Emergency remote teaching in the state of Paraná: reflections from coping strategies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271996180

Keywords:

Pandemic, Emergency remote teaching, Strategies.

Abstract

The present study intends to contribute to the analysis of the strategies designed and implemented by the Secretary of Educational of the State of Paraná in the pandemic period, with the main focus on technological infrastructure. This is an exploratory study, with treatment of qualitative data. The data are sourced from: official documents, posts on websites, platforms and blogs, research reports, government resolution, as well as reports published in newspapers. Based on the data collected in this research, it can be said that, when dealing with strategies to face the pandemic with a focus on technological infrastructure, the Secretary promoted actions that prioritized the continuity of teaching activities in the State. However, by selecting all the devices for the transmission of content through different channels, the Secretary ended up leaving aside the social and economic conditions of students and disregarding the inequalities already present in society long before the pandemic. Thus, it can be inferred that the strategies were designed from an ideal society, with children and young people connected and with adequate devices. In this perspective, we understand that thinking about education beyond the pandemic, with the use of digital technologies, implies a broad and profound process within the scope of teacher training, as well as a close look at the economic and social conditions of students.

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Author Biographies

Juliana Ayub Veltrini Spadacini, Secretaria de Educação do Estado do Paraná (SEED)

Graduada em Letras/Inglês pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Jacarezinho (2002). Pós- Graduada em Psicopedagogia em 2003. Pós-Graduação em Docência do Ensino Superior (2015). Mestre em Letras Estrangeiras Modernas pela Universidade Estadual de Londrina (MEPLEM/ UEL). Atua como Professora de Língua Inglesa na Secretaria de Estado da Educação do Paraná (SEED) nos componentes curriculares de Língua Inglesa, Língua Portuguesa/ Redação, Projeto de Vida e Pensamento Computacional.

Samantha Gonçalves Mancini Ramos, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Possui mestrado e doutorado em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina. Atualmente é professor adjunto da Universidade Estadual de Londrina e coordenadora do mestrado Profissional em Letras Estrangeiras Modernas. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Línguas Estrangeiras Modernas, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, ensino de língua inglesa e novas tecnologias.

Diene Eire de Mello, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Pós-Doutorado em Educação pela Universidade Aberta de Portugal (2014). Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2010). Mestre em Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (1997). Graduada em Pedagogia pela Fundação Faculdade Estadual de Filosofia Ciências e Letras de Cornélio Procópio (1990).

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Published

2023-08-29

How to Cite

SPADACINI, J. A. V. .; RAMOS, S. G. M. .; MELLO, D. E. de . Emergency remote teaching in the state of Paraná: reflections from coping strategies. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e6180054, 2023. DOI: 10.14244/198271996180. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6180. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossier Educational Policies and Post-Covid-19 Formative Perspectives
##plugins.generic.dates.received## 2022-09-18
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-03-11
##plugins.generic.dates.published## 2023-08-29