VIRTUAL WORLDS AND EDUCATION: CHALLENGES AND POSSIBILITIES

Authors

  • Aristóteles da Silva Oliveira SENAC-AL
  • Fernando Silvio Cavalcante Pimentel Universidade Federal de Alagoas
  • Luís Paulo Leopoldo Mercado Universidade Federal de Alagoas
  • Tatiane Campos Instituto Zumbi dos Palmares

DOI:

https://doi.org/10.14244/19827199639

Abstract

This paper presents an analysis of virtual worlds focused on the study of new methods for higher education. During the research, based on a webgraphic and analytical approach, we analyzed the characteristics of four virtual worlds, comparing them with the theory of connectivism and having as theoretical guides indications of the need for new methodologies that address the reality of the network society, from the study of Moita (2012), Mattar and Valente (2007), Alves (2008) and Mouri and Onrubia (2010). Results show that some virtual worlds allow more interaction than others, but also the possibility of use for specific educational purposes, such as engineering or architecture. Thus, the more interaction provided, the more learning. However, it is necessary to carry out other empirical studies using virtual worlds in everyday higher education, focusing on application of studies in this formative stage. The curriculum of teacher training should be reviewed and adapted, so that teachers are formed from skills that meet this reality of society.

Keywords: connectivism; virtual worlds; higher education.

DOI: http://dx.doi.org/10.14244/19827199639

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Aristóteles da Silva Oliveira, SENAC-AL

Mestre em educação Brasileira. Doutorando em educação pela UFAL.

Fernando Silvio Cavalcante Pimentel, Universidade Federal de Alagoas

Possui graduação em Pedagogia pela Fundação Educacional Jayme de Altavila (2005),especialização em Tecnologias em Educação  pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro e especialização em Docência do Ensino Superior na Universidade Castelo Branco, UCB-RJ. É mestre em Educação pela Universidade Federal de Alagoas (2010). Foi professor - de escolas particulares, tutor do programa de formação continuada - Secretaria de Educação a Distância - MEC, professor tutor 1 da Universidade Tiradentes e professor do Governo do Estado de Alagoas. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: aprendizagem, educação online, webquest, tutor e avaliação. Atualmente é professor assistente 2 da Universidade Federal de Alagoas.

Luís Paulo Leopoldo Mercado, Universidade Federal de Alagoas

Doutor em educação. Professor da Universidade Federal de Alagoas e Coordenador Geral da Coordenadoria Institucional de Educação a Distância da UFAL.

Tatiane Campos, Instituto Zumbi dos Palmares

Mestranda em educação pela UFAL.

Published

2013-11-14

How to Cite

OLIVEIRA, A. da S.; PIMENTEL, F. S. C.; MERCADO, L. P. L.; CAMPOS, T. VIRTUAL WORLDS AND EDUCATION: CHALLENGES AND POSSIBILITIES. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 227–240, 2013. DOI: 10.14244/19827199639. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/639. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Articles
##plugins.generic.dates.received## 2013-01-02
##plugins.generic.dates.accepted## 2013-10-14
##plugins.generic.dates.published## 2013-11-14

Most read articles by the same author(s)