Educational management roles: Planning, organization, direction and control in public schools of Aquiraz city, Ceará, Brazil

Authors

  • Marcos Antonio Martins Lima UFC
  • Ana Paula Vasconcelos de Oliveira Tahim Faculdade Católica Rainha do Sertão (FCRS)
  • José Cavalcante Arnaud Universidade Estadual do Ceará (UECE)
  • Andréa Moura da Costa Souza Universidade Federal do Ceará (UFC)
  • José Airton de Freitas Pontes Junior Universidade Federal do Ceará (UFC)

DOI:

https://doi.org/10.14244/19827199992

Abstract

DOI: http://dx.doi.org/10.14244/19827199992

This article aims to analyze school principals’ perceptions on the roles of the Administration in the practice of educational administration in public schools from Aquiraz, Ceará, Brazil. The research is presented within the methodological strategy of the four poles supported by De Bruyne, Herman and Schoutheete (1977), as well as it is an exploratory and quantitative study. For this, a questionnaire was used as data collection tool. Thus, for data analysis, we used descriptive statistics techniques, t-test, Cronbach's Alpha and Pearson Correlation through the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) 20.0. It can be observed that the averages of the overall results of this study were: Control with 88.48, Organization with 85.71, Planning with 84.71, and Management with 78.33. It can also be observed that the items’ internal consistency was sufficient in all four studied roles, as well as were the results of Hotelling's T tests and Pearson’s correlation coefficient. Regarding Pearson’s correlation coefficient, we’ve noticed strong correlation between Control–Planning roles (0.814) and Control–Organization roles (0.765). The study’s results seek to contribute to the educational management actions improvement regarding the roles of school management and planning in the schools that participated on this research.

Keywords: Administration, Educational management, Administrative role.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marcos Antonio Martins Lima, UFC

Doutorado em EDUCAÇÃO pela Universidade Federal do Ceará (2004), Mestrado em ADMINISTRAÇÃO pela Universidade Estadual do Ceará (2000) e graduação em CIÊNCIAS ECONÔMICAS pela Universidade Federal do Ceará (1993). Atualmente é Member of the Project Management Institute - PMI, Pensilvânia, EUA. Membro da Associação Brasileira de Avaliação Educacional (ABAVE) e da Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE). Avaliador capacitado do SINAES/INEP-MEC. Professor Adjunto da Universidade Federal do Ceará. Tem experiência nas áreas de Administração e Educação, com ênfase em Gestão, Avaliação Educacional e Organizacional, atuando principalmente nos seguintes temas: gestão, planejamento, recursos humanos, processos, avaliação educacional e institucional.

Ana Paula Vasconcelos de Oliveira Tahim, Faculdade Católica Rainha do Sertão (FCRS)

Professora e Assessora Pedagógica da Faculdade Católica Rainha do Sertão (FCRS),  Tutora da Universidade Aberta do Brasil/Universidade Federal do Ceará (UAB/UFC). Membro do Grupo de Pesquisa em Avaliação e Gestão Educacional (GPAGE). Mestre em Educação Brasileira (UFC), Especialista em Coordenação Pedagógica (FA7) e Pedagoga (UFC).

José Cavalcante Arnaud, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Consultor Educacional, Pedagogo (UECE), Especialista em Gerência e Marketing (UECE) e Mestre em Planejamento e Políticas Públicas (UECE), Membro do Grupo de Pesquisa em Avaliação e Gestão Educacional (GPAGE), Membro do Grupo de Pesquisa em Logística, Rede e Infraestrutura (LRI/UFC)

Andréa Moura da Costa Souza, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Membro do GPAGE e do Grupo de Pesquisa e Trabalho em Educação, Economia Global e Desenvolvimento Sustentável. Doutoranda em Educação, Mestre em Administração de Empresas (Université Nancy 2-França), Especialista em Gestão Estratégica  (UFC) e Bacharel em Filosofia e Administração de Empresas

José Airton de Freitas Pontes Junior, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Membro do Núcleo de Avaliação Educacional (NAVE/UFC) e pesquisador do Laboratório de Pesquisas, Avaliação e Medidas Psicopedagógicas (LabPAM/UFC). Bolsista de doutorado da Coordenadoria de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES).

Published

2014-11-25

How to Cite

LIMA, M. A. M.; TAHIM, A. P. V. de O.; ARNAUD, J. C.; SOUZA, A. M. da C.; PONTES JUNIOR, J. A. de F. Educational management roles: Planning, organization, direction and control in public schools of Aquiraz city, Ceará, Brazil. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 8, n. 3, p. 127–146, 2014. DOI: 10.14244/19827199992. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/992. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Articles
##plugins.generic.dates.received## 2014-03-10
##plugins.generic.dates.accepted## 2014-09-02
##plugins.generic.dates.published## 2014-11-25