Ambiente virtual de aprendizagem para estágios supervisionados: em um curso de Pedagogia EaD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271996111

Keywords:

Teacher Training, Mandatory Curricular Internship, Supervision, Distance education, Virtual learning environment

Abstract

In initial teacher training, mandatory internships are important curricular axes in the articulation between theory and practice. However, in the degree courses offered in Distance Education (DE), internships tend to present themselves as an object of great discussion, as they involve administrative and pedagogical issues, not always understood by students. This article aims to present the results of a case study on the solutions found by a university to facilitate the orientation and supervision of internships through the virtual learning environment. The research refers to a public institution, which offers the Pedagogy course in the EaD modality in the state of São Paulo and was carried out through a non-participatory case study with document analysis and also the virtual environment analysis. In conclusion, there is a great effort on the part of the university to promote important learning in the theory and practice relationship of the supervised internship and different ways of involving students in their own learning process, developing autonomy, proactivity, self-regulation and critical thinking. However, despite the new proposal for organizing the virtual environment and efforts to develop several pedagogical resources to guide the internship, the focus of students is still on the administrative issue, to the detriment of the pedagogical one. As a recommendation, it is understood the need, throughout the course subjects, to involve students in their practical training processes. It is also recommended to carry out further studies on the subject, in this way, to continue to provide answers to this problem.

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Author Biographies

Roberta Flaborea Favaro, Universidad Externado de Colombia

Licenciada em Pedagogia na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (2004). Mestre em Educação pela Universidade de los Andes, Bogotá, Colômbia (2009). Doutorado em Educação pela Universidade Autônoma de Barcelona, Espanha (2016), e pós-doutorado em educação na Universidade de São Paulo (2020). Desde 2016 é professora do mestrado em Educação da Universidade Externado de Colômbia, assim como pesquisadora em temas de formação de professores, currículo e pedagogia e linguagem, na mesma universidade. Como produção intelectual, construiu em colaboração o livro "De la reflexión a la práctica: Experiencias y reflexiones en la formación docente" (Edições Uexternado, 2019) e foi co-autora no livro "El maestro y su desarrollo profesional en Colombia: abordajes desde la investigación" (Edições Uexternado, 2019), este último, produto de grande discussão sobre formação inicial de professores em distintas áreas do conhecimento. Também, publicou diferentes artigos sobre formação de professores, estágios supervisionado, politicas públicas para a formação de professores, currículo e pedagogia, gestão pedagógica, entre outros temas.

Fernanda Guinoza Matuda, Centro Universitário Senac

Licenciada em Pedagogia, mestre e doutora em Educação pela Universidade de São Paulo. Atualmente é docente do Curso de Tecnologias na Aprendizagem - Pós-graduação EAD, do Centro Universitário Senac.

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Published

2024-06-26

How to Cite

GALINI, M. E.; FAVARO, . R. F.; MATUDA, F. G. Ambiente virtual de aprendizagem para estágios supervisionados: em um curso de Pedagogia EaD. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 18, p. e611171, 2024. DOI: 10.14244/198271996111. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6111. Acesso em: 17 jul. 2024.

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