Ambiente virtual de aprendizagem para estágios supervisionados: em um curso de Pedagogia EaD
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271996111Keywords:
Teacher Training, Mandatory Curricular Internship, Supervision, Distance education, Virtual learning environmentAbstract
In initial teacher training, mandatory internships are important curricular axes in the articulation between theory and practice. However, in the degree courses offered in Distance Education (DE), internships tend to present themselves as an object of great discussion, as they involve administrative and pedagogical issues, not always understood by students. This article aims to present the results of a case study on the solutions found by a university to facilitate the orientation and supervision of internships through the virtual learning environment. The research refers to a public institution, which offers the Pedagogy course in the EaD modality in the state of São Paulo and was carried out through a non-participatory case study with document analysis and also the virtual environment analysis. In conclusion, there is a great effort on the part of the university to promote important learning in the theory and practice relationship of the supervised internship and different ways of involving students in their own learning process, developing autonomy, proactivity, self-regulation and critical thinking. However, despite the new proposal for organizing the virtual environment and efforts to develop several pedagogical resources to guide the internship, the focus of students is still on the administrative issue, to the detriment of the pedagogical one. As a recommendation, it is understood the need, throughout the course subjects, to involve students in their practical training processes. It is also recommended to carry out further studies on the subject, in this way, to continue to provide answers to this problem.
Metrics
References
ALMEIDA, Rosângela Doin de (org.). Cartografia Escolar. 2. ed., São Paulo: Contexto, 2010.
ANDRÉ, Marli. Espaços alternativos de formação docente. In: J JUNIOR, C. A. S. et al. In: Por uma revolução no campo da formação de professores. São Paulo: Unesp, p. 97-118, 2015.
NUNES, Célia Maria Fernandes; ARAÚJO, Regina Magna Bonifácio. Formação de professores na América Latina: apontamentos introdutórios. In: Formação Docente, Belo Horizonte, 2020, jan./abr. 12 (23), 11-20.
ARROYO, Miguel. O ofício de mestre: imagens e autoimagens. 13 ed. São Paulo: Editora Vozes, 2011.
BEHAR, Patrícia Alejandra (org.). Competências em educação a distância. Porto Alegre: Penso, 2013.
BOFF TURCHIELO, L. .; ARAGÓN , R. . A formação reflexiva na pedagogia a distância: o que revelam os portfólios de aprendizagem. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 16, p. e4935008, 2022. DOI: 10.14244/198271994935. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4935. Acesso em: 25 jul. 2022.
BRASIL. Presidência da República. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em < http://www.planalto.gov.br/ ccivil_03/LEIS/L9394.htm >. acesso em 10 out. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. CNE. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP nº 5, de 13 de dezembro de 2005. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Pedagogia. 2005b. Disponível em <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/pcp05_05.pdf>. acesso em 10 out. 2021.
_________. Resolução nº1, de 15 de maio de 2006. Diretrizes curriculares nacionais para o curso de Pedagogia. Disponível em <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf>. acesso em 10 out. 2021.
__________. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes; altera a redação do art. 428 da Consolidação das Leis do Trabalho – CLT. Disponível em < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm>. acesso em 10 out. 2021.
_________. Resolução nº 2, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Disponível em <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=17719-res-cne-cp-002-03072015&category_slug=julho-2015-pdf&Itemid=30192>. acesso em 10 out. 2021.
__________. Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 , que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/D9057.htm>. acesso em 16 set. 2021.
_________. Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=135951-rcp002-19&category_slug=dezembro-2019-pdf&Itemid=30192. acesso em 10 out. 2021.
CARVALHO, Maria Lurdes. Iniciación a la práctica profesional: la mirada reflexiva de los estudiantes de educación básica. In: Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Extra (6), 2015, 175-179. Disponível em: http://revistas.udc.es/index.php/reipe/article/download/448/pdf_167. acesso em 07 mai. 2022.
DEWEY, John. Como pensamos como se relaciona o pensamento reflexivo como processo educativo: uma reexposição. 3ª ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959.
FLICK, Uwe. Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Ediciones Morata, Madrid, 2004.
FRAGA, Cristiano da Cruz; DECARLI, Cecilia.; BOLL, Cíntia Inês. Análise Textual da Produção Acadêmica sobre Processos de Tutoria no mbito da EaD. EaD em Foco, v. 11, n. 1, 24 fev. 2021.
FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. 12 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
GALASSO, Bruno José J. Betti; MATUDA, Fernanda Guinoza. A Mediação Pedagógica a Distância como Processo de Formação Docente: o Caso da UNIVESP. EaD em Foco, v. 11, n. 1, 23 mar. 2021.
GARBIN, Mônica Cristina; OLIVEIRA, Édison. Trombeta; PIRILLO, Nádia Rubio; AZEVEDO, Aparecida Santos. Práticas pedagógicas inovadoras para a formação de professores. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância. v. 19. n. 1, 2020. Disponível em < http://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/article/view/388>. acesso em 17 set. 2021.
GATTI, Bernardete. Formação de professores: condições e problemas atuais. Revista Internacional de Formação de Professores (RIFP), Itapetininga, v. 1, n.2, p. 161-171, 2016.
GATTI, Bernardete. O curso de Licenciatura em Pedagogia: dilemas e convergências. EntreVer. Florianópolis, v.2, n.3, p. 151-169, jul/dez 2012.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira. Sinopse Estatística da Educação Superior 2019. Brasília: Inep, 2020. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/basica-censo-escolar-sinopse-sinopse>. acesso em 06 set. 2021
LATORRE, Antonio. La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona: Graó, 2003.
LUTZ, Celi; ARAGÓN, Rosane. Mudança de concepção sobre a formação a distância: visão de estudantes do projeto PEAD. In: NOVAK, Silvestre et al. Aprendizagem em rede na educação a distância: práticas e reflexões. Porto Alegre: Evangraf, 2014. (Série EaD)
NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cad. Pesquisa. 47 (166), out - dez, 2017. 47 (166). Disponível em < https://doi.org/10.1590/198053144843> Acesso em 29 abr. 2022.
OLIVEIRA, Paulo Cristiano de; NAKAYAMA, Marina Keiko; TORRES, Maricel Karina López; NUNES, Carolina Schmitt. O uso do Learning Management System (LMS) por gestores da educação a distância. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância. v. 19. n. 1 (2020). Disponível em < http://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/article/ view/346>. acesso em 17 set. 2021
MCMILLAN; James H; SCHUMACHER, Sally. La investigación educativa. Madri: Editora Pearson. 5a. edição, 2005
NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, v. 47, nº 166, p.1. 106-1.133, out./dez. 2017.
PEREIRA, Otaviano. O que é teoria. São Paulo: Brasiliense, 1982.
PÉREZ-GÓMEZ, Ángel I. Aprender a educar. Nuevos desafíos para la formación de docentes. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24 (2), 37-60, 2010.
PERRENOUD, Philippe. A formação dos professores no século XXI. In: ______ et al. (Orgs.). As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Porto Alegre, Artmed, 2002
RIOS, Terezinha Azerêdo. A. Compreender e ensinar: por uma docência de melhor qualidade. São Paulo: Editora Cortez, 8a. edição, 2010.
NASCIMENTO, Camila Figueiredo; SANTOS, Maria Emanuela Esteves dos. A evasão e a permanência sob a ótica discente: o que os alunos apontam como fatores influentes na desistência e na conclusão do Curso de Pedagogia na modalidade EaD. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância. v. 20 n. 1 (2021): Volume único. Disponível em < http://seer.abed.net.br/index.php /RBAAD/article/view/431/>. acesso em 03 set. 2021.
SILVA, Carmem Silvia Bissolli da. Curso de Pedagogia no Brasil: história e identidade. 2 ed. revista e atualizada. Campinas: Autores Associados, 2003.
SILVA, Wagner Rodrigues. Estudos do Letramento do professor e formação inicial nos estágios supervisionados das licenciaturas. In.: SILVA, Wagner Rodrigues. Letramento do professor em formação inicial: interdisciplinaridade no estágio supervisionado da licenciatura. São Paulo: Ed. Pontes Editores, 2012, p. 27-49.
SCHÖN, Donald A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, António (Org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p. 78 -91.
STAKE, R.E. Investigación con estudios de caso. Madrid.: Morata, 2010.
TARDIF, Maurice; GAUTHIER, Clermont. El maestro como “actor racional”: racionalidad conocimiento, juicio. In: PAQUEY, L. ALTET, E. Charlier, PERRENOUD, P. (coord). La formación profesional del maestro. Estrategias y competências. México: FCE, 2005. pp. 309-354.
TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2010.
VENTURA, Lidnei. Desafios do estágio curricular supervisionado de ensino da EAD: a educação na Era de sua reprodutibilidade técnica. Revista Multidebates, v. 2, n. 2. Palmas, 2018. Disponível em < http://revista.faculdadeitop.edu.br/index.php/revista/article/view/114/124>. acesso em 16 set. 2021.
YIN, Robert K. Case study research. Design and methods. Los Angeles: Sage, 2009.
ZEICHNER, Kenneth. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: Editora Educa, 1993.
ZEICHNER, Kenneth. Uma Análise Crítica Sobre a “Reflexão” Como Conceito Estruturante na Formação Docente. Educ. Soc., Campinas, vol. 29, n. 103, p. 535-554, maio/ago. 2008. Disponível em http://cedes.unicamp.br
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marcos Evandro Galini, Roberta Flaborea Favaro, Fernanda Guinoza Matuda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2024-06-26
##plugins.generic.dates.published## 2024-06-26