Online literacy training for the use of digital technologies in the middle of the COVID pandemic-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994986

Keywords:

Teacher training, COVID-19 pandemic, Literacy, Digital literacy.

Abstract

The purpose of this article is to disseminate an online course extension project for training literacy teachers for the use of digital technologies in the midst of the COVID-19 pandemic that we developed through the research group Reading, Writing and Technology, belonging to CNPQ. With this, we envisage expanding reflection on the proposal for a model of teacher training in our country in the midst of a pandemic, as well as highlighting the importance of literacy teachers to include digital media and texts in their educational practice in order to promote more reading and writing processes. The broader theoretical contributions for analyzing the data presented here are the studies by Anne-Marie Chartier (2007) regarding teacher knowledge and the studies by both Soares (2002) and Ferreiro (2013) on literacy practices through digital resources, as well as Pedro Demo's (2009) reflections on the use of digital technologies in the literacy process. And how he concludes it in the midst of a pandemic, with a different perspective on digital culture in education, the construction of new knowledge the and new format of the literacy classroom.

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Author Biographies

Julianna Silva Glória, Faculdades IMES – MERCOSUL

Possui graduação em Letras -Licenciatura pela Universidade Vale do Rio Doce (1989), especialização em Linguística aplicada ao ensino da Língua Portuguesa pela PUC/MG(1994), mestrado em Educação pela Faculdade de Educação/UFMG(2004) e doutorado em Educação pela Faculdade de Educação/UFMG (2011). Concluiu em 2018 pesquisa de pós-doutorado pela Fae/UFMG sobre Cultura escrita digital em Escola de Educação Infantil do Município de Governador Valadares. É membro do Núcleo de Estudo e Pesquisa sobre Cultura Escrita Digital (NEPCED/CEALE/FAE/UFMG) e mantem contato com grupo de pesquisa internacional, a saber: International Partner - COST Action - The digital literacy and multimodal practices of young children (DigiLitEY). Tem experiência tanto em ensino secundário quanto superior, além de atuar em projetos de formação de professores. Na área de Educação e Linguagem, estuda, principalmente, os seguintes temas: multiletramentos, apropriação da língua materna, prática de leitura e escrita, gêneros e suportes digitais de texto.

Ghisene Santos Alecrim, Faculdades IMES – MERCOSUL / CEMEI Beija-Flor - MG

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado de Minas (2001). Especialista em Psicopedagogia pelo CEPEMG (2003), em Gestão Educacional pela Universidade Pitágoras (2012), em Ludopedagogia e Educação Infantil (2020) e em Neurociência e Educação (2022) pelo Instituto Pedagógico de Minas Gerais. É mestre em Linguística Aplicada pela Universidade Federal de Minas Gerais (2013-2015) e membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Cultura Escrita Digital (NEPCED/CEALE/UFMG). Tem experiência na formação continuada de professores, na coordenação pedagógica de escolas públicas e particulares, atuando principalmente nos seguintes temas: educação infantil, alfabetização e cultura escrita digital.

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Published

2023-04-11

How to Cite

GLÓRIA, J. S. .; ALECRIM, G. S. Online literacy training for the use of digital technologies in the middle of the COVID pandemic-19. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e4986018, 2023. DOI: 10.14244/198271994986. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4986. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação de professores alfabetizadores: políticas, saberes e práticas
##plugins.generic.dates.received## 2022-05-01
##plugins.generic.dates.published## 2023-04-11