Teacher Education and the National Literacy Policy: between losses and setbacks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271995173

Keywords:

Teacher training, Literacy, Public policies.

Abstract

The literacy of children and adults has historically been one of the difficulties faced in our country and, for this reason, it is necessary to continue the debates on this theme. In this study, we intend to perform a documentary analysis of the National Literacy Policy (PNA, in Portuguese abbreviation) instituted by Decree no. 9,765, of April 11th, 2019, to contemplate the approaches, principles and guidelines that support this document, in order to understand the concept of teacher education that underlies PNA; to discuss the literacy proposal contained in the PNA; to debate the relevance of the experiences of literacy teachers in the formulation of public policy; and to make notes in accordance with contemporary theoretical formulations, both concerning literacy and teacher training. It is a documentary and bibliographic research, which extended on two fronts related to the Decree establishing the PNA and to theorists such as Gatti (2013), Nóvoa (2009, 2011, 2017), Roldão (2010), Tardif (2002), among others who talk about teacher training; and Monteiro (2019), Morais (2019) and Mortatti (2019), who deal with literacy. Discussing PNA and its relations with teacher education is still a challenge; thus, this study makes it possible to understand the paths outlined both for literacy and for teacher training in Brazil.

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Author Biographies

Glaucia Signorelli de Queiroz Gonçalves, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Graduada em Pedagogia, Mestrado e Doutorado em Educação. Profa. Adjunto III do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Uberlândia (UFU), lotada no curso de Pedagogia do Instituto de Ciências Humanas do Pontal (ICHPO) - Ituiutaba/MG. Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação – Mestrado Profissional da Universidade Federal de Lavras (PPGE/UFLA).

Fernanda Duarte Araújo Silva, Universidade Federal de Uberlândia (UFU)

Possui graduação em Pedagogia, mestrado e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). É docente do curso de Pedagogia da Faculdade de Educação (FACED/UFU) e do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGED/UFU). É membro do Núcleo de Linguagens, Leitura e Escrita (LiLEs/FACED/UFU), da Associação Brasileira de Alfabetização (ABALF) e dos Grupos de Estudos e Pesquisas Lecturi (UFU) e Teoria Histórico-Cultural e Processos Psicossociais (UFCAT), além de ser coordenadora em parceria com a Profa. Dra. Camila Turati Pessoa do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Linguagens e Infâncias (GEPLI) da FACED/UFU. 

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Published

2023-04-11

How to Cite

GONÇALVES, G. S. de Q. .; SILVA, F. D. A. . Teacher Education and the National Literacy Policy: between losses and setbacks. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e5173008, 2023. DOI: 10.14244/198271995173. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/5173. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação de professores alfabetizadores: políticas, saberes e práticas
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##plugins.generic.dates.published## 2023-04-11