The beginning of teaching in the context of Ceará: study on the practice of professional teaching induction
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271996447Keywords:
Induction, Teaching, Beginner teachers, Basic Education.Abstract
The beginning of teaching is an essential stage of teacher training for the professional development of teachers, as it is marked by facing challenges and difficulties that directly affect learning the profession. In this perspective, the teaching induction process is a possibility to mitigate the difficulties that impact this period, being characterized by the investment in intentional and systematized actions of support and monitoring of the teaching work. Therefore, this article deals with the beginning of teaching and aims to discuss a specific action of professional teaching induction from the narratives of beginning teachers about their ways of acting and reacting to the challenges of profession, considering their reception processes, their professional trajectories, successful overcoming strategies and the experience lived among peers in a Training Group. The debate and the data presented are the results of a research-training developed in the context of Ceará. For the development of the study, a qualitative investigation was carried out, of the research-training type. The results of the study demonstrate that beginning teachers, when participating in the research-training, experiencing listening processes, sharing questions and exchanging experiences, they consolidated knowledge and practices specific to the teaching profession and found support and monitoring for the teaching practice, being the development of a reflective process of professional induction the main impact of this initiative.
Metrics
References
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Professores iniciantes: egressos de programas de iniciação à docência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 23, jul. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1413-24782018000100280&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 05 out. 2022.
ALARCÃO, Isabel; ROLDÃO, Maria do Céu. Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: o ano da indução. Formação docente, Belo Horizonte, v. 06, n. 11, p. 109-126, ago./dez. 2014. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/108/97. Acesso em: 09 set. 2022.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 98, p. 44-46, 24 mai. 2016b. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/22917581. Acesso em: 10 set. 2022.
CAMPELO, Talita da Silva; CRUZ, Giseli Barreto da. “Deprivatization of practice” como estratégica de formação inicial docente no Pibid Pedagogia. RIAEE – Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. 1, p. 169-187, jan./mar., 2019. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11045. Acesso em: 02 set. 2023.
CASTRO, Iris Martins de Souza. Práticas de indução profissional docente no Ensino Médio na perspectiva de coordenadores pedagógicos. 2022. 187 p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2022.
CAVALCANTE, Maria Mikaele da Silva. Permanecer ou evadir da docência? Estudo sobre perspectivas de professores iniciantes egressos do PIBID UECE. 2018. 156 p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2018.
CLANDININ, Jean; CONNELLY, Michael. Pesquisa narrativa: experiências e história na pesquisa qualitativa. Tradução: Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores. 2 ed. Uberlândia: UFU, 2015.
COCHRAN-SMITH, Marilyn. Stayers, leavers, lovers, and dreamers. Insight about teacher retention. Journal of Teacher Education, [S.l.], v. 55, n. 5, p. 387-392, 2004. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0022487104270188. Acesso em: 18 out. 2022.
COCHRAN-SMITH, Marilyn. A tale of two teachers: learning to teach over time. Kappa Delta Pi Record, 48, p.108-122, jul/set, 2012.
CONTRERAS, José. A autonomia dos professores. São Paulo: Cortez, 2012.
CRUZ, Giseli Barreto da; HOBOLD, Márcia de Souza; FARIAS, Isabel Maria Sabino de. Pesquisa COM professores iniciantes: um estudo sobre indução profissional. Relatório de pesquisa, mimeografado. Brasília: CNPq, 2022.
CRUZ, Giseli Barreto; COSTA, Elana Cristiana dos Santos; PAIVA, Marilza Maia de Souza; ABREU, Teo Bueno de. Indução docente em revisão: sentidos concorrentes e práticas prevalecentes. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 52, 2022. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/9072. Acesso em: 05 out. 2022.
CRUZ, Giseli Barreto; FARIAS, Isabel Maria Sabino de; HOBOLD, Márcia de Souza. Indução profissional e o início do trabalho docente: debates e necessidades. Dossiê: “Formação e inserção profissional de professores iniciantes: conceitos e práticas”. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v.14, p. 1-15, jan./dez. 2020. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4149/1081. Acesso em: 02 set. 2022.
DELORY-MOMBERGER, Christine. A pesquisa biográfica ou a construção compartilhada de um saber do singular. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto) Biográfica, Bahia, v.1, n.1, p. 133-147, 2016. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/2526. Acesso em: 08 fev. 2023.
FARIAS, Isabel Maria Sabino de; SALES, Josete de Oliveira Castelo Branco; BRAGA, Maria Margarete Sampaio de Carvalho; FRANÇA, Maria do Socorro Lima Marques. Didática e docência: aprendendo a profissão. 4. ed. Brasília: Liber Livro, 2014.
GIORDAN, Miriane Zanetti; HOBOLD, Márcia de Souza. A escola como espaço de formação de professores iniciantes. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 24, n. 3, p.7-25, set./dez. 2016. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/7534. Acesso em: 08 fev. 2023.
HUBERMAN, Michaël. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António (Org.). Vidas de professores. Portugal: Porto Editora, 1992. p. 31-61.
JOSSO, Marie-Christine. As figuras de ligação nos relatos de formação: ligações formadoras, deformadoras e transformadoras. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n.2, p.373-383, ago., 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/s6NdjwQC6LGVHJWXNb9753R/abstract/?lang=pt. Acesso em: 08 fev. 2023.
MARCELO GARCÍA, Carlos. O professor iniciante, a prática pedagógica e o sentido da experiência. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 2, n. 3, p. 11-49, ago./dez. 2010. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/17. Acesso em: 02 set. 2022.
MARCELO GARCÍA, Carlos. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.
NONO, Maévi Anabel. Professores iniciantes: o papel da escola em sua formação. Porto Alegre, RS: Mediação, 2011.
NÓVOA, António. Professores para 2050. In: FARIAS, Isabel Maria Sabino de; JARDILINO, José Rubens Lima; SILVESTRE, Magali Aparecida. Aprender a ser professor: aportes de pesquisa sobre o PIBID. Jundiaí: Paco, 2015. p. 11-13.
PÉREZ GÓMEZ, Angel Ignácio. A cultura escolar na sociedade neoliberal. Porto Alegre: Artmed, 2001.
VAILLANT, Denise; MARCELO, Carlos. Ensinando a ensinar: As quatro etapas de uma aprendizagem. Curitiba: Ed. UTFPR, 2012.
WONG, Harry. Induction Programs That Keep New Teachers Teaching and Improving. NASSP Bulletin, v. 88, n. 638, mar. 2004. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/019263650408863804?journalCode=buld. Acesso em: 02 set. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Eletrônica de Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-09-18
##plugins.generic.dates.published## 2024-05-30