Brazilian laicity in the coloniality of power’s perspective

Authors

  • Adriana Santiado Rosa Dantas Universidade Estadual de Campinas - Unicamp https://orcid.org/0000-0003-1066-7063
  • Gabriela Abuhab Valente Professora temporária no Departement de Sciences de l’éducation et de la formation de l’Université Toulouse Jean Jaurès. Pesquisadora associada ao laboratório Education, cultures, politiques (ECP) e à Unité Mixte de Recherche Education, Formation, Travail, Savoirs (EFTS) https://orcid.org/0000-0003-0737-2432

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271995523

Keywords:

Secularismo, Coloniality of power, Race, France, Brazil.

Abstract

The concept of secularism used by most Brazilian researchers has a theoretical basis in the French matrix. However, the adoption of the concept as universal for the Brazilian social structure is questioned in this article. From a comparative empirical study based on 18 interviews with Brazilian teachers and 18 with French teachers to understand the concept of secularism, it was possible to see a different perception by teachers from both countries. This difference is present in the way teachers understand and mobilize this concept. It was questioned what would represent such a distinction, beyond cultural differences, taking structural differences as a hypothesis; thus justifying the need to rediscuss the concept of secularism in Brazil. It was asked what kind of secularism exists in the country? To answer this question, we seek to analyze data from empirical research found on the theoretical decolonial perspective of coloniality/modernity. It was concluded that the concept of French secularism cannot be imported into Brazil as it is, since its construction in France is based on the separation of State and religion, referring to the political project of building social consensus in the modern nation. While in Brazil, the alliance between State and religion was necessary for the formation of a national consensus on a racialized social structure.

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Author Biographies

Adriana Santiado Rosa Dantas, Universidade Estadual de Campinas - Unicamp

É doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (Feusp). É bacharela em Linguística pelo Instituto de Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Campinas (IEL - Unicamp) e mestra em Filosofia, área Estudos Culturais, na linha Cultura e Educação na Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH - USP). Faz estágio pós-doutoral na Faculdade de Educação da Unicamp, no grupo de pesquisa FOCUS - Grupo de Pesquisa sobre Educação, Instituições e Desigualdade, do(a) Universidade Estadual de Campinas. É colaboradora no Projeto de Extensão "Centro de Estudos Periféricos" no Instituto das Cidades da Universidade Federal de São Paulo (IC-Unifesp).

Gabriela Abuhab Valente, Professora temporária no Departement de Sciences de l’éducation et de la formation de l’Université Toulouse Jean Jaurès. Pesquisadora associada ao laboratório Education, cultures, politiques (ECP) e à Unité Mixte de Recherche Education, Formation, Travail, Savoirs (EFTS)

Doutora em educação pela Universidade de São Paulo e pala Universidade de Lyon. Fez estágio pós-doutoral na Université Lumière Lyon 2, coordenando as pesquisas Religiões, discriminação e racismo no espaço escolar (dirigida por Françoise Lantheaume) e Escolha, orientação, motivação, percurso, acompanhamento, sucesso escolar dos estudantes – os alunos “oui-si” (dirigida por Alain Fernex). Pesquisa temas que envolvem a escola pública, a prática docente e a diversidade sociocultural.

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Published

2022-12-22

How to Cite

DANTAS, A. S. R. .; ABUHAB VALENTE, G. . Brazilian laicity in the coloniality of power’s perspective. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 16, p. e5523018, 2022. DOI: 10.14244/198271995523. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/5523. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Religião, discriminação e racismo no espaço escolar
##plugins.generic.dates.received## 2022-05-05
##plugins.generic.dates.published## 2022-12-22