Freirean educational principles for a dialogical literary education of literacy teachers
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271995105Keywords:
Teachers Continuing Education, Literacy, Dialogical Literary Gathering, Paulo Freire.Abstract
In this article, we address the need to rethink the continuing education of teachers in order to improve the development of students as critical and autonomous readers of literature by means of the Dialogue and of the Reading the World. Based on the work of Freire, Machado, and Calvino, we assume that pedagogical action cannot focus only on school activities or on reading activities based solely on decoding tasks. Teachers should be aware of students’ and society’s needs and desires regarding the teaching and learning of literary reading. Then, we state that the teacher education process should help them to understand that literary reading development is desirable in the first years of Elementary School and that this is possible through activities of Dialogical Literary Gathering. Based on a research project, we try to established a relationship between the contributions of the Dialogical Literary Gathering as an educational practice and the Brazilian Education Laws and Proposals (such as Law of Directives and Bases of National Education; National Curricular Base; and Reference Curriculum of Minas Gerais) regarding the teaching and learning of basic skills such as speaking, listening, writing, and reading. This article also presents results of a teacher education program developed in a Brazilian Public Schools according to Freire’s educational ideas and based on the concept of Dialogic Learning. It was found that teachers continuing education is essential to point out to teachers new pedagogic possibilities which can help students to develop their literary reading skills and, consequently, achieving emancipation.
Metrics
References
AUBERT et al. Aprendizagem dialógica na Sociedade da Informação. Barcelona: Hipatia, 2008.
BLOOM, Harold. Contos e poemas para crianças extremamente inteligentes de todas as idades: primavera. Rio de Janeiro: Objetiva, 2003.
BRASIL, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Básica 2019: notas estatísticas. Brasília, 2020. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/informacao-da-publicacao/-/asset_publisher/6JYIsGMAMkW1/document/id/6798882. Acesso em: 02 abr. 2020.
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base. Acesso em: 15 mai. 2019.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 12 jan. 2020.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 12 jan. 2020.
BRASIL. Plano Nacional de Educação. Brasília, 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 12 jan. 2020.
CALVINO, Ítalo. Por que ler os clássicos. Tradução por Nilson Moulin. São Paulo: Companhia de Bolso, 2007.
COLOMER, Teresa. Andar entre livros: a leitura literária na escola. (Tradução Laura Sandroni). São Paulo: Global, 2007.
FLECHA, Ramón. Compartiendo Palabras: al aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo. [s.l.]: Paidós, 1997.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 9ª ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1979, 150p. (1ª ed. 1967).
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005 (1ª ed: 1970).
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
FREIRE, Paulo. A Educação na Cidade. São Paulo: Cortez, 1991.
FREIRE, Paulo. À sombra dessa mangueira. 4. ed. São Paulo: Olhos D’agua, 2004.
FREIRE, Paulo; MACEDO, Donaldo. Alfabetização: leitura do mundo, leitura da palavra. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 35. ed. 2006.
FREITAS, Helen Josy Monteiro. A leitura dos clássicos na sala de aula: uma prática possível. Revista Práticas de Linguagem. v. 6, n. 1, p. 15-23, 2016. Disponível em: http://www.ufjf.br/praticasdelinguagem/edicoes-2/edicoes/volume-6-n-1/. Acesso em: 13 dez. 2016.
GEBARA, Ana Elvira Luciano. A poesia na escola: leitura e análise de poesia para crianças. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
KRAWCZYK, Nora; LOMBARDI, José Claudinei (Orgs.). O golpe de 2016 e a educação no Brasil. Uberlândia: Navegando Publicações, 2018.
LOZA, Miguel. Tertúlias Literárias. Cuadernos de Pedagogía, n. 341, 2004. Disponível em: http://www.isftic.mepsyd.es/formacion/materiales/126/cd/unidad_9/materiales_m9/sabermas1.pdf. Acesso em: 20 jun. 2019.
MACHADO, Ana Maria. Como e por que ler os clássicos universais desde cedo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.
MELLO, Roseli Rodrigues. Tertúlia Literária Dialógica: espaço de aprendizagem dialógica. Contrapontos: revista de Educação da Universidade do Vale do Itajaí, vol. 3, n. 3, p. 449 – 457, set/dez. 2003.
MENEZES, Diná Silveira da. Leitura de poesia: uma experiência na alfabetização. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Campina Grande, Campina Grande, 2007.
MINAS GERAIS, Secretaria de Estado de Educação. Currículo Referência de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2019. Disponível em: https://curriculoreferencia.educacao.mg.gov.br/. Acesso em: 12 jan. 2020.
NEVES, Cynthia Agra de Brito. Leitura poética em sala de aula: um exercício indispensável à Humanização. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 32ª, GT 24, 2009. Caxambu, Anais. 2009. Disponível em: http://32reuniao.anped.org.br/arquivos/trabalhos/GT24-5535-- Int.pdf. Acesso em: 15 maio 2017.
PERRONE-MOISÉS, Leyla. Altas Literaturas. 2. ed. São Paulo: Companhia das letras, 2009.
REIS, Thais Aparecida Bento. A utilização de poemas clássicos em Tertúlias Literárias Dialógicas com crianças no Ciclo da Alfabetização. Dissertação (Mestrado em Educação), Programa de Pós- graduação em Educação da UNIFAL/MG. Alfenas, 2018.
SOLER, Marta. Dialogic Reading: a new understanding of the reading event. 2001. Tese (Doutorado), Harvard University, 2001.
VALLS, Rosa; PADROS, Maria; AGUILERA, Antônio. El proyecto includ-ed: estratégias para la inclusión y la cohesión social en Europa desde la educación. Investigación en la escuela, v. 3, n. 2, p. 31-43, 2014.
VYGOTSKY, Lev Semenovitch. El desarollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2022-01-20
##plugins.generic.dates.published## 2023-04-11