that are evident in student texts in military training, after interaction with video images produced by other students in different contexts. In discursive analysis of the texts of this study, it was evidenced regularities marked by the choice of words which referred to certain lexical fields of legitimacy in relation to the disciplinary power to which they are subjected. The article, therefore, takes a look at the perceptions and questions regarding the routine of military life that emerge from the "write of the self" of the subjects at the beginning of military training.
Keywords: Subjectivity, Writing of the self, Discourse analysis, Education.
Resumo
Os discursos que permeiam toda e qualquer discussão sobre educação são extremamente marcados pelas relações sociais, políticas, culturais e ideológicas que são vivenciadas pelos sujeitos da história. A língua, portanto, que reflete parte do conjunto simbólico desses discursos, constitui-se em um poderoso meio de significação e ressignificação dos mais variados gêneros e uma das formas mais importantes para a análise desses mesmos discursos. É no contexto dessas discussões, embasado nas teorias foucaultianas sobre processos de subjetivação e escrita de si e nas teorias enunciativas e discursivas de linguagem, com o suporte teórico da Análise do Discurso de Linha Francesa, que o presente artigo teve como objetivo geral observar as marcas de objetivação e subjetivação que se evidenciam em textos de alunos em formação militar, após a interação com imagens de vídeos produzidos por outros alunos em contextos diferentes. Na análise discursiva dos textos do presente trabalho, evidenciaram-se regularidades marcadas pela escolha de palavras que remetiam a determinados campos lexicais de legitimação em relação ao poder disciplinar a que estão submetidos. O artigo, dessa forma, lança um olhar sobre as percepções e questionamentos em relação à rotina da vida militar que emergem da "escrita de si" de sujeitos em início de formação militar.
Palavras-chave: Subjetividade, Escrita de si, Análise do discurso, Educação.
References:
ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. 5ª Ed., Trad. Alfredo Bossi e Ivone C. Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
BRANDÃO, Junito de Souza. Mitologia Grega, Vol. III. Petrópolis: Vozes, 1987.
CASTRO, Edgardo. Vocabulário de Foucault: um percurso pelos seus temas, conceitos e autores. Trad. Ingrid Müller Xavier. Revisão Técnica Alfredo Veiga-Neto e Walter Omar Kohan. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
DREYFUS, Hubert. L.; RABINOW, Paul. Michel Foucault uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Trad. Vera Portocarrero e Gilda Gomes Carneiro. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013. p. 202-273.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade II: o uso dos prazeres. Trad. Maria Thereza da Costa Albuquerque. Rio de Janeiro: Graal, 1984.
FOUCAULT, Michel. O governo de si e dos outros: curso no Collège de France (1982-1983). Trad. Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2010a.
FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito: curso dado no Collège de France (1981-1982). Trad. Márcio Alves da Fonseca e Salma Tannus Muchail. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010b. p. 334-346.
FOUCAULT, Michel. A coragem da verdade: o governo de si e dos outros II. Curso no Collège de France (1983-1984). Trad. Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
FOUCAULT, Michel. Discurso e verdade: seis conferências dadas por Michel Foucault, em Berkeley, entre outubro e novembro de 1983, sobre a Parrhesía. Revista Prometeus, Universidade Federal do Sergipe, Ano 6, Volume 6, Número 12, 2013.
FOUCAULT, Michel. A Escrita de Si. In: Ditos e escritos V: Ética, Sexualidade, Política. Trad. Elisa Monteiro e Inês Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014a. p. 141-157.
FOUCAULT, Michel. As Técnicas de Si. In: Ditos e Escritos IX: Genealogia da ética, Subjetividade e Sexualidade. Trad. CHIQUIERI, Abner. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014b. p. 264-296.
JAEGER, Werner. Paideia: a formação do homem grego. Trad. Artur M. Parreira. São Paulo: Martins Fontes, 1995. p. 613-614.
REVEL, Judith. Dicionário Foucault. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2011.
VEIGA-NETO, Alfredo. Foucault e a educação. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
Eletronic References
http://www.youtube.com/watch?v=sl7QMkddZH0 (Sonhos sob ocupação). Primeiro acesso em: 12 de agosto de 2014.
http://www.youtube.com/watch?v=jhj5zk8vW-8 (Brazil Colégio Stágio). Primeiro acesso em: 12 de agosto de 2014.
http://digitmed.wordpress.com. Primeiro acesso em: 2 de outubro de 2014.
http://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/bitstream/handle/10438/14089/Relat%C3%B3rio%20ICJBrasil%20-%20ano%206.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 12 de dezembro de 2015.
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2016-11-18
##plugins.generic.dates.published## 2017-08-21