Do passado ao futuro da formação de educadores/professores: o presente apresenta novos desafios
DOI:
https://doi.org/10.14244/reveduc.v18i1.6749Keywords:
Initial teacher training, Educator/teacher, ExperienceAbstract
Becoming an educator/teacher is an individual and, at the same time, collective process, which requires the internal symbiosis of action, experience, and emotion, in the sense of constituting a total action of a person in the performance of a specific profession. This text starts from an approach on the basic principles of teacher education, to focus on the analysis of the present, seeking to unveil existing problems and potentials, and opening up challenges for this challenge which is to train educators and teachers for a future, which is now we know better that it is uncertain, but that the guarantee of education must remain as a right of children, prevented and promoted by their educators and teachers.
Metrics
References
CANÁRIO, Rui. A prática profissional na formação de professores. In: CAMPOS, B. (Org.). Formação Profissional de Professores no Ensino Superior. Porto: Porto Editora, 2001. p. 31-45.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e Educação: figuras do indivíduo-projeto. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008.
DELORY-MOMBERGER, Christine. EXPÉRIENCE. In: DELORY-MOMBERGER, Christine (Dir.). Vocabulaire des Histoires de Vie et de la Recherche Biographique. Toulouse: Éditions ÉRÈS, 2019. p. 81-85.
DUBET, François. Sociologie de l’expérience. Paris: Seuil, 1994.
GROSSMAN, Pamela; WILSON, Suzzane; SHULMAN, Lee. Teachers of substance: Subject matter knowledge for teaching. In: REYNOLDS, M. C. (Ed.). Knowledge base for the beginning teacher. New York: Pergamon, 1989. p. 23-36.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
MESQUITA, Elza; ROLDÃO, M. do Céu. Formação inicial de professores – a supervisão pedagógica no âmbito do processo de Bolonha. Lisboa: Edições Sílabo, 2017.
NÓVOA, António. Profissão Professor. Porto: Porto Editora, 1995.
NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, 2017.
PERRENOUD, Philippe. Ofício de aluno e sentido do trabalho escolar. Porto: Porto Editora, 1995.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Mª Socorro. Estágio e Docência. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2017.
ROLDÃO, Mª Céu. A formação como projeto. Do plano mosaico ao currículo como projeto de formação. In: CAMPOS, B. (Org.). Formação Profissional de Professores no Ensino Superior. Porto: Porto Editora, 2001. p. 6-20.
SARMENTO, Teresa; MARQUES, Joaquim. A participação das crianças nas práticas de relação das famílias com as escolas. In: SILVA, P. (Org.). Escolas, Famílias e Lares - um caleidoscópio de olhares. Porto: Profedições, 2007. Cap. 3, p. 67-89.
SHULMAN, Lee. Signature pedagogies in the professions. Daedalus, v. 134, n. 3, p. 52-59, 2005.
SHULMAN, Lee. Ways of seeing, ways of knowing: ways of teaching, ways of learning about teaching. Journal of Curriculum Studies, v. 23, n. 5, p. 393-395
SIROTA, Regine. Le métier d’élève. Revue Française de Pédagogie, n.104, p.85-108, 1993.
SUAREZ, Daniel; OCHOA, Liliana (). La documentación narrativa de experiencias pedagógicas: Una estrategia para la formación de docentes. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología, 2005.
This work was financially supported by Portuguese national funds through the FCT (Foundation for Science and Technology) within the framework of the CIEC (Research Center for Child Studies of the University of Minho) projects under the references UIDB/00317/2020 and UIDP/00317/2020
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Viviane Castro Camozzato
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2024-06-20
##plugins.generic.dates.published## 2024-10-12