PROBLEM SOLVING IN VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENTS: POSSIBILITIES IN DISTANCE EDUCATION

Authors

  • Débora Santos de Andrade Dutra IFES -Instituto Federal do Espirito Santo- Campus Vila Velha/ UVV -Universidade Vila Velha
  • Marger da Conceição Ventura Viana Universidade Federal de Ouro Preto

DOI:

https://doi.org/10.14244/19827199760

Abstract

The objective of this work was the application of a methodology for mathematical Problem Solving in virtual learning environments in order to investigate the contributions that this methodology could bring for Mathematics undergraduate students. In this study, a literature review was performed by using books, papers, dissertations and thesis about interactions in virtual environments. The survey was conducted in 2010 with distance education Mathematics undergraduate students from Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP (Federal University of Ouro Preto), Brazil, who were attending the course “Seminar III: Solving and Formulating Problems as a Methodological Approach for Teaching Mathematics” in the Center of Distance Education (CEAD) at UFOP, Brazil.  The tools for data collection were virtual forums in a Moodle Platform, questionnaires, and chats. The collected data were organized and analyzed according to the source and background acquired from the literature review. The survey showed positive results regarding learning and brought considerable contribution in relation to the professional preparation of teachers. The results of the performed interactions and students’ interviews showed that it was possible to ensure that this proposal provided mathematics learning in several specific contents, especially for students with some previous knowledge, yet with some questioning. The possibility to solve mathematical problems on a new perspective without the use of mechanical and memorized techniques encouraged student's critical sense. Furthermore, the changes that students experienced were reflected on their professional practice, modifying their behavior in the classroom as a teacher.

Keywords: Mathematical Problem Solving; Mathematics Teaching and Learning ; Distance Education; Teachers’ initial training.

DOI: http://dx.doi.org/10.14244/19827199760

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Author Biographies

Débora Santos de Andrade Dutra, IFES -Instituto Federal do Espirito Santo- Campus Vila Velha/ UVV -Universidade Vila Velha

Licenciada em Matemática (2001) e Física (2009) - Universidade Federal do Espirito Santo (UFES);

Mestre em Educação Matemática – Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP).

Atualmente é professora da Universidade Vila Velha onde ministra as disciplinas: Introdução ao cálculo, Geometria Analítica e Cálculo I.

Atua como Técnico em Assuntos Educacionais do Instituto Federal do Espirito Santo – Campus Vila Velha, desenvolvendo trabalhos de cunho pedagógico na Coordenação Geral Acadêmica do Campus. Atualmente, é responsável, junto à Direção de Ensino, pela implantação do Núcleo de Projetos e Tecnologias Educacionais do Campus.

Marger da Conceição Ventura Viana, Universidade Federal de Ouro Preto

Obteve o título de Mestre em Matemática pela Universidade de Brasília onde iniciou sua carreira na docência em 1978, no Departamento de Matemática. Depois, obteve o Doutoramento em Ciências Pedagógicas no Instituto Central de Ciencias Pedagógicas/Cuba, em convênio com a UFOP e o MEC, tendo defendido sua tese na área de Currículos para Formação de Professores de Matemática. Como professora do Departamento de Matemática da UFOP, tem atuado desde 1980 no ensino de graduação e pós-graduação. Foi nomeada Coordenadora de Administração Acadêmica da UFOP, Vice-Diretora do Centro de Educação Aberta e a Distância (CEAD), Presidente do Colegiado de Curso de Matemática e coordenadora do Curso de Especialização em Educação Matemática. Eleita Vice - Diretora do CEAD, tomou posse em 17 de setembro de 2007. Foi reeleita para o cargo tendo tomado posse no dia 6 de outubro de 2011. Foi fundadora, vice-diretora e participou da diretoria regional da SBEM / MG. Pesquisadora em Educação Matemática, elaborou o primeiro currículo do Curso de Matemática da UFOP. Entre outras atividades, tem apresentado trabalhos em congressos nacionais e internacionais, nas áreas de Currículos para Formação de Professores de Matemática , História da Matemática , "Resolução de Problemas" e "Avaliação", nas quais tem orientado pesquisas de iniciação científica, monografias de graduação e pós-graduação e dissertações no Mestrado Profissional em Educação Matemática da UFOP. Atualmente tem se dedicado também ao estudo da utilização do cinema na sala de aula, e pesquisado sobre o Movimento da Matemática Moderna em Minas Gerais

Published

2013-11-29

How to Cite

DUTRA, D. S. de A.; VIANA, M. da C. V. PROBLEM SOLVING IN VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENTS: POSSIBILITIES IN DISTANCE EDUCATION. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 241–262, 2013. DOI: 10.14244/19827199760. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/760. Acesso em: 22 jul. 2024.

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Articles
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