MULTIREFERENTIAL PRACTICES OF ONLINE EDUCATION: EXPRESSIONS OF A RESEARCH

Authors

  • Rosemary dos Santos Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ
  • Edméa Oliveira dos Santos Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

DOI:

https://doi.org/10.14244/19827199715

Abstract

Through the experiences in inter-institutional research "Cyberculture in the age of social networking and mobility: new possibilities for teacher training" in the Graduate Program in Education, State University of Rio de Janeiro, Brazil (Proped-UERJ) we suggest a look at the research practitioners, in their plural formation, inhabiting the various multireferential formative spaces. Therefore, the aim of this paper is to present how the practices of online education enhance the interconnection of knowledge, learning and narratives in these formative spaces. To enunciate such practices we used, apart from the studies on multireferential and everyday situations approaches (Ardoino, Alves Macedo and Santos), studies of cyberculture (Lemos, Santaella, Santos, Silva) and online education (Santos, Silva). By analyzing traces of itinerancies and narratives of practitioners, we come to the following findings: (a) It is possible to methodologically create other possibilities, other methods of doing research in education that enable the materiality of teachers’ authorship, articulating school, city, cyberspace. (b) We will need to rethink the curriculum in this time of cyberculture and new communication potentialities. (c) We will need to discuss in the various educational networks about how to study beyond technologies, entering the social life structured by them in order to understand how everyday practitioners produce their own knowledge and sociotechnical culture.

Keywords: Online Education; Cyberculture; Research-formation; Everyday situations.

DOI: http://dx.doi.org/10.14244/19827199715

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rosemary dos Santos, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

Doutoranda em Educação  no PROPED - Programa de Pós-Graduação em Educação da UERJ, na Linha de Pesquisa: Cotidiano, Redes Educativas e Processos Culturais. Professora da Rede Municipal de Educação Duque de Caxias. Formada em Letras(FEUDUC) e Pedagogia(UERJ), Pós Graduada em Docência do Ensino Superior(UCAM) e Informática Aplicada à Educação(UERJ), Mestre em Educação (UERJ). Membro do GPDOC - Grupo de Pesquisa Docência e Cibercultura. Tutora de Educação a distância. Site: www.docenciaonline.pro.br. E-mail: rose.brisaerc@gmail.com. Telefone:  (21)88775276

Edméa Oliveira dos Santos, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

Pedagoga (UCSAL), Mestre e Doutora em Educação (FACED/UFBA). Professora adjunto da Faculdade de Educação da UERJ, atua no PROPED - Programa de Pós-Graduação em Educação da UERJ , na Linha de Pesquisa: Cotidiano, Redes Educativas e Processos Culturais. Líder do GPDOC - Grupo de Pesquisa Docência e Cibercultura. Membro do Laboratório de Imagem. Atua na formação inicial e continuada de professores e pesquisadores. Campos de atuação profissional: " Cibercultura e Educação, Pesquisa e Prática Pedagógica, Currículo, Didática, Informática na Educação, Educação Online, EAD". Sócia da ABCIBER - Associação Brasileira de Pesquisadores em Cibercultura. Site: www.docenciaonline.pro.br ; e-mail: edmeabaiana@gmail.com Telefone: (21) 91393437

Published

2013-11-14

How to Cite

SANTOS, R. dos; SANTOS, E. O. dos. MULTIREFERENTIAL PRACTICES OF ONLINE EDUCATION: EXPRESSIONS OF A RESEARCH. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 153–172, 2013. DOI: 10.14244/19827199715. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/715. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Articles
##plugins.generic.dates.received## 2013-01-31
##plugins.generic.dates.accepted## 2013-10-28
##plugins.generic.dates.published## 2013-11-14