Impacts of PIBID and the Pedagogical Residency Program on the professional induction process
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271996458Keywords:
Teacher education, PIBID, Pedagogical residence, Professional induction.Abstract
This work is the result of research that deals with the Teaching Initiation Programs, the Teaching Initiation Scholarship Institutional Program (PIBID) and the Pedagogical Residency Program (PRP), linked to the processes of Initial Teacher Training in the context of the Federal Institute of Santa Catarina (IFC). The study sought to understand how the Teaching Initiation Programs, PIBID and PRP, impact the initial teacher training and professional induction processes. Based on a contextualized approach, of a qualitative nature, the investigation was carried out with 100 students from the undergraduate courses at the IFC working in PIBID and PRP. The focus of the interpretative analysis focused on the profile, meanings and experiences lived by the scholarship holders and residents in their formative processes. The results showed that the predominance of the participants of the Programs is female, young and single. In the field of training experiences within the Programs, the data revealed that the choices for the field of teaching degrees, in addition to having a Higher Education course, are linked to contributions to society, which are interconnected and directly related to the world of work. It was concluded that the practices carried out within the Programs positively impact the teacher training process of the participants, in addition to the socially referenced qualification of the professional induction process, reverberating in the professional insertion.
Metrics
References
ANDERI, Eliane Gonçalves da Costa. A constituição da profissionalidade docente na perspectiva dos estudantes do PIBID. 2017. 176 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2017.
ANPED. Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. Manifestação das entidades educacionais sobre a política de formação de professores anunciada pelo MEC. ANPEd, 20 out. 2017. Disponível em: http://www.anped.org.br/news/manifestacao-das-entidades-educacionais-sobre-politica-de-formacao-de-professores-anunciada. Acesso em: 15 dez. 2020.
ANPED. Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. A política de formação de professores no Brasil de 2018: uma análise dos editais Capes de Residência Pedagógica e Pibid e a reafirmação da Resolução CNE/CP 02/2015. ANPEd, 9 abr. 2018. Disponível em: https://anped.org.br/sites/default/files/images/formacaoprofessores_anped_final.pdf. Acesso em: 18 mai. 2020.
ANPED et al. Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. Entidades se posicionam contrárias à padronização e controle impostos pelo Programa de Residência Pedagógica! Não à BNCC! ANPEd, 6 mar. 2018. Disponível em: https://anped.org.br/news/entidades-se-posicionam-contrarias-padronizacao-e-controle-impostos-pelo-programa-de-residencia. Acesso em: 15 abr. 2021.
ÁVILA, Rebeca Contrera; PORTES, Écio Antônio. Notas sobre a mulher contemporânea no ensino superior. Mal-Estar e Sociedade, Barbacena, ano II, n. 2, p. 91-106, jun. 2009.
BARROS, Yara Silva Albuquerque Pires. Contribuições do PIBID para a formação inicial de futuros professores de biologia: o caso do instituto federal do Piauí (IFPI). 2018. 283 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2018.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
BRASIL. Edital MEC/CAPES/FNDE Nº 01, de 12 de dezembro de 2007. Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência – PIBID. Brasília: Ministério da Educação, CAPES, 2007. Disponível em: http://uab.capes.gov.br/images/stories/download/editais/Edital_PIBID.pdf. Acesso em: 12 set. 2020.
BRASIL. Edital Nº 06/2018. Programa de Residência Pedagógica. Chamada pública para apresentação de propostas no âmbito do Programa de Residência Pedagógica. Brasília: CAPES, 2018a. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/01032018-Edital-6-2018-Residencia-pedagogica.pdf. Acesso em: 12 set. 2020.
BRASIL. Edital Nº 07/2018 Pibid, de 1 de março de 2018. Retificado. A Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes), instituída como fundação pública pela Lei nº. 8.405, de 09 de janeiro de 1992, inscrita no CNPJ sob nº. 00.889.834/0001-08, com sede no Setor Bancário Norte, Quadra 2, Lote 6, Bloco L, Brasília, DF, CEP 70.040-020, por meio de sua Diretoria de Formação de Professores da Educação Básica (DEB), torna pública a presente chamada pública para apresentação de propostas ao Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid) Brasília: CAPES, 2018b. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/01032018-Edital-7-2018-PIBID.pdf. Acesso em: 15 jun. 2020.
CAMPOS, Roselane de Fátima; DURLI, Zenilde; CAMPOS, Rosânea. BNCC e privatização na Educação Infantil: impactos na formação de professores. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 169-185, jan./mai. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.22420/rde.v13i25.962. Acesso em: 02 jun. 2022.
CRUZ, Giseli Barreto da; FARIAS, Isabel Maria Sabino de; HOBOLD, Márcia de Souza. Indução profissional e o início do trabalho docente: debates e necessidades. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 14, e4149114, p. 1-15, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.14244/198271994149. Acesso em: 02 jan. 2023.
DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. 7. ed. Campinas: Autores Associados, 2005.
DEMO, Pedro. Pesquisa: princípio científico e educativo. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
DEMO, Pedro. Aprender como autor. São Paulo: Atlas, 2015.
DUBAR, Claude. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
FELIPE, Eliana da Silva; BAHIA, Celia da costa Silva. Aprendendo a ser professor: as contribuições do programa Residência Pedagógica. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 13, n. 25, p. 81-96, set./dez. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.31639/rbpfp.v13i25.436. Acesso em: 20 fev. 2023.
GARIGLIO, José Ângelo; SANTOS, Lorene dos. A inserção na docência por egressos do PIBID: da formação aos desafios da vida profissional. Revista Eletrônica de Educação, São Paulo, v. 17, 1-23, e4343021, jan./dez. 2023. Disponível em: http://dx.doi.org/10.14244/198271994343. Acesso em: 15 fev. 2023.
GATTI, Bernardete Angelina. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out./dez. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000400016
GATTI, Bernardete Angelina. Formação de Professores: condições e problemas atuais. Revista Internacional de Formação de Professores (RIFP), Itapetininga, v. 1, n. 2, p. 161-171, 2016.
GATTI, Bernardete Angelina; NUNES, Mariana Muniz Rosa (org.). Formação de professores para o Ensino Fundamental: estudo de currículos das licenciaturas em pedagogia, língua português, matemática e ciências biológicas. São Paulo: FCC, 2009. Disponível em: http://www.fcc.org.br/pesquisa/publicacoes/textos_fcc/arquivos/1463/arquivoAnexado.pdf. Acesso em: 23 set. 2020.
GATTI, Bernardete Angelina et al. Atratividade da carreira docente no Brasil. São Paulo: Fundação Victor Civita, 2009.
GATTI, Bernardete Angelina et al. Um estudo avaliativo do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid). São Paulo: FCC/SEP, 2014. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/bolsas/24112014-pibidarquivoAnexado.pdf. Acesso em: 20 jun. 2020.
GEHRING, Fernanda Maria Müller. Formação inicial de professores de Língua Portuguesa: retratos e reflexos do PIBID. 2016. 226 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2016.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
HUBERMAN, Michel. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António (org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto, 2000. p. 31-61.
IFC. Instituto Federal Catarinense. Projeto Pedagógico de Curso (PPC). Curso de Licenciatura em Pedagogia do IFC - campus Abelardo Luz. Abelardo Luz: IFC, 2017a. Disponível em: http://abelardoluz.ifc.edu.br/wp-content/uploads/2018/04/PPC-Pedagogia-.pdf. Acesso em: 23 abr. 2020.
IFC. Instituto Federal Catarinense. Projeto Pedagógico de Curso (PPC). Curso de Licenciatura em Química do IFC - campus Araquari. Araquari: IFC, 2017b. Disponível em: http://liqui.araquari.ifc.edu.br/wp-content/uploads/sites/15/2018/02/PROJETO-PEDAG%C3%93GICO-LIQUI.pdf. Acesso em: 23 abr. 2020.
IFC. Instituto Federal Catarinense. Projeto Pedagógico de Curso (PPC). Curso de Licenciatura em Pedagogia do IFC - campus Abelardo Luz. Abelardo Luz: IFC, 2017c. Disponível em: http://abelardoluz.ifc.edu.br/wp-content/uploads/2018/04/PPC-Pedagogia-.pdf. Acesso em: 23 abr. 2020.
IFC. Instituto Federal Catarinense. Projeto Pedagógico de Curso (PPC). Curso de Licenciatura em Matemática do IFC - campus Camboriú. Camboriú: IFC, 2018a. Disponível em: http://www.camboriu.ifc.edu.br/wp-content/uploads/2014/06/PPC_MAT_CAM_Matriz.2017.pdf. Acesso em: 23 abr. 2020.
IFC. Instituto Federal Catarinense. Projeto Pedagógico de Curso (PPC). Curso de Licenciatura em Matemática do IFC - campus Sombrio. Sombrio: IFC, 2018b. Disponível em: http://matematica.sombrio.ifc.edu.br/wp-content/uploads/sites/9/2019/02/PPC-2017.pdf. Acesso em: 23 abr. 2020.
INEP. Instituto Nacional de Estudos Educacionais Anísio Teixeira. Censo de Educação Superior. Divulgação dos Principais resultados de 2017. Brasília: INEP/Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/setembro-2018-pdf/97041-apresentac-a-o-censo-superior-u-ltimo/file. Acesso em: 30 abr. 2020.
INEP. Instituto Nacional de Estudos Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior. Notas estatísticas de 2018. Brasília: INEP/Ministério da Educação, 2019. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2019/censo_da_educacao_superior_2018-notas_estatisticas.pdf. Acesso em: 5 out. 2020.
LIMA, Emília Freitas de et al. Sobrevivendo ao início da carreira docente e permanecendo nela: Como? Por quê? O que dizem alguns estudos. Educação e linguagem. São Paulo, v.10, n. 15, p.138-160, jan./jun. 2007. DOI: https://doi.org/10.15603/2176-1043/el.v10n15p138-160.
MARCELO GARCÍA, Carlos. Investigaciones y experiencias: el primero año de enseñanza. Análises del proceso de socialización de profesores principiantes. Revista de educación, Sevilha, n. 300, p. 225-277, 1993.
MARCELO GARCÍA, Carlos. Formação de Professores: para uma mudança educativa. Portugal: Porto Editora, 1999.
MARQUES, Eveline Ignácio da Silva. A construção do trabalho docente na articulação teoria e prática: a experiência do PIBID. 2016. 162 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.
NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, António (org.). Os professores e sua formação. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1995. p. 13-33.
NÓVOA, António. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Revista Educación, Madrid, p. 1-10, 2009. Disponível em: http://www.revistaeducacion.educacion.es/re350/re350_09por.pdf. Acesso em: 16 set. 2020.
NÓVOA, António. Os professores e as histórias de vida. In: NÓVOA, António (org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto Editora, 2013. p. 11-30.
NÓVOA, Antônio. Entre a formação e a profissão: ensaio sobre o modo como nos tornamos professores. Currículo sem Fronteiras, [s. l.], v. 19, n. 1, p. 198-208, jan./abr. 2019.
PAVAN, Ruth; BACKES, José Licínio. O processo de (des)proletarização do professor da Educação Básica. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 29, n. 2, p. 35-58, 2016. DOI: https://doi.org/10.21814/rpe.5957.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores – saberes da docência e identidade do professor. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 22, n. 2, p. 72-89, jul./dez. 1996. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-25551996000200004.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido (org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999. p. 15-34.
PRÍNCEPE, Lisandra; ANDRÉ, Marli. Condições de trabalho na fase de indução profissional dos professores. Currículo sem Fronteiras, [s. l.], v. 19, n. 1, p. 60-80, jan./abr. 2019.
SCHÖN, Donald. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
SILVA, Andréia Cristina da. O Pibid e a relação teoria e prática na formação inicial de professores – UEG (Quirinópolis). 2019. 230 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2019.
SOUZA, Maria Aparecida Silva de. PIBID: significados na formação inicial de professores de matemática. 2018. 207 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018.
TARDIF, Maurice. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.
TORRES SANTOMÉ, Jurjo. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artes médicas, 1998.
VANZUITA, Alexandre. A construção de identidade(s) profissional(is) em educação física. Curitiba: Appris, 2018.
VANZUITA, Alexandre. Os impactos da escolha, formação inicial e inserção profissional na construção de identidade(s) profissional(is) em educação física. Curitiba: CRV, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Eletrônica de Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-09-11
##plugins.generic.dates.published## 2024-05-31