National Literacy Policy: discourse analysis from the perspective of Cultural Studies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271995100

Keywords:

National Literacy Policy, Cultural Studies, Literacy.

Abstract

Historically, literacy mobilizes debates on the part of public administrators and scholars in the area due to the difficulties faced by children enrolled in this cycle to take ownership of reading and writing. In this sense, managers and researchers focused on the field of education seek methodological, political and training strategies to minimize problems related to non-learning. Given this scenario, this study has as its theme the literacy discourses present in the National Literacy Policy (PNA). Thus, the main objective was to analyze the literacy speeches that are based on Decree No. 9,765, launched in April 2019 by the Federal Government. More specifically, it sought to: identify the literacy discourses that guide the National Literacy Policy and observe how these discourses are represented in this policy. To this end, the proposal was to carry out an analysis of Decree No. 9,765/2019, prepared by the Literacy Secretariat, linked to the Ministry of Education. To achieve the formulated objectives, methodologically qualitative research was adopted, with a documentary nature, carried out through textual and discourse analysis present in the document, from the perspective of Cultural Studies. From the material studied, it was found that literacy in Brazil suffered a rupture with the inauguration of the Decree, since the PNA deconstructs the discourse established by the Pro-literacy and National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC) and institutes theories and teaching methodologies based on the principles of phonic instruction and phonemic awareness.

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Author Biographies

Liziana Arambula Teixeira , Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Professora efetiva da rede municipal de ensino de Amambai – Mato Grosso do Sul (MS), Coordenadora Geral dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental na Secretaria Municipal de Educação. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Infantil e Infância (GEINFAN) do diretório do CNPq. Graduação em Pedagogia pela Faculdade Integrada de Amambai (FIAMA-2007), Letras pela Universidade Claretiano (2018), especialização em Gestão Escolar pela Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS-2016), Mestre em Educação pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD) e doutoranda do Programa de Pós Graduação (PPGedu) da mesma instituição.

Thaise da Silva, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)/Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Professora permanente do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal da Grande Dourados - Mato Grosso do Sul (UFGD) e professora adjunta da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Foi coordenadora do Curso de Pedagogia (UFGD, 2014 - 2017) e coordenadora adjunta do Curso de Especialização em Docência na Educação Infantil (UFGD/MEC, 2015-2016).Tem graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS - 2000), especialização em Alfabetização pela Faculdade Porto-Alegrense (FAPA, 2004), mestrado em Educação pela UFRGS (2008), doutorado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da mesma instituição (2012) e pós-doutorado em Educação pela Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul (UEMS, 2017).  Atuou como professora em distintos níveis de ensino – na Educação Infantil, nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental, no Ensino Médio – Curso Normal - no Ensino Superior e em cursos de pós-graduação/especialização – com crianças, jovens e adultos, tanto em instituições públicas quanto em privadas.

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Published

2023-04-11

How to Cite

TEIXEIRA , L. A. . .; DA SILVA, T. . National Literacy Policy: discourse analysis from the perspective of Cultural Studies. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e5100011, 2023. DOI: 10.14244/198271995100. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/5100. Acesso em: 22 jul. 2024.

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Dossiê Formação de professores alfabetizadores: políticas, saberes e práticas
##plugins.generic.dates.received## 2022-05-03
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##plugins.generic.dates.published## 2023-04-11