Teacher training in the state of Alagoas’ prison system: advances, limits and possibilities

Authors

  • Ana Karla Loureiro da Silva Universidade Federal de Alagoas - UFAL
  • Maria da Conceição Valença da Silva Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994757

Keywords:

Education in Prisons, State Plan of Education, Teacher training, State of Alagoas.

Abstract

This study’s go analyzing constant devices in the State Plan of Education in Prisons (PEEP) of the state of Alagoas (Brazil) related to the prison units’ teacher training. There the acknowledgment of how important is to discuss the training aspects of the docents who act in the prison system, in order to make evident the advances, limits, and possibilities regarding training, as to their implications to exercise of teaching. The research has a qualitative character supported by the descriptive-analytic and interpretive perspective, with the approach of qualitative-quantitative complementarity. As methodological procedures, there were used bibliographic studies and the answering of a survey by the administrators linked to Alagoas’ prison units educational process. The analysis of the information gathered was made by documental analysis as well as it searched to interpret the event by the meaning that the participants attribute to what they say and do. The  research’s results made evident the advance of the educational grounds that referenced the PEEP, namely: the respect regarding the students’ identities, experience, and knowledge, the problematization of the reality in which the educational process occurs, and the dialog as principle of education, important factors that may subsidize the prison units teachers’ training; one of the limits is the distancing between these fundamentals and the propositions to the training and acting of the teachers; and as possibilities a revision of the PEEP and the establishing of partnerships between the government instances and public universities on behalf of the training of teachers who act in the prison system.

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Author Biographies

Ana Karla Loureiro da Silva, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Graduada em Serviço Social e Graduanda em Pedagogia pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Mestranda do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE), da Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Integrante dos Grupos de Pesquisa Educação em Prisões e Multieja.

Maria da Conceição Valença da Silva , Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Doutorado e Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), com Estágio Doutoral pela Universidade do Porto, em Portugal, financiado pelo CNPq/CAPES. Possui graduação em Pedagogia e em Letras pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Caruaru. É professora adjunta da Universidade Federal de Alagoas (UFAL). É Vice-diretora do Centro de Educação da Universidade Federal de Alagoas-UFAL; membro do Colegiado do curso de Pedagogia a Distância da Universidade Aberta do Brasil- UAB/UFAL; líder do Grupo de Pesquisa CNPq Educação em Prisões; vice-coordenadora do Projeto de Extensão Reconstruindo Elos. Tem experiência na área de Educação, principalmente em: formação de professores; educação de jovens e adultos, educação em prisões; identidade profissional docente, avaliação institucional.

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Published

2021-03-24

How to Cite

KARLA LOUREIRO DA SILVA, A.; DA CONCEIÇÃO VALENÇA DA SILVA , M. . Teacher training in the state of Alagoas’ prison system: advances, limits and possibilities. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 15, p. e4757031, 2021. DOI: 10.14244/198271994757. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4757. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação em prisões: experiências educativas, formação de professores e de agentes socioeducativos
##plugins.generic.dates.received## 2022-04-30
##plugins.generic.dates.accepted## 2021-02-07
##plugins.generic.dates.published## 2021-03-24