Teacher training in the state of Alagoas’ prison system: advances, limits and possibilities

Authors

  • Ana Karla Loureiro da Silva Universidade Federal de Alagoas - UFAL
  • Maria da Conceição Valença da Silva Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994757

Keywords:

Education in Prisons, State Plan of Education, Teacher training, State of Alagoas.

Abstract

This study’s go analyzing constant devices in the State Plan of Education in Prisons (PEEP) of the state of Alagoas (Brazil) related to the prison units’ teacher training. There the acknowledgment of how important is to discuss the training aspects of the docents who act in the prison system, in order to make evident the advances, limits, and possibilities regarding training, as to their implications to exercise of teaching. The research has a qualitative character supported by the descriptive-analytic and interpretive perspective, with the approach of qualitative-quantitative complementarity. As methodological procedures, there were used bibliographic studies and the answering of a survey by the administrators linked to Alagoas’ prison units educational process. The analysis of the information gathered was made by documental analysis as well as it searched to interpret the event by the meaning that the participants attribute to what they say and do. The  research’s results made evident the advance of the educational grounds that referenced the PEEP, namely: the respect regarding the students’ identities, experience, and knowledge, the problematization of the reality in which the educational process occurs, and the dialog as principle of education, important factors that may subsidize the prison units teachers’ training; one of the limits is the distancing between these fundamentals and the propositions to the training and acting of the teachers; and as possibilities a revision of the PEEP and the establishing of partnerships between the government instances and public universities on behalf of the training of teachers who act in the prison system.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ana Karla Loureiro da Silva, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Graduada em Serviço Social e Graduanda em Pedagogia pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Mestranda do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE), da Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Integrante dos Grupos de Pesquisa Educação em Prisões e Multieja.

Maria da Conceição Valença da Silva , Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Doutorado e Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), com Estágio Doutoral pela Universidade do Porto, em Portugal, financiado pelo CNPq/CAPES. Possui graduação em Pedagogia e em Letras pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Caruaru. É professora adjunta da Universidade Federal de Alagoas (UFAL). É Vice-diretora do Centro de Educação da Universidade Federal de Alagoas-UFAL; membro do Colegiado do curso de Pedagogia a Distância da Universidade Aberta do Brasil- UAB/UFAL; líder do Grupo de Pesquisa CNPq Educação em Prisões; vice-coordenadora do Projeto de Extensão Reconstruindo Elos. Tem experiência na área de Educação, principalmente em: formação de professores; educação de jovens e adultos, educação em prisões; identidade profissional docente, avaliação institucional.

References

ALAGOAS. Resolução Normativa CEE nº 02. Conselho Estadual de Educação. Alagoas, 2014.

ALAGOAS. Plano Estadual de Educação nas Prisões (Biênio 2016-2017). Alagoas, 2015.

ALAGOAS. Relatório Mensal das Atividades de Assistência Educacional do Sistema Penitenciário Alagoano. Supervisão de Educação / GEPL/SERIS, 2014.

ALAGOAS. Relatório Mensal das Atividades de Assistência Educacional do Sistema Penitenciário Alagoano. Supervisão de Educação / GEPL/SERIS, 2015.

ALAGOAS. Relatório Mensal das Atividades de Assistência Educacional do Sistema Penitenciário Alagoano. Supervisão de Educação / GEPL/SERIS, 2016.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 2010.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm. Acesso em: 11 set. 2016.

BRASIL. Lei de Execução Penal. Lei nº 7.210. Congresso Nacional. Brasília, 1984. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L7210.htm> Acesso em: 11 set. 2016.

BRASIL. Resolução Normativa nº 03. Congresso Nacional. Brasília, 2009. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/component/docman/?task=doc_download&gid=10028...htm> Acesso em: 11 set. 2016.

BRASIL. Resolução Normativa CNE nº 02. Congresso Nacional. Brasília, 2010. Disponível em:< http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=5142-rceb002-10&category_slug=maio-2010-pdf&Itemid=30192> Acesso em: 11. Set. 2016

BRASIL. Decreto nº 7.626. Congresso Nacional. Brasília, 2011. Disponível em: Acesso em: 11 set. 2016

CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. 6 ed. São Paulo: Vozes, 2011.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 2010.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 65. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. São Paulo: EPU, 2013.

ONOFRE, Elenice. Desafio histórico na educação prisional brasileira: ressignificando a formação de professores... um quê de utopia?. Campinas, Revista HISTERDBR On-line, n. 47, p. 205-219. 2012. Disponível em:< https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8640048 > Acesso em: 16 mar. 2017.

ONOFRE, E. M. C.; MENOTT, C. C. Formação de professores e educação na prisão: construindo saberes, cartografando perspectivas. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 8, n. 15, p. 149-162, 31 dez. 2016. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/146 > Acesso em: 02 fev. 2018.

SILVA, Maria da Conceição Valença da. EJA em penitenciária e a formação de professores: desafios de uma experiência. In: CALADO, Alder Júlio Ferreira; SILVA, Alexandre Magno Tavares da (Orgs.). Educação como Diálogo e Produção de Saberes. João Pessoa: Ideia, 2001.

SILVA, Maria da Conceição Valença da. A prática docente de EJA: o caso da Penitenciária Juiz Plácido de Souza em Caruaru. Recife: Centro Paulo Freire/Bagaço, 2006.

SILVA, Maria da Conceição Valença da. A EJA no Brasil e as políticas públicas para a educação de pessoas privadas de liberdade. In: DIÓGENES, Elione Maria Nogueira;

SILVA, Maria da Conceição Valença da (Orgs.). Políticas públicas em educação: episteme e práticas. Curitiba: CRV, 2017.

SOUZA, João Francisco. Práticas pedagógicas e formação de professores. 2. ed. Recife: Ed. Universitária UFPE, 2012.

Published

2021-03-24

How to Cite

KARLA LOUREIRO DA SILVA, A.; DA CONCEIÇÃO VALENÇA DA SILVA , M. . Teacher training in the state of Alagoas’ prison system: advances, limits and possibilities. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 15, p. e4757031, 2021. DOI: 10.14244/198271994757. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4757. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação em prisões: experiências educativas, formação de professores e de agentes socioeducativos
##plugins.generic.dates.received## 2022-04-30
##plugins.generic.dates.accepted## 2021-02-07
##plugins.generic.dates.published## 2021-03-24