Professional reception as a teacher induction strategy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271996416

Keywords:

Teacher Learning Community, Teacher induction, Beginner teachers, Receptive and professional reception.

Abstract

The article focuses on findings from a research with beginning and experienced teachers who are part of a teaching learning community with the aim of understanding the relationships established between them based on narratives about reception movements and its potential contribution to an educational teaching induction for professional practices. Theoretically, it was based on studies by Zeichner (2010; 2014), Cochran-Smith (2002) and Nóvoa (2017). Methodologically, a case study was carried out, with interviews and online participant observation, so that the expectations, experiences and insertion paths of the teachers were understood considering the woven relationships established between beginners and experts during the period of professional insertion. It is organized around two analytical axes: teacher professional reception and the teaching learning community. It concludes that reception actions are translated into two perspectives: receptive and professional, which, as they are not mutually exclusive, can contribute to teacher induction. Research indicates that teacher learning communities can facilitate professional reception as a teacher induction strategy, since, when they are organized considering who the subjects are, recognizing the horizontality of knowledge and the different ways of exercising teaching, they contribute to thinking about professional practices which break the isolation and abandonment of the profession in the early years.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Fernanda Lahtermaher, Colégio de Aplicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (CAp-UFRJ)

Doutora em Educação com ênfase na Formação de Professores pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro. É integrante do GEPED (Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática e Formação de Professores), grupo vinculado ao LEPED (Laboratório de Estudos e Pesquisas em Didática e Formação de Professores). Coordenadora da CODEP (Comunidade de Estudos, Pesquisas e Desenvolvimento profissional docente) Professora Efetiva dos Anos Iniciais no Colégio de Aplicação da UFRJ.

References

BECKER, Howar Saul. Métodos de pesquisa em ciências sociais. São Paulo: Hucitec, 1997.

COCHRAN-SMITH, Marilyn. A tale of two teachers: Learning to Teach Over Time. In: COCHRAN-SMITH, Marilyn Time (Kappa Delta/ Record) Review of Research in Education. USA, 48(3), 2002, pp. 108–122.

COCHRAN-SMITH, Marylin, LYTLE, Susan L. Relationships of Knowledge and Practice: teacher learning in communities. In: COCHRAN-SMITH, Marylin, LYTLE, Susan (Kappa Delta/ Record). Review of Research in Education. USA, 24, 1999. p. 249–305.

CRUZ, Giseli Barreto da; FARIAS, Isabel Maria Sabino de; HOBOLD, Marcia de Souza. Indução profissional e o início do trabalho docente: debates e necessidades. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 14, p. e4149114, 2020.

DUBAR, Claude. A Crise das Identidades: a Interpretação de uma Mutação. Porto: Edições Afrontamento, 2006.

DUBAR, Claude. La construction sociale de l'insertion professionnelle. Éducation et sociétés, 2001.

FONSECA, Claudia. Quando cada caso não é um caso. Revista Brasileira de Educação, n. 10, 1999.

Lahtermaher, Fernanda; CRUZ, Giseli Barreto da. Articulações entre estabelecidos e outsiders no contexto de uma comunidade de aprendizagem docente. Educar em Revista, v. 38, 2022.

LIMA, Emilia. Freitas de; CORSI, Adriana Maria.; MARIANO, André Luís Sena; MONTEIRO, Hilda Maria; PIZZO, Silvia Vilhena; ROCHA, Gisele Antunes; SILVEIRA, Maria de Fátima Lopes. Sobrevivendo ao início da carreira docente e permanecendo nela. Como? Por quê? O que dizem alguns estudos. Revista Educação e Linguagem, n. 15, p. 138-160, 2007.

MARCELO, Garcia Carlos. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo / Revista de Ciências da Educação, n. 8, jan/abr, 2009.

NÓVOA, Antonio. Firmar a posição como professor. Cadernos de Pesquisa, v.47 n.166, p.1106-1133, out/dez. 2017.

REIS, Pedro. A indução como elemento chave na formação e no acesso à profissão de professores. In: REIS, Pedro (CNE/Ed.). Formação inicial de professores. Lisboa: CNE, 2015, pp. 284-291.

VEENMAN, Simone. Perceived Problems of Beginning Teachers. Review of Educational Research, v. 54, n. 2, p. 143-178, 1984.

ZEICHNER, Kennet. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Revista Educação, Santa Maria, v. 35, n. 3, p. 479-504, set./dez. 2010.

ZEICHNER, Kennet; SAUL, Alexandre; DINIZ-PEREIRA, Júlio E. Pesquisar e transformar a prática educativa: mudando as perguntas da formação de professores – uma entrevista com Kenneth M. Zeichner. E-curriculum, v. 12 n. 3, 2014.

Published

2024-05-31

How to Cite

LAHTERMAHER, F. Professional reception as a teacher induction strategy. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 18, n. 1, p. e6416011, 2024. DOI: 10.14244/198271996416. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6416. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossier Conceptions, Policies and Practices of Teaching Induction
##plugins.generic.dates.received## 2023-04-19
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-09-04
##plugins.generic.dates.published## 2024-05-31