Initial teacher education of pedagogues: analysis of pedagogical projects of Paraná courses from an inclusive perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/reveduc.v18i1.6388

Keywords:

Initial Teacher Education, Inclusive Education, Pedagogy, Course Pedagogical Projects.

Abstract

This research aims to investigate, through Course Pedagogical Projects (CPP), to what extent the Inclusion theme has been approached in the initial teacher education of pedagogues in the state universities of Paraná. Data collection took place through documentary research, with access to CPP's of Pedagogy courses, totaling 16 courses. For the treatment and interpretation of the data, content analysis was used. As a result, we highlight the following units of analysis: the inclusion theme that does not occur in a transversal way, being restricted to disciplines to the detriment of other aspects in the CPP`s; lack of teacher education experience in direct contact with students supported by Special Education in initial teacher education; and the discussion about the teaching and learning methodology of different aspects disjointed from the characteristics of students supported by Special Education. We conclude that good quality initial teacher education is indispensable for teachers who will work in the most different publics and that, despite the already visible development with regard to teacher education aspects, debates, greater transversality and knowledge about the specificities of each student are still needed, going beyond theoretical knowledge related to Special and Inclusive Education.

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Author Biographies

Lucas Henrique Barbosa Alves, Secretaria Municipal de Inajá

Lucas é habilitado para atuar na Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental pelo Curso de Formação de Docentes em nível médio na modalidade Normal (2012); Licenciado em Geografia pela Universidade Estadual do Paraná (2016); Especialista em Educação Infantil pela Faculdade Itaqua (2017); Especialista em Psicopedagogia pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (2017); Especialista em Alfabetização e Letramento pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (2018); Mestre em Ensino (área de concentração: Formação Docente Interdisciplinar) pela Universidade Estadual do Paraná - Campus de Paranavaí; Licenciado em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional; Doutorando em Educação pela Universidade Estadual de Maringá. Integra o Grupo de Estudos e Pesquisas em Surdez e Ensino de Matemática - GEPSEM, e o Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação, Diversidade e Cultura - GEPEDIC. Atua como Professor nos anos iniciais do Ensino Fundamental e como Coordenador Pedagógico na Escola Municipal Doutor Narbal Oreste May - E.F. da Prefeitura Municipal de Inajá/PR. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: alfabetização, dificuldades de aprendizagem e inclusão.

Fábio Alexandre Borges, Universidade Estadual do Paraná (Unespar)

Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (2002), Mestrado pelo Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência e a Matemática (2006) da Universidade Estadual de Maringá e Doutorado pelo mesmo Programa (2013). Pós-doutor pelo Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina (2019). Tem experiência na área de Educação Matemática, com ênfase em Educação Matemática Inclusiva, atuando principalmente com a temática surdez. Editor da Revista Paranaense de Educação Matemática. Docente da Universidade Estadual do Paraná-Campus de Campo Mourão, bem como do Mestrado em Ensino: Formação Docente Interdisciplinar (PPIFOR) - Campus de Paranavaí. Docente do Programa de Pós-graduação em Educação Matemática da Universidade Estadual do Paraná, campus de Campo Mourão. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Surdez e Educação Matemática. Membro co-fundador do GT13 da Sociedade Brasileira de Educação Matemática: Diferença, Inclusão e Educação Matemática.

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Published

2024-10-25

How to Cite

ALVES, L. H. B. .; BORGES, F. A. Initial teacher education of pedagogues: analysis of pedagogical projects of Paraná courses from an inclusive perspective. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 18, n. 1, p. e6388150, 2024. DOI: 10.14244/reveduc.v18i1.6388. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6388. Acesso em: 7 nov. 2024.

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