Do passado ao futuro da formação de educadores/professores: o presente apresenta novos desafios

Authors

  • Teresa Sarmento Universidade do Minho (UM), Braga, Portugal

DOI:

https://doi.org/10.14244/reveduc.v18i1.6749

Keywords:

Initial teacher training, Educator/teacher, Experience

Abstract

Becoming an educator/teacher is an individual and, at the same time, collective process, which requires the internal symbiosis of action, experience, and emotion, in the sense of constituting a total action of a person in the performance of a specific profession. This text starts from an approach on the basic principles of teacher education, to focus on the analysis of the present, seeking to unveil existing problems and potentials, and opening up challenges for this challenge which is to train educators and teachers for a future, which is now we know better that it is uncertain, but that the guarantee of education must remain as a right of children, prevented and promoted by their educators and teachers.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Teresa Sarmento, Universidade do Minho (UM), Braga, Portugal

Doutora em Educação pela Universidade do Minho. Professora Associada e investigadora no Instituto de Educação, integrada no Departamento de Ciências Sociais da Educação e no Centro de Investigação em Estudos da Criança da Universidade do Minho (UM). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2371-399X/.

References

CANÁRIO, Rui. A prática profissional na formação de professores. In: CAMPOS, B. (Org.). Formação Profissional de Professores no Ensino Superior. Porto: Porto Editora, 2001. p. 31-45.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e Educação: figuras do indivíduo-projeto. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008.

DELORY-MOMBERGER, Christine. EXPÉRIENCE. In: DELORY-MOMBERGER, Christine (Dir.). Vocabulaire des Histoires de Vie et de la Recherche Biographique. Toulouse: Éditions ÉRÈS, 2019. p. 81-85.

DUBET, François. Sociologie de l’expérience. Paris: Seuil, 1994.

GROSSMAN, Pamela; WILSON, Suzzane; SHULMAN, Lee. Teachers of substance: Subject matter knowledge for teaching. In: REYNOLDS, M. C. (Ed.). Knowledge base for the beginning teacher. New York: Pergamon, 1989. p. 23-36.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

MESQUITA, Elza; ROLDÃO, M. do Céu. Formação inicial de professores – a supervisão pedagógica no âmbito do processo de Bolonha. Lisboa: Edições Sílabo, 2017.

NÓVOA, António. Profissão Professor. Porto: Porto Editora, 1995.

NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, 2017.

PERRENOUD, Philippe. Ofício de aluno e sentido do trabalho escolar. Porto: Porto Editora, 1995.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Mª Socorro. Estágio e Docência. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2017.

ROLDÃO, Mª Céu. A formação como projeto. Do plano mosaico ao currículo como projeto de formação. In: CAMPOS, B. (Org.). Formação Profissional de Professores no Ensino Superior. Porto: Porto Editora, 2001. p. 6-20.

SARMENTO, Teresa; MARQUES, Joaquim. A participação das crianças nas práticas de relação das famílias com as escolas. In: SILVA, P. (Org.). Escolas, Famílias e Lares - um caleidoscópio de olhares. Porto: Profedições, 2007. Cap. 3, p. 67-89.

SHULMAN, Lee. Signature pedagogies in the professions. Daedalus, v. 134, n. 3, p. 52-59, 2005.

SHULMAN, Lee. Ways of seeing, ways of knowing: ways of teaching, ways of learning about teaching. Journal of Curriculum Studies, v. 23, n. 5, p. 393-395

SIROTA, Regine. Le métier d’élève. Revue Française de Pédagogie, n.104, p.85-108, 1993.

SUAREZ, Daniel; OCHOA, Liliana (). La documentación narrativa de experiencias pedagógicas: Una estrategia para la formación de docentes. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología, 2005.

This work was financially supported by Portuguese national funds through the FCT (Foundation for Science and Technology) within the framework of the CIEC (Research Center for Child Studies of the University of Minho) projects under the references UIDB/00317/2020 and UIDP/00317/2020

Published

2024-10-12

How to Cite

SARMENTO, T. Do passado ao futuro da formação de educadores/professores: o presente apresenta novos desafios. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 18, n. 1, p. e6749113, 2024. DOI: 10.14244/reveduc.v18i1.6749. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6749. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

To Think about Teaching in Basic Education
##plugins.generic.dates.received## 2024-02-22
##plugins.generic.dates.accepted## 2024-06-20
##plugins.generic.dates.published## 2024-10-12

Most read articles by the same author(s)