Relação escola-família e o “mito da omissão parental” na educação básica: escuta aos docentes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/reveduc.v18i1.6759

Keywords:

Educational sociology, School family relationship, Elementary education, Middle school

Abstract

This article focuses on the complex relationship between school and low-income families, specifically concerning the discussion about parental involvement in their children’s school life. It confronts two discourses: one of them, recurrent among teachers, affirms that families are omissive regarding their offspring’s schooling; the other, the sociological discourse, argues that “parental omission” is “a myth”. This paper emphasizes the listening to teachers, so it analyses data from interviews and focus groups with professionals from two municipal public schools in Belo Horizonte, Brazil. We found some consensus among the interviewees: 1) families are more involved nowadays, although this involvement is still considered insufficient; 2) parents of high-achievement students are the most involved; 3) the involvement decreases with the students’ age. We perceived differences between both schools, with a higher mention of parental “absence” in the most vulnerable community. The analysis concludes that, on one hand, the interviewees’ discourse morally blames low-income families, justifying the demystification effort from sociological literature. On the other hand, beyond the stereotypes about these families, this discourse highlights the magnitude of the challenges experienced by the teachers, therefore, it should be considered by the same literature.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Tania de Freitas Resende, Universidade Federal de Minas Gerais

Tânia de Freitas Resende graduou-se em Pedagogia pela Universidade Federal de Minas Gerais (1990), onde também realizou seu doutorado em Educação (2003). Atualmente é professora Titular na Universidade de Federal de Minas Gerais, onde atua no Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social. É pesquisadora do OSFE- Observatório Sociológico Família-Escola.

Maria Alice Nogueira, Universidade Federal de Minas Gerais

Maria Alice Nogueira é mestre em Ciências da Educação pela Universidade René Descartes- Paris V na França, onde também realizou seu doutorado (1986). Realizou estágio de pós-doutoramento na École des Hautes Études en Sciences Sociales/EHESS de Paris (2006). É Professora Emérita da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais onde fundou e coordenou o Observatório Sociológico Família-Escola (OSFE).

References

BATISTA, Antônio Augusto Gomes; RIBEIRO, Vanda. M.; ALVES, Luciana; CARVALHO-SILVA, Hamilton H.; PADILHA, Frederica. A escola e os territórios vulneráveis das grandes cidades. Salto para o Futuro, v. 23, p. 16-26, 2013.

BOURDIEU, Pierre. Questions de Sociologie, Paris: Minuit, 1980, 269.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 8. ed. Brasília, DF: Edições Câmara, 2013b. Disponível em: http:// bd.camara.gov.br/bd/bitstream/handle/bdcamara/2762/ldb_5ed.pdf.

BURGOS, Marcelo B. Escola Pública e Segmentos Populares em um Contexto de Construção Institucional da Democracia. Dados, Rio de Janeiro, v.55, número 04, 40, 2012.

BURGOS, Marcelo B. A escola e o mundo do aluno: estudos sobre a construção social do aluno e o papel institucional da escola. 1ª edição. Rio de Janeiro: Garamond, 2014, 533.

CARVALHO-SILVA, Hamilton Harley de; BATISTA, Antônio Augusto Gomes; ALVES, Luciana. A escola e famílias de territórios metropolitanos de alta vulnerabilidade social: práticas educativas de mães "protagonistas". Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 19, n. 56, p. 123-139, Mar. 2014. http://www.scielo.br.

CHARLOT, B. (1997). Pour le savoir contre la stratégie. In : DUBET, F. (org.). École, familles: le malentendu. Paris: Textuel, p. 59-77.

CHARTIER, Marie & PAYET, Jean-Paul. « Comment ça se passe à la maison? » Troubles du rôle professionnel dans l’entretien enseignant-parents », Revue française de pédagogie, 187, 2014, DOI: https://doi.org/10.4000/rfp.4462

DIOGO, Ana Matias. Do envolvimento dos pais ao sucesso escolar dos filhos: mitos, críticas e evidências. Revista Luso Brasileira de Sociologia da Educação, n. 1, Rio de Janeiro: Puc/rj, 2010, p. 71-96. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/15341/15341.PDF

FILHO, Luciano Mendes de Faria. Para entender a relação escola-família : uma contribuição da história da educação. São Paulo em Perspectiva, São Paulo v. 14, n. 2, 2000, p. 44-50, jun. 2000. DOI : https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000200007

GENTILE, Paola. A educação vista pelos olhos do professor. Nova Escola, n. 207, nov. 2007. https://novaescola.org.br/conteudo/1554/a-educacao-vista-pelos-olhos-do-professor

GLASMAN, D. (1992). « Parents » ou « familles » : critique d’un vocabulaire générique. Revue Française de Pédagogie, n. 100, jul./ago./set., p. 1933.

GLASMAN, Dominique. (2006). Resenha do livro de P. Périer. École et familles populares: sociologie d’un différend. In : Revue Française de Pédagogie, n. 156, jul./ago./set., p. 187-190.

LA FABBRICA DO BRASIL. Observatório do Universo Escolar. Escola & Família: instituições em conflito? Abril de 2001. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/folha/dimenstein/sonosso/gd180501.htm. Acesso em: 01 jun. 2015

LAHIRE, Bernard. Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável. 1ª edição, São Paulo: Ática, 1997, 368 páginas.

LIMA, Andreza Maria, MACHADO, Laêda Bezerra. Um estudo sobre famílias de alunos de escola pública nas representações sociais construídas por docentes. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 20, n. 66, p. 1332-1356, jul./set. 2020. http://doi.org/10.7213/1981-416X.20.066.DS17

NOGUEIRA, Maria Alice. Família e escola na contemporaneidade: os meandros de uma relação. Educação & Realidade, Rio Grande do Sul, v.31, n.2, p. 155-169. 2006.

NOGUEIRA, Maria Alice, ABREU, Ramon C. Famílias populares e escola pública: uma relação dissonante. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 20, n. 39, p.41-60, 2004.

NOGUEIRA, M. A., RESENDE T.F. Relação família-escola no Brasil: um estado do conhecimento (1997-2011). Educação: Teoria e Prática, Rio Claro, v. 32, n. 65, p. 1-19, 2022.

PAIXÃO, Léa Pinheiro. (2005). Significado da escolarização para um grupo de catadoras de um lixão. Cadernos de pesquisa, São Paulo, v. 35, n.124, p. 141-170, jan./abr, 2005. https://doi.org/10.1590/S0100-15742005000100008

PÉRIER, P. (2005). École et familles populares – sociologie d’un différend. Rennes: PUR.

PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. 1ª edição, Porto Alegre: Artmed Editora, 2000, 162 páginas.

PRIOSTE, Cláudia. Hipóteses docentes sobre o fracasso escolar nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 46, e220336, 2020. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046220336

RIBEIRO, Adalberto Carvalho; CIRILO, Magnólia Santos (2022). Mobilização escolar familiar em meios populares: o (des) interesse como mito. Quaestio: revista de estudos em educação, Sorocaba,, v. 24, e022029, p. 1-23, 2022. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/4088/4728

SARAIVA-JUNGES, Lisiane A., WAGNER, Adriana. Os estudos sobre a Relação Família-Escola no Brasil: uma revisão sistemática. Educação, Porto Alegre, v. 39, n. esp. (supl.), s114-s124, p. 114-124, dez. 2016. http://dx.doi.org/10.15448/1981-2582.2016.s.21333

THIN, D. (2006). Para uma análise das relações entre famílias populares e escola: confrontação entre lógicas socializadoras. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 32, p. 211-225, maio/ago. 2006

VIANA, Maria José Braga. Longevidade escolar em famílias populares – algumas condições de possibilidade. In: NOGUEIRA, Maria Alice; Romanelli, Gerado; ZAGO, Nadir. Família e Escola - Trajetórias de escolarização em camadas médias e populares. Petrópolis: Vozes, 2000, p.45- 60.

ZAGO, Nadir. Fracasso e sucesso escolar no contexto das relações família e escola: questionamentos e tendências em Sociologia da Educação. Revista Luso-Brasileira, n.3, p. 57-83, março 2011.

Published

2024-10-12

How to Cite

RESENDE, T. de F.; DE ALMEIDA CUNHA, M. A.; NOGUEIRA, M. A. . Relação escola-família e o “mito da omissão parental” na educação básica: escuta aos docentes. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 18, n. 1, p. e6759126, 2024. DOI: 10.14244/reveduc.v18i1.6759. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6759. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

To Think about Teaching in Basic Education
##plugins.generic.dates.received## 2024-02-23
##plugins.generic.dates.accepted## 2024-10-12
##plugins.generic.dates.published## 2024-10-12