Traces of school Mathematical Education in the theoretical matrices of the New School: from Herbart to Freinet
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271995537Keywords:
History of Education, New School, Math teaching.Abstract
This is an article that goes through matrices of the pedagogical thought of Modern Education, understood between the 17th and 18th centuries, and of Contemporary Education, referring to the 19th and 20th centuries, which constituted the New School movement. The manuscript is based on a literature review on the pedagogical ideas of Education theorists that make up these schools of thought. The objective is to present in a panoramic way the pedagogical ideas of Modern Education, considering as a starting point the German educator Johann Friedrich Herbart and, as a finishing point, Contemporary Education, with the French educator Célestin Freinet. The aim is to identify the traces of school Mathematics Education woven by educators from the period considered. It is found that most of the pedagogical ideas of these Education theorists were mainly influenced by Jean-Jacques Rousseau, under the signs of the student's centrality, freedom and individuality and with the teacher conducting the educational process, using active methods. Regarding to school Mathematics Education, it was evidenced that the teacher develops his practice from very simple objects of the student's daily life, situations of their reality that can be questioned, educational toys, projects or workshops, so that, by making use of sensory perception or language, under an interdisciplinary perspective, it is possible to arrive at more elaborate ideas about mathematical concepts and/or contents.
Metrics
References
ADORNO, Thais Lira França; MIGUEL, Maria Elisabeth Blanck. A metodologia de Pestalozzi e o ideário da Escola Nova. Acta Scientiarum, v. 42, publicação contínua, p. 1-11, 2020.
ALMEIDA, Danilo Di Manno de; ALVES, Maria Leila. A recepção da “escola do trabalho” no contexto brasileiro. In: RÖHRS, Hermann. Georg Kercheinsteiner. Recife: Fundação Joaquim Nabuco/Editora Massangana, 2010, p. 39-52. Coleção Educadores.
ANDRADE, Guilherme Trópia Barreto de. Percursos históricos de ensinar ciências através de atividades investigativas. Revista Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 13, n. 01, jan./abr., p. 121-137, 2011.
ARANHA, Maria Lúcia de Arruda. História da Educação e da Pedagogia: geral e do Brasil. São Paulo: Moderna, 2012, 685 p.
BOTELHO, Louise Lira Roedel; CUNHA, Cristiano Castro de Almeida; MACEDO, Marcelo. O método da revisão integrativa nos estudos educacionais. Gestão e Sociedade, v. 5, n. 11, maio/ago., p. 121-136, 2011.
CAMBI, Franco. História da Pedagogia. Tradução de Álvaro Lorencini. São Paulo: Fundação Editora da UNESP (FEU), 1999, 701 p.
COSTA, David Antonio da. The conceptions and contributions of Pestalozzi, Grube, Parker and Dewey for teaching Arithmetic in Elementary Level: the concept of number. História da Educação, Porto Alegre, v. 18, n. 42, jan./abr., p. 37-59, 2014.
DALBOSCO, Claudio A. Uma leitura não-tradicional de Johann Friedrich Herbart: autogoverno pedagógico e posição ativa do educando. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 44, p. 1-18, 2018.
DESCARTES, René. Discurso sobre o método. São Paulo: Abril, 1984. Coleção Os Pensadores.
DEWEY, John. Vida e educação. In: WESTBROOK, Robert B. John Dewey. Recife: Fundação Joaquim Nabuco/Editora Massangana, 2010, p. 69-109. Coleção Educadores.
DUBREUCQ, Francine. Jean-Ovide Decroly. Recife: Fundação Joaquim Nabuco/Editora Massangana, 2010, 156p. Coleção Educadores.
FERNANDES, Juliana Chiarini Balbino. A matemática na proposta de Decroly: análise do livro “El Calculo y La Medida em El Primer Grado de La Escuela Decroly”. In: IV Encontro Nacional de Pesquisa em História da Educação Matemática, 4º, 2018, Campo Grande. Anais... Campo Grande: Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, 2018, p. 1-15.
FERNANDES, Juliana Chiarini Balbino. Centros de Interesse no ensino primário: há saberes aritméticos? In: XVII Seminário Temático Materiais Didáticos e História da Educação Matemática, 17º, 2019, Aracaju. Anais... Aracaju: Universidade Federal de Sergipe, 2019, p. 1-12.
FERRARI, Márcio. Célestin Freinet: o mestre do trabalho e do bom senso. Nova Escola, São Paulo, jul. de 2008. Edição especial grandes pensadores. In: Elaboração de Projetos: eixo 1. Universidade Federal do Ceará, 2008. Disponível em: http://www.virtual.ufc.br/cursouca/modulo_4_projetos/conteudo/unidade_1/Eixo1-Texto7.pdf Acesso em: 4 jan. 2021.
FERREIRA, Jefferson dos Santos; SANTOS, Ivanete Batista dos. Apropriações do Método Intuitivo de Pestalozzi em Propostas Para o Ensino de Saberes Elementares Matemáticos em Revistas Pedagógicas (1890-1940). In: JIEEM, v. 11, n. 1, p. 13-26, 2018.
FREINET, Célestin. A educação do trabalho. In: LEGRAND, Louis. Célestin Freinet. Recife: Fundação Joaquim Nabuco/Editora Massangana, 2010, p. 67-139. Coleção Educadores.
FROEBEL, Friedrich Wilhelm August. A educação do homem. In: HEILAND, Helmut. Friedrich Froebel. Recife: Fundação Joaquim Nabuco/Editora Massangana, 2010. p. 41-117. Coleção Educadores.
GASPARIN, João Luis. As ideias de Pestalozzi no Brasil. In: SOËTARD, Michel. Johann Heinrich Pestalozzi. Recife: Fundação Joaquim Nabuco/Editora Massangana, 2010, p. 31-40. Coleção Educadores.
GAUTHIER, Clermont. Da pedagogia tradicional à pedagogia nova. In: GAUTHIER, Clermont; TARDIF, Maurice. (Org.). A Pedagogia: teorias e práticas da Antiguidade aos nossos dias. Petrópolis: Vozes, 2010, p. 175-202.
HEILAND, Helmut. Friedrich Froebel. Recife: Fundação Joaquim Nabuco/Editora Massangana, 2010, 138 p. Coleção Educadores.
HILGENHEGER, Norbert. Johann Herbart. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010, 148 p. Coleção Educadores.
KANG, Hyun Young. A study of the mathematics education of Herbart. The Korean Journal for History of Mathematics, Yuseong-gu, v. 25, n. 2, p. 35-55, 2012.
KERSCHENSTEINER, Georg. Alma do educador e o problema da formação do professor. In: RÖHRS, Hermann. Georg Kerschensteiner. Recife: Fundação Joaquim Nabuco/Editora Massangana, 2010, p. 84-123. Coleção Educadores.
LARROYO, Francisco. História geral da pedagogia. In: RÖHRS, Hermann. Georg Kerschensteiner. Recife: Fundação Joaquim Nabuco/Editora Massangana, 2010. Coleção Educadores.
LEGRAND, Louis. Célestin Freinet. Recife: Fundação Joaquim Nabuco/Editora Massangana, 2010, 150 p. Coleção Educadores.
LOURENÇO FILHO, M. B. Introdução ao estudo da nova escola: bases, sistemas e diretrizes da pedagogia contemporânea. In: HILGENHEGER, Norbert. Johann Herbart. Recife: Fundação Joaquim Nabuco/Editora Massangana, 2010. Coleção Educadores.
MARTINEAU, Stéphane. Jean-Jacques Rousseau: o Copérnico da pedagogia. In: GAUTHIER, Clermont; TARDIF, Maurice. (Org.). A Pedagogia: teorias e práticas da Antiguidade aos nossos dias. Petrópolis: Vozes, 2010, p. 149-171.
MONTESSORI, Maria. Pedagogia científica: a descoberta da criança. In: RÖHRS, Hermann. Maria Montessori. Recife: Fundação Joaquim Nabuco/Editora Massangana, 2010a, p. 51-93. Coleção Educadores.
MONTESSORI, Maria. A criança. In: RÖHRS, Hermann. Maria Montessori. Recife: Fundação Joaquim Nabuco/Editora Massangana, 2010b, p. 93-131. Coleção Educadores.
NEITZEL, Odair. Experiência educacional em Dewey e Herbart. Theoria - Revista Eletrônica de Filosofia, Pouso Alegre, v. VII, n. 18, p. 120-142, 2015.
NETA, Olivia Morais Medeiros; GUTIERRE; Liliane dos Santos. O ensino de Matemática no pensamento de Comênius, Pestalozzi e Montessori. Educar em Revista, Curitiba, v. 36, p. 1-22, 2020.
NINOW, Valmir. Projetos de trabalho no Ensino Médio: uma possibilidade para o ensino e aprendizagem da matemática. 2014. 158f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Luterana do Brasil, Canoas, 2014.
OLIVEIRA, Marcus Aldenisson de. Pedagogia Intuitiva da Escola Elementar de Pestalozzi: como se ensinava Aritmética? Bolema [on-line], Rio Claro, v. 31, n. 59, p. 1005-1031, 2017.
PESTALOZZI, Johann. El método. In: SOËTARD, Michel. Johann Pestalozzi. Recife: Fundação Joaquim Nabuco/Editora Massangana, 2010. Coleção Educadores.
REINHOLD, Simone; DOWNTON, Ann; LIVY, Sharyn. Revisiting Friedrich Froebel and His Gifts for Kindergarten: What Are the Benefits for Primary Mathematics Education? In: Annual Meeting of the Mathematics Education Research Group of Australasia (MERGA), 40th, 2017, Melbourne. Paper... Melbourne: ERIC, 2017, p. 434-441.
RÖHRS, Hermann. Maria Montessori. Recife: Fundação Joaquim Nabuco/Editora Massangana, 2010a, 142 p. Coleção Educadores.
RÖHRS, Hermann. Georg Kerschensteiner. Recife: Fundação Joaquim Nabuco/Editora Massangana, 2010b, 142 p. Coleção Educadores.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia: o espaço da educação na universidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 130, jan./abr., p. 99-134, 2007.
SCHEFFER, Nilce Fátima. O encontro da Educação Matemática com a Pedagogia de Freinet. 158f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 1995.
SOËTARD, Michel. Johann Pestalozzi. Recife: Fundação Joaquim Nabuco/Editora Massangana, 2010, 112p. Coleção Educadores.
SILVA, Circe Mary Silva da; SOARES, Waléria de Jesus Barbosa. Ideias Pedagógicas de Montessori no Brasil: Contributos à Educação Matemática. REMATEC: Revista de Matemática, Ensino e Cultura, Belém, ano 15, fluxo contínuo, p. 195-211, 2020.
VALENTE, Wagner Rodrigues. Aritmética e interdisciplinaridade: ecos da história da educação matemática. Educar em Revista, Curitiba, v. 35, n. 75, p. 305-318, maio/jun., 2019.
WESTBROOK, Robert B. John Dewey. Recife: Fundação Joaquim Nabuco/Editora Massangana, 2010, 136 p. Coleção Educadores.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2021-10-06
##plugins.generic.dates.published## 2022-11-28