Implementation of the civic-military school program: the effect of the outsourcing device

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/reveduc.v18i1.6774

Keywords:

Outsourcing device, Voluntary servitude, Civic-military school program

Abstract

The process of militarization in public schools was updated in 2020 with the National Program of Civic-Military Schools. This program was initiated by the Ministry of Education with the aim of implementing 216 Civic-Military Schools in Brazil by 2023, gradually establishing 54 per year. This article seeks to problematize the voluntary population's adherence to this implementation. For this purpose, post-structuralist concepts from Michel Foucault, especially his notion of dispositif, and philosopher Étienne de La Boétie and his work titled "Discourse on Voluntary Servitude" were employed. In this post-structuralist essay, grounded in Foucauldian concepts, we analyze how the program sets in motion a new Device, termed the Outsourcing Device. The outsourcing device emerges today to problematize the choices of individuals who, influenced by the discourse of voluntary servitude, opt to outsource their actions in society. Drawing from the device characterized by Foucault, research was conducted in the CAPES theses and dissertations repository to visualize other devices constituted by various authors. The objective was to capture how these new authors utilized the concept in response to contemporary demands. As a result, it was found that the Outsourcing Device operates on both micro and macro levels, and Brazil, with a significant educational deficit, particularly in public schools, opts for an educational reinforcement that adheres to tradition: the disciplining of bodies.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Juliana Boanova Souza Ferreira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Graduada em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal de Pelotas (UFPEL). Especialista em Metodologias no Ensino de Matemática. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atualmente, pertence ao grupo de professores do Colégio Praça XV e professora concursada no Município de Pelotas.

Suelen Assunção Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Educação pela UFRGS, Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Especialista em Tutoria em EaD (UFRGS), possui graduação em Matemática Licenciatura pela UFRGS. Atualmente é Professora do Departamento Interdisciplinar da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Coordenadora Substituta do curso de Pedagogia (UFRGS/CLN), Professora Permanente do Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências (PPGEC/UFRGS) e do Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências Exatas (PPGECE/FURG). É pesquisadora no GEEmCO: Grupo de Estudos em Educação Matemática e Contemporaneidade da UFRGS, do Diretório de Grupos de Pesquisa CNPq. Possui interesse nas temáticas sobre Educação Matemática, Formação de Professores de Matemática e Filosofias da Diferença e Educação.

References

AGAMBEM, Giorgio. O que é um dispositivo? Outra Travessia, n. 5, Santa Catarina, 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/Outra/article/view/12576/11743. Acesso em: 25/02/2024, p. 9-16.

BAMPI, Lisete Regina. Governo Etnomatemático: tecnologias do multiculturalismo' 01/07/2003 200 f. Doutorado em EDUCAÇÃO Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL, PORTO ALEGRE Biblioteca Depositária: BIBLIOTECA SETORIAL DE EDUCAÇÃO. 2003.

CASTRO, Edgardo. Vocabulário de Foucault: um percurso pelos seus temas, conceitos e autores. Belo Horizonte: Autência, 2009. 477 p.

CHRISTOFARI, Ana Carolina. Modos de ser e de aprender na escola: Medicalização (in)visível?' 27/02/2014 174 f. Doutorado em EDUCAÇÃO Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL, Porto Alegre. Biblioteca Depositária: UFRGS. 2014.

DELEUZE, Gilles. O que é um dispositivo. In: O mistério de Ariana. Trad. e prefácio Edmundo Cordeiro. Lisboa: Editora Vega/Passagens, 1996.

FERNANDES, Cleudemar Alves. Discurso e sujeito em Michel Foucault. São Paulo: Intermeios, 2012.

FILHO, Alípio de Sousa. Foucault: o cuidado de si e a liberdade, ou a liberdade é uma agonística. IV Colóquio Internacional Michel Foucault. Natal, 2007. Disponível em: https://www.redehumanizasus.net/sites/default/files/foucault20o20cuidado20de20si20e20a20liberdade.pdf. Acesso em: 25/02/2024.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 1997.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. 42 ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. Tradução de Roberto Machado. 28. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2010.

FOUCAULT, Michel. L’éthique du souci de soi comme pratique de la liberté. In: DITS ET ECRITS IV. Paris: Gallimard, 1994, p. 708-729

FOUCAULT, Michel. Sécurité, Territoire, Population. Cours au Collège de France – 1977-1978. Paris: Gallimard, 2004.

HORN, Graciela Bernardi. LOGUERCIO, Rochele de Quadros. O Dispositivo Moralitúrgico em uma escola pública brasileira. Educação &Sociedade, Campinas, v. 42, e233849, 2021.

LA BOÉTIE, Étienne de. Discurso sobre servidão voluntária. Tradução de Eevelyn Tesche; introdução e notas de Paul Bonnefon. São Paulo: Edipro, 2017, 80 p.

LOPES, Maria Isabel. Inclusão escolar: um Dispositivo Ortopédico Social' 19/12/2013. 102 f. Doutorado em EDUCAÇÃO Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL, Porto Alegre, 2013.

NOGUEIRA, Jefferson Gomes. Educação Militar: Uma leitura da educação no sistema dos Colégios Militares do Brasil (SCMB). 2016. 149 f. Dissertação (mestrado em educação) – Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Centro de Ciências Humanas e Sociais, 2014.

PARADELA, Victor Cláudio; PIFANO, Yuri de Paiva; COSTA, Débora Vargas Ferreira. O conceito de servidão voluntária: reflexões e diálogos com a gestão de pessoas. Revista Valore, Volta Redonda, 5 (edição especial): 2-25., 2020.

PEREIRA, Juliana Cardoso. LOGUERCIO, Rochele de Quadros. A inserção das mulheres na Ciência: Efeito de um Dispositivo de Visibilidade. 2019. 118 f. Tese (doutorado) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Ciências básicas de saúde, Programa de pós-graduação em educação em ciências: química da vida e saúde, Porto Alegre, BR-RS, 2019.

PASSOS, Amilton Gustavo da Silva. O Dispositivo Bicha: gênero e sexualidade como técnicas de controle prisional' 29/07/2019 201 f. Doutorado em EDUCAÇÃO Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL, Porto Alegre, 2019.

SANTOS, Suzana Lima dos. Assumindo o compromisso: a responsabilização social da Educação por meio dos mecanismos de governo do programa cidade escola. ' 24/02/2016. 201 f. Doutorado em EDUCAÇÃO Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL, Porto Alegre, 2016.

SANTAIANA, Rochele da Silva. Educação integral no Brasil: a emergência do Dispositivo de Intersetorialidade'. 2015 190 f. Doutorado em Educação Instituição de Ensino: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre Biblioteca Depositária: Central da UFRGS.

SPERRHAKE, Renata. O Dispositivo da Numeramentalidade e as práticas avaliativas: uma análise da “avaliação nacional da alfabetização”. 2016. 192 f. Tese (doutorado) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Educação, Programa de Pós-graduação em Educação, Porto Alegre, BR-RS, 2016.

Published

2024-10-12

How to Cite

BOANOVA SOUZA FERREIRA, J.; ASSUNÇÃO SANTOS, S. Implementation of the civic-military school program: the effect of the outsourcing device. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 18, n. 1, p. e6774127, 2024. DOI: 10.14244/reveduc.v18i1.6774. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6774. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

To Think about Teaching in Basic Education
##plugins.generic.dates.received## 2024-02-25
##plugins.generic.dates.accepted## 2024-07-03
##plugins.generic.dates.published## 2024-10-12