The beginning of teaching in the context of Ceará: study on the practice of professional teaching induction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271996447

Keywords:

Induction, Teaching, Beginner teachers, Basic Education.

Abstract

The beginning of teaching is an essential stage of teacher training for the professional development of teachers, as it is marked by facing challenges and difficulties that directly affect learning the profession. In this perspective, the teaching induction process is a possibility to mitigate the difficulties that impact this period, being characterized by the investment in intentional and systematized actions of support and monitoring of the teaching work. Therefore, this article deals with the beginning of teaching and aims to discuss a specific action of professional teaching induction from the narratives of beginning teachers about their ways of acting and reacting to the challenges of profession, considering their reception processes, their professional trajectories, successful overcoming strategies and the experience lived among peers in a Training Group. The debate and the data presented are the results of a research-training developed in the context of Ceará. For the development of the study, a qualitative investigation was carried out, of the research-training type. The results of the study demonstrate that beginning teachers, when participating in the research-training, experiencing listening processes, sharing questions and exchanging experiences, they consolidated knowledge and practices specific to the teaching profession and found support and monitoring for the teaching practice, being the development of a reflective process of professional induction the main impact of this initiative.

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Author Biographies

Diana Aguiar Salomão, Secretaria Municipal da Educação de Fortaleza (SME)

Doutoranda e mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Especialista em Educação Infantil e Múltiplas Linguagens pela Faculdade 7 de Setembro. Licenciada em Pedagogia pela Faculdades Cearenses - (Centro de Ensino Superior do Ceará). Integrante do Grupo de Pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade (EDUCAS). Exerce mentoria na formação inicial de professores - Projeto Adote um pesquisador iniciante (PAPI). Desenvolve estudos e pesquisas sobre desenvolvimento profissional docente, currículo da Educação Infantil, inovação pedagógica, docência e indução profissional. Atua na Educação Básica (Educação Infantil e Ensino Fundamental) desde 2008 e na formação de docentes desde 2014. Atualmente, professora efetiva da Rede Municipal de Ensino de Fortaleza/ Educação Infantil.

Sandy Lima Costa, Secretaria Municipal da Educação de Fortaleza (SME)

Doutoranda e Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará - PPGE/UECE. Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará - UECE. Professora efetiva da Rede Municipal de Ensino de Fortaleza - CE. Integra o Grupo de Pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade - EDUCAS.  Exerce mentoria na formação inicial de professores - Projeto Adote um pesquisador iniciante (PAPI). Exerceu atividades como bolsista de Iniciação Científica da Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico - FUNCAP e do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPq. Possui experiência na Educação Infantil e nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Desenvolve estudos sobre Formação de professores, Desenvolvimento Profissional Docente, Inovação Pedagógica, Indução Profissional e Aprendizagem da docência.

Maria Mikaele da Silva Cavalcante, Secretaria Municipal de São Gonçalo do Amarante (SME)

Doutora e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE-UECE). Graduada em Pedagogia pela mesma instituição. Professora efetiva da rede municipal de São Gonçalo do Amarante (Ceará), atuando nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Tem experiência no Ensino Superior, tanto na Graduação como na Pós-Graduação Lato Sensu. Pesquisadora colaboradora no Grupo de Pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade (EDUCAS). Membro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) e da Associação Nacional de Didática e Prática de Ensino (ANDIPE). Integra a Red de inducción a la docencia (RID). Realizou missão de estudos no Chile em 2023. Desenvolve pesquisas na área de Educação, precisamente sobre formação de professores, iniciação à docência, permanência no magistério e desenvolvimento profissional docente.

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Published

2024-05-30

How to Cite

SALOMÃO, D. A.; COSTA, S. L. .; CAVALCANTE, M. M. da S. . The beginning of teaching in the context of Ceará: study on the practice of professional teaching induction. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 18, p. e6447010, 2024. DOI: 10.14244/198271996447. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6447. Acesso em: 29 jun. 2024.

Issue

Section

Dossier Conceptions, Policies and Practices of Teaching Induction
##plugins.generic.dates.received## 2023-05-23
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##plugins.generic.dates.published## 2024-05-30