Public schools in the countryside: A retrospective and perspectives in a context of political projects in dispute

Authors

  • Julio Cesar Torres UNESP
  • Cláudio Rodrigues da Silva UNESP
  • Agnes Iara Domingos Moraes UNESP

DOI:

https://doi.org/10.14244/19827199962

Abstract

DOI: http://dx.doi.org/10.14244/19827199962

In present article, we present reflections on the process of closing public schools in the countryside in Brazil. Through bibliographical survey, as well as documental research, we carried out a retrospective analysis of the historical moment in which the implementation of policies of mass education directed to people living in rural areas occurs. We have also sought to raise socio-political-economic aspects of the moment in which the process of closing these schools is intensified. The results obtained suggest possible implications of this closure policy, in addition to indicating some of the challenges posed to the public policy of education in the country; for example, the Brazilian federal context and the budget limitations imposed to subnational governments with regard to the funding of school education, particularly in relation to small municipalities and/or municipalities with low tax revenues. This situation quite often occurs because these municipalities present reduced budgets, depending largely on transfers of financial resources from other spheres of the Government, either federal or state, the so-called intergovernmental budgetary transfers; namely, the Municipalities Participation Fund. Such issues demand the resumption of debates about the federative pact, in particular with regard to fiscal federalism, given that the financial capacity of each subnational government is crucial to the implementation of educational policies.

Keywords: Field education, Closing of schools, Educational policies, History of education.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Julio Cesar Torres, UNESP

Graduação em Administração Pública, Especialização em Gerência de Cidades, Mestrado e Doutorado em Sociologia. Professor do Departamento de Educação da UNESP/São José do Rio Preto e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UNESP/Marília. Trabalha com os seguintes temas: políticas públicas, formação de professores. Líder do Grupo de Pesquisa em "História e Política Educacional Brasileira" (CNPq). Coordenador do Projeto de Extensão Universitária "LIBRAS (Língua Brasileira de Sinais) e a Educação de Surdos". Participa do Plano Nacional de Formação dos Professores da Educação Básica (CAPES) e do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência - PIBID (CAPES). Atualmente é Vice-Coordenador do Curso de Pedagogia da UNESP/São José do Rio Preto.

Cláudio Rodrigues da Silva, UNESP

Mestrando em Educação (Bolsa CAPES), na linha de “Políticas Educacionais, Gestão de Sistemas e Organizações, Trabalho e Movimentos Sociais”, do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista (Unesp), câmpus de Marília, Estado de São Paulo, Brasil.

Agnes Iara Domingos Moraes, UNESP

Mestranda em Educação (Bolsa CAPES), na linha de “Filosofia e História da Educação no Brasil”, do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista (Unesp), câmpus de Marília, Estado de São Paulo, Brasil.

Published

2014-08-20

How to Cite

TORRES, J. C.; SILVA, C. R. da; MORAES, A. I. D. Public schools in the countryside: A retrospective and perspectives in a context of political projects in dispute. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 262–272, 2014. DOI: 10.14244/19827199962. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/962. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles
##plugins.generic.dates.received## 2014-01-13
##plugins.generic.dates.accepted## 2014-03-31
##plugins.generic.dates.published## 2014-08-20