The (in) visibility of children's literature in public literacy policies: Reality Brazil and Portugal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271995078

Keywords:

Literacy, Children's literature, Public Education Policies.

Abstract

Literature as a product of human culture occupies a political space in social relations, whether at school or outside it. As a source of humanization for children in their constitution process, literature needs to be thought of as a cultural process and product in a context of historical space and time. That said, the present study analyses the place of literature for children in current public literacy policies in Brazil and Portugal, in view of the approximation of both, particularly due to language and history. From this perspective, children's literature is analysed in the official documents in the initial literacy process, when the child appropriates verbal language, in its different manifestations, uses and functions, materialized in the diversity of discursive genres. The purpose of the study is to unveil the (in) visibility of literature in the literacy process in two official documents, the National Common Curricular Base (Brazil) and Essential Learning - Basic Education - Portuguese (Portugal), highlighting the contrasts and convergences in the scenarios Brazilian and Portuguese public policies, in order to problematize the legal aspects that refer to the theme of the study. Qualitative research (2020) is based on a bibliographic and documentary study on the subject. The results show distances between the documents of Brazil and Portugal, suggesting sometimes a certain visibility and sometimes an invisibility of children's literature in the literacy process, however in a dimension in which literary art excels and can greatly contribute to the learning of reading and writing of the child in the literacy process.

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Author Biographies

Ana Maria Esteves Bortolanza, Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista – Unesp. Pós-Doutoramento em Ciências da Educação na Universidade de Évora (Portugal). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação. Docente do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem e Líder do Grupo de Pesquisa Relações Linguagem, Cultura e Estética.            

Ângela Maria Franco Martins Coelho de Balça, Universidade de Évora/CIEC (Portugal)

Docente da Universidade de Évora. Membro do Centro de Investigação em Estudos da Criança da Universidade do Minho. Doutora em Ciências da Educação. Professora Visitante da UNESP, São Paulo, Brasil. Investiga e publica na área da educação literária, formação de leitores, literatura para a infância, ensino da língua materna e bibliotecas escolares.              

Neire Márcia da Cunha, Centro Universitário de Patos de Minas/Universidade de Uberaba/ Prefeitura Municipal de Uberaba

Docente do Centro Universitário de Patos de Minas (UNIPAM) e da Universidade de Uberaba (UNIUBE). Professora Formadora do Departamento de Formação Profissional do munícipio de Uberaba. Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP- Marília). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa Infância e Contextos Educativos (GEPICE). Investiga e publica na área da educação com foco na formação de autoria em crianças e processos de ensino e aprendizagem da língua materna.

         

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Published

2023-04-11

How to Cite

BORTOLANZA, A. M. E. .; COELHO DE BALÇA, Ângela M. F. M. .; CUNHA, N. M. da . The (in) visibility of children’s literature in public literacy policies: Reality Brazil and Portugal . Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e5078003, 2023. DOI: 10.14244/198271995078. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/5078. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação de professores alfabetizadores: políticas, saberes e práticas
##plugins.generic.dates.received## 2022-05-03
##plugins.generic.dates.accepted## 2022-02-14
##plugins.generic.dates.published## 2023-04-11