Financing education in thesis and dissertations in Brazilian Northeast: a review study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994829

Keywords:

Education financing, Academic production in Brazilian Northeast, Review studies, Graduate programs in Education.

Abstract

The article aims to analyse the characteristics and trends of productions about financing education in thesis and dissertations produced in the programs of post-graduation in Education of Brazilian Northeast federal universities from 2002 to 2017. The work is part of the set of review studies that map and analyse the academic production. With a quanti-qualitative approach, the research results from documental and bibliographic studies which corpus were the thesis and dissertations collected, exclusively, in the Institutional Repositories of the post-graduation programs in the nine federal universities education of the Brazilian Northeast, localized in Maranhão (UFMA), Piauí (UFPI), Ceará (UFC), Rio Grande do Norte (UFRN), Paraíba (UFPB), Pernambuco (UFPE), Alagoas (UFAL), Sergipe (UFS) and Bahia (UFBA). The analysis of the works made it possible to verify the prevalence of dissertations, the intensification of production on the theme, especially from 2010 onwards, and a preference for themes that bring Fundef / Fundeb as a background. In the studies set about financing education, standed out three institutions (UFPI, UFRN and UFPE) that together accounted for more than half of the researches analyzed, revealing the consolidation of the theme and of advisors in the graduate programs of these institutions.The study also concluded that there is growing interest in the thematic focus of the article and that there is a need for further studies on the financing of specific stages or modalities of basic and higher education, as well as review studies that contribute to expanding knowledge about policies that materially assure the educational offer in Northeast Brazil.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria de Jesus Rodrigues Duarte, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Piauí.

Rosana Evangelista da Cruz, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Doutora em Educação, docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Piauí e membro do Núcleo de Estudos, Pesquisas e Extensão em Políticas e Gestão da Educação.

References

ALVES, Thiago; PINTO, José Marcelino de Rezende. Remuneração e características do trabalho docente no Brasil: um aporte. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 143, p. 606-638, maio/ago. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v41n143/a14v41n143.pdf. Acesso em: 26 jul. 2020.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 6028: informação e documentação. Resumo. Apresentação. 2f. Rio de Janeiro: ABNT, 2003. Disponível em: http://unicentroagronomia.com/destino_arquivo/norma_6028_resumo.pdf. Acesso em: 27 out. 2018.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/ConstituicaoCompilado.htm. Acesso em: 20 nov. 2014.

BRASIL. Emenda Constitucional nº 108, de 26 de agosto de 2020. Diário Oficial da União, Brasília, 27 ago. 2020. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/Emendas/Emc/emc108.htm#:~:text=EMENDA%20CONSTITUCIONAL%20N%C2%BA%20108%2C%20DE%2026%20DE%20AGOSTO%20DE%202020&text=As%20Mesas%20da%20C%C3%A2mara%20dos,%22Art. Acesso em: 03 set. 2020.

CRUZ, Rosana Evangelista da; JACOMINI, Márcia Aparecida. Produção acadêmica sobre financiamento da educação: 2000-2010. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 98, n. 249, p. 347-370, maio/ago. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S2176- 66812017000200347&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 19 maio 2020.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Financiamento da educação brasileira: do subsídio literário ao Fundeb. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 4, p. 1217-1252, out./dez. 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/84862. Acesso em: 18 fev. 2019.

DAVIES, Nicholas. Fundeb: a redenção da educação básica? Educação & Sociedade, Campinas, v. 25, n. 96 – Especial, p. 753-774, out. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v27n96/a07v2796.pdf. Acesso em: 30 jul. 2020.

DAVIES, Nicholas. A aplicação das verbas da educação: controle estatal ou social? Revista Faz Ciência, v. 12, n. 16, p. 57-74, jul./dez. 2010. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/fazciencia/article/view/7436/5506. Acesso em: 27 jul. 2020.

DAVIES, Nicholas. Levantamento bibliográfico sobre financiamento da educação no Brasil de 1998 a 2014. Educação em Revista, Marília, v. 15, n. 1, p. 91-162, jan./jun. 2014. Disponível em: http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/educacaoemrevista/article/view/4749. Acesso em: 30 jul. 2020.

EDNIR, Madza; BASSI, Marcos. Bicho de sete cabeças: para entender o financiamento da educação brasileira. São Paulo: Ação Educativa, 2009.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas estado da arte. Educação & Sociedade, v. 23, n. 79, p. 257-272, ago. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v23n79/10857.pdf. Acesso em: 10 nov. 2019.

GATTI, Bernadete Angelina (coord.). A atratividade da carreira docente no Brasil. v. 1, série Estudos & Pesquisas Educacionais. São Paulo: Fundação Victor Civita, 2009. Disponível em: http://www.zerohora.com.br/pdf/15141177.pdf. Acesso em: 26 jul. 2020.

GONSALVES, Elisa Pereira. Conversas sobre iniciação à pesquisa científica. 5 ed. Campinas, SP: Editora Alínea, 2011.

JACOMINI, Márcia Aparecida; MINHOTO, Maria Angélica P.; CAMARGO, Rubens Barbosa de. Financiamento da educação e remuneração docente na educação básica: uma abordagem a partir de planos de carreira, vencimentos e composição remuneratória em 2010. Fineduca – Revista de Financiamento da Educação, Porto Alegre, v. 2, n. 10, 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/fineduca/article/view/51386/31840. Acesso em: 06 ago. 2020.

JACOMINI, Márcia Aparecida; CRUZ, Rosana Evangelista da; MENDES, Valdelaine da Rosa. Tendências metodológicas nas pesquisas em políticas educacionais (2000-2010): análise de procedimento de coleta de análises de dados. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 16, n. 46, p. 7-30, 2019. Disponível em: http://revistaadmmade.estacio.br/index.php/reeduc/article/view/6706/47966340. Acesso em: 26 fev. 2020.

JACOMINI, Márcia Aparecida; PENNA, Marieta Gouvêa de Oliveira; BELLO, Isabel Melero. Estudos de revisão sobre produção acadêmica em políticas educacionais (2000-2010). Jornal de Políticas Educacionais, v. 13, n. 21, jun. 2019. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/jpe/article/view/66810/39047. Acesso em: 18 maio 2020.

MAINARDES, Jefferson. Metapesquisa no campo da política educacional: elementos conceituais e metodológicos. Educar em Revista, v. 34, n. 72, p. 303-319, nov./dez. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/er/v34n72/0104-4060-er-34-72-303.pdf. Acesso em: 20 mar. 2020.

MAINARDES, Jefferson; TELLO, César. A pesquisa no campo da política educacional explorando diferentes níveis de abordagem e abstração. In: Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 24, n. 75, p. 1-17, jul. 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.14507/epaa.24.2331: Acesso em: 09 fev. 2017.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa social – teoria, método e criatividade. 28 ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2009. Disponível em: http://www.mobilizadores.org.br/wp-content/uploads/2015/03/MINAYO-M.-Cec%C3%ADlia-org.-Pesquisa-social-teoria-m%C3%A9todo-e-criatividade.pdf: Acesso em: 12 fev. 2017.

PINTO, José Marcelino de Rezende. Os recursos para educação no Brasil no contexto das finanças públicas. Brasília: Editora Plano, 2000.

PINTO, José Marcelino de Rezende. A política recente de fundos para o financiamento da educação e seus efeitos no pacto federativo. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100 – Especial, p. 877-897, out. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v28n100/a1228100.pdf. Acesso em: 05 ago. 2020.

PINTO, José Marcelino de Rezende. Financiamento da educação básica: a divisão de responsabilidades. Retratos da Escola, v. 6, n. 10, p. 155-172, jan./jun. 2012. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/176/333. Acesso em: 09 ago. 2020.

ROMANOWSKI, Joana Paulin. As licenciaturas no Brasil: um balanço das teses e dissertações dos anos 90. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, 2002. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-22102014-134348/pt-br.php: Acesso em: 05 out. 2018.

SANTOS, Alfredo Sérgio Ribas dos. O financiamento da educação no Brasil: o estado da arte e a constituição do campo (1996 a 2010). Revista Uniítalo em Pesquisa, São Paulo, v. 6, n. 1, p. 245-272, 2016. Disponível em: http://pesquisa.italo.br/index.php?journal=uniitalo&page=article&op=view&path%5B%5D=49. Acesso em: 06 mar. 2020.

SANTOS FILHO, José Carlos; SÁNCHEZ GAMBOA, Sílvio Ancisar. Pesquisa educacional: quantidade-qualidade. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

SHIROMA, Eneida Oto; MORAES, Maria Célia Marcondes de; EVANGELISTA, Olinda. Política educacional. 3. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.

SILVA, Antônia Almeida; JACOMINI, Márcia Aparecida. Escolhas políticas e (re)direcionamentos epistemológicos em educação: um panorama das teses e dissertações. In: Antônia Almeida Silva, Márcia Aparecida Jacomini (orgs.) Pesquisas em políticas educacionais: características e tendências. Feira de Santana: UFES Editora, 2016, p. 93-122.

SOARES, Magda Becker; MACIEL, Francisca Pereira. Alfabetização no Brasil: o estado do conhecimento. Brasília: MEC/Inep/Comped, 2000. Disponível em:

http://portal.inep.gov.br/documents/186968/484330/Alfabetiza%C3%A7%C3%A3o/f9ddff4f-1708-41fa-82e5-4f2aa7c6c581?version=1.3. Acesso em: 15 maio 2020.

VASCONCELOS, Dimas Augusto de. Custeio da Educação Pública na era Vargas: a caixa escolar do Ceará (1930-1945). 2013. 135f. – Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2013.

VOSGERAU, Dilmeire Sant’Anna Ramos; ROMANOWSKI, Joana Paulin. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 41, p. 165-189, jan./abr. 2014. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/2317. Acesso em: 18 maio 2020.

Published

2023-05-17

How to Cite

DUARTE, M. de J. R.; CRUZ, R. E. da. Financing education in thesis and dissertations in Brazilian Northeast: a review study. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e4829034, 2023. DOI: 10.14244/198271994829. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4829. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2022-04-30
##plugins.generic.dates.accepted## 2021-06-27
##plugins.generic.dates.published## 2023-05-17