Law courses in Brazil: expansion and commodification (2001-2021)
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271995721Keywords:
Privatization of teaching, Higher education, Expansion of teaching, Law course.Abstract
This article aims to present the expansion process that took place in legal courses in Brazil over the last twenty years, highlighting the administrative nature of the Higher Education Institutions (HEI) that offer it. The study points to the political aspects that led to the evidenced scenario, for national higher education until the year 2021, where the private education network had a participation greater than 75% in the total number of enrollments in undergraduate courses in the country. The study was carried out through documentary research, based on Opinion n. 635/2018 CNE/CES, in the Higher Education Census Reports and in the data available in the Federal Government's e-MEC system. The analysis is limited to the years 2001 to 2021. The study approach is qualitative and quantitative, since in addition to presenting the numerical aspects related to the expansion of the offer of legal courses, it seeks to reveal the context units that contributed to the identified. The data show the expansion in the authorization of new law courses, which reached the order of 260% in the period studied. The expansion occurred with a predominance of the offer by private HEIs, which in July 2021 gathered more than 90% of the total number of legal courses in Brazil. The results demonstrate a privatization expansion of legal education, with a trend of heating in this format.
Metrics
References
ADAID, Felipe Alves Pereira. Análise comparativa das tendências teóricas sobre o ensino jurídico no brasil de 2004 a 2014. 2015. 180 p. Dissertação do Mestrado em Educação – Programa de pós-graduação em educação. Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, 2015.
ADRIÃO, Theresa. et al. O que esperar. Educação & Sociedade. Campinas, Centro de Estudos Educação e Sociedade. v. 41, e234679, p.1-2, julho 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v41/1678-4626-es-41-e234679.pdf. Acesso em: 20 jun. 2020.
AZEVEDO, Janete Lins de. A educação como política pública. São Paulo: autores associados, 2004.
BEHRING, Elaine Rossetti. BOSCHETTI, Ivanete. Política Social: Fundamentos e História. São Paulo: Editora Cortez, 2014.
BITTAR, Eduardo. Estudos sobre Ensino Jurídico: pesquisa, metodologia, diálogo e cidadania. São Paulo: Atlas, 2006.
BRASIL, Constituição Federal. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 07 dez. 2018.
BRASIL, Lei n. 9.394 de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm. Acesso em: 06 fev. 2019.
BRASIL, Ministério da Educação. Cadastro Nacional de Cursos e Instituições de Educação Superior e-MEC. Disponível em: https://emec.mec.gov.br/. Acesso em: 02 abr. 2019; 10 jun. 2019, 28 jul. 2020 e 10 jul. 2021.
BRASIL. INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior. Brasília: 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/setembro-2018-pdf/97041-apresentac-a-o-censo-superior-u-ltimo/file. Acesso em: 14 mar. 2019.
BRASIL. INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior. Brasília: 2020. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2020/Apresentacao_Censo_da_Educacao_Superior_2019.pdf. Acesso em: 10 jul. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer nº 635/2018 CNE/CES. Brasília: 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/outubro-2018-pdf-1/100131-pces635-18/file. Acesso em: 05 jan. 2019.
CARVALHO, Cristina Helena Almeida de. Política para a educação superior no governo Lula expansão e financiamento. Revista IEB, São Paulo, Instituto de Estudos Brasileiros da USP, n. 58, p. 209-244, jun. 2014. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/82397. Acesso em: 08 mar. 2019.
CORAGGIO, José Luis. Propostas do Banco Mundial para a educação: sentido oculto ou problemas de concepção? In: TOMASSI, Livia de. WARDE, Mirian Jorge. HADDAD, Sérgio (orgs.). O Banco Mundial e as políticas educacionais. São Paulo: Cortez, 2009. p. 75-123.
DURHAM, Eunice. O ensino superior no Brasil: público e privado. São Paulo: NUPS, 2003. Disponível em: http://nupps.usp.br/downloads/docs/dt0303.pdf. Acesso em: 13/01/2020 às 14: 04.
FONSECA, Ricardo Marcelo. Democracia e acesso à universidade no Brasil: um balanço da história recente (1995-2017). Educar em Revista, Curitiba, Universidade Federal do Paraná. v. 34, n. 71, p. 299-307, set/out. 2018.
GADOTTI, Moacir. Educação e poder: introdução à pedagogia do conflito. São Paulo: Cortez, 1988.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. Sinopse estatística da educação superior. Brasília: 2001. Disponível em: http://inep.gov.br/informacao-da-publicacao/-/asset_publisher/6JYIsGMAMkW1/document/id/487005. Acesso em: 03/10/2019 às 18:32h.
LIMA, Kátia Regina de Souza Lima. MARTINS, André Silva. Pressupostos, princípios e estratégias. In: NEVES, Lúcia Maria Wanderley (org.) A Nova Pedagogia da Hegemonia: estratégias do capital para educar o consenso. São Paulo: Xamã, 2005. p. 43-67.
LIMA, Kátia. Contrarreforma da educação nas universidades federais: o REUNI na UFF. Universidade e Sociedade, Distrito Federal, Sindicato Nacional dos Docentes das Instituições de Ensino Superior, nº 44, ano XIX, p. 147-157, julho de 2009. Disponível em:http://www.andes.org.br:8080/img/midias/ffb9801a5b059d8f83c0d45c33eb70c5_1547841460.pdf. Acesso em: 10 jan. 2020.
MARCHESE, Fabrizio. A crise do ensino jurídico no Brasil e as possíveis contribuições da educação geral. 2006. 259 p. Dissertação do Mestrado em Educação – Programa de pós-graduação em educação, Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 2006.
MCCOWAN, Tristan. A “desagregação” do ensino superior. Revista Eletrônica de Educação, São Paulo, Universidade Federal de São Carlos, v. 12, n. 2, p. 464-482, maio/ago. 2018. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2584. Acesso em: 29 abr. 2019.
MCCOWAN, Tristan. O crescimento da educação superior privada no Brasil: Implicações para as questões de equidade, qualidade e benefício público. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, Estados Unidos, University of South Florida, v. 13, n. 27, p. 1-22, abr. 2005. Disponível em: file:///C:/Users/carina.baia/Downloads/132-421-1-PB.pdf. Acesso em: 23 abr. 2019.
NETO, Antônio Cabral. CASTRO, Ana Maria Duarte Araújo. Educação Superior no Brasil: os contraditórios caminhos da expansão pós-LDB. In: BRZEZINSKI, Iria (org.). LDB/1996 contemporânea: contradições, tensões e compromissos. São Paulo: Cortez, 2014. p. 256-285.
RANIERI, Nina Beatriz. Educação Superior na lei de diretrizes e bases (Lei n. 9.394/1996). São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2000.
RODRIGUES, Horácio Wanderlei. Ensino Jurídico e Direito Alternativo. São Paulo: Editora Acadêmica, 1993.
ROSA, Claudia Cristina Borba de Barros da. MARTINS, Suely Aparecida. Ensino superior no brasil: uma breve trajetória pós-golpe de 2016. Anais do X Congresso Ibero-Americano de Docência Universitária – XCIDU. Rio Grande do Sul: 2018. Disponível em: https://editora.pucrs.br/acessolivre/anais/cidu/assets/edicoes/2018/arquivos/35.pdf. Acesso em: 03 mar. 2020.
SALIBA, Ana Luisa. MEC aprova cursos de Direito a distância e reabre debate entre especialistas. Disponível em https://www.conjur.com.br/2021-ago-07/mec-aprova-cursos-direito-distancia-reabre-debate. Acesso em: 10 ago. 2021.
SGUISSARDI, Valdemar. Modelo de expansão da educação superior no brasil: predomínio privado/mercantil e desafios para a regulação e a formação universitária. Educ. Soc., Campinas, vol. 29, n. 105, p. 991-1022, set./dez. 2008. Disponível em http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 15 jul. 2021.
SHIROMA, Eneida Oto. MORAES, Maria Célia Marcondes de. EVANGELISTA, Olinda. Política Educacional. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007.
SILVA JÚNIOR, João dos Reis. SGUISSARDI, Valdemar. Novas Faces da Educação Superior no Brasil. São Paulo: Cortez, 2001.
SIMÕES, Helena Cristina Guimarães Queiroz. Docência Universitária: Concepções de prática pedagógica do professor da educação jurídica. 2013, 239 p. Tese de Doutorado em Educação - Programa de Pós-graduação em educação, Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, 2013.
SOARES, Raí Vieira. Expansão da educação superior no governo Lula: tendências e contradições. Revista Humanidades e Inovação, Tocantins, Universidade Estadual do Tocantins, v.7, n.6, p. 81-90, abr. 2020. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2471. Acesso em: 10 mar. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2021-12-16
##plugins.generic.dates.published## 2022-12-29