Teacher Education Movement in the Mathematics Club: The Activity Guiding Project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271996246

Keywords:

Mathematics Club, Activity Guiding Project, Teaching Education.

Abstract

The present work is the result of a doctoral research whose main objective was to investigate the essential relationships in the teacher education movement in the Mathematics Club project – from the perspective of Cultural Historical Theory. Participated as subjects in this investigation: undergraduate students, basic education teachers and graduate students whom worked on the project. The data were produced from monitoring Mathematics Club work for one-year and were obtained from training episodes, which constituted the units of the analysis: the scientific knowledge, the teaching organization and human development. Data analysis allowed us to understand that the essential relationships of the training movement established in a project, by promoting in involved subjects a reason that gives meaning to the teaching education activity, having as a premise the collectivity, allow us to understand it as an activity guiding project. This collectivity is achieved when the activity carried out by the subjects is directed towards the achievement of objectives set by the group that composes it and each one contributes, with their personal effort, to achieve them. In the collectivity, as Petrovski (1986) points out, the objectives are socially valuable, that is, they do not end in the group itself and this should be a premise of the activity guiding project, as a general mode of teacher education from the perspective of Cultural Historical Theory.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Halana Garcez Borowsky, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Doutora e Mestra em Educação (UFSM). Professora do Instituto de Educação da Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas (PPGECE/FURG). Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática (GEPEMat/UFSM) e do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Atividade Pedagógica GEPAPe/USP).

Anemari Roesler Luersen Vieira Lopes, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Doutora em Educação (USP). Mestre em Educação Matemática (UNESP). Professora do Departamento de Metodologia de Ensino, do Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Docente dos cursos de Licenciatura em Educação Especial, Matemática e Pedagogia; do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFSM) e Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física (PPGEM&EF/UFSM). É líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática (GEPEMat/UFSM) e membro do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Atividade Pedagógica (GEPAPe-USP).

References

BOUTINET, Jean-Pierre. Antropologia do projeto. 5. ed. Porto Alegre: ArtMed, 2002.

CEDRO, Wellington Lima.; MOURA, Manoel Oriosvaldo de. O conhecimento matemático do professor em formação inicial: uma análise histórico-cultural do processo de mudança. In: MORETTI, Vanessa Dias; CEDRO, Wellington Lima. Educação Matemática e a teoria histórico-cultural: um olhar sobre pesquisas. Campinas: Mercado de Letras, 2017, p. 87-121.

CHAUÍ, Marilena de Souza. Escritos sobre a universidade. São Paulo: UNESP, 2001. ISBN 8571393273.

FRANCO, Patrícia Lopes. Jorge; LONGAREZI, Andréa. Maturano. Elementos constituintes e constituidores da formação continuada de professores: contribuições da teoria da atividade. Educação e Filosofia, Uberlândia, v.25, n.50, p.557-582, jul./dez. 2011.

LEONTIEV, Alexei Nikolayevich. Atividade. Consciência. Personalidade. Bauru: Editoria Mireveja, 2021.

LEONTIEV, Alexei Nikolayevich. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte Universitário, 1978.

LOPES, Anemari Roesler Luersen Vieira. Aprendizagem da docência em matemática: o Clube de Matemática como espaço de formação inicial de professores. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2009.

MARCO, Fabiana Fiorezi de. et al. Projeto Formativo na atividade pedagógica do professor que ensina matemática. In: VI SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA - VI SIPEM, 2015. Anais […] Pirenópolis. SIPEM. 2015. p.01-12.

MOURA, Manoel Oriosvaldo de. O educador matemático na coletividade de formação: uma experiência com a escola pública. 2000. Tese (Livre-Docência) -Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, 2000.

MOURA, Manoel Oriosvaldo de. A Atividade de Ensino como ação formadora. In: CASTRO, A. D. de; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de (orgs). Ensinar a ensinar: didática para a escola fundamental e média. São Paulo: Pioneira Thompson Learning, p. 143-162, 2001.

MOURA, Manoel Oriosvaldo de. A atividade de ensino como unidade formadora. Bolema, Rio Claro, n.12, p.29-43, 1996.

MOURA, Manoel Oriosvaldo de. Teoria da Atividade: contribuições para a pesquisa em Educação Matemática. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. Anais […] 2013. ISSN 2178-034X.

NASCIMENTO, Caroline Pichetti. A organização de pesquisas em psicologia e educação na teoria histórico-cultural: o ensino e a formação do pensamento teórico. In: X CONGRESSO NACIONAL DE PSICOLOGIA ESCOLAR E EDUCACIONAL, 2011. Anais […] Maringá, 2011.

PETROVSKI, Arthur. Psicologia general: manual didáctico para los institutos de pedagogía. Moscú: Editorial Progresso. 1986.

RODRIGUEZ. Margarita Victoria. Pesquisa social: contribuições do método materialista histórico-dialético. In: CUNHA, Célio da; SOUZA; José Vieira de Sousa; SILVA, Maria Abadia. (Orgs). O método dialético na pesquisa em educação. Campinas: Autores Associados, 2014.

SÁNCHEZ VÁZQUEZ, Adolfo. A filosofia da práxis. São Paulo: Expressão Popular, 2007.

VIGOTSKI, Lev Semyonovitch. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

Published

2023-12-13

How to Cite

BOROWSKY, H. G. .; LOPES, A. R. L. V. Teacher Education Movement in the Mathematics Club: The Activity Guiding Project. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e6246090, 2023. DOI: 10.14244/198271996246. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6246. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação de Professores que Ensinam Matemática
##plugins.generic.dates.received## 2022-11-17
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-07-20
##plugins.generic.dates.published## 2023-12-13