Encounters with practice: instruction to a double as a device for transforming teaching in the prison

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994748

Keywords:

Group teaching work, Education in prison, Psychology and education, Dialect method.

Abstract

This article presents a social psychology’s contribution to the teaching work concerning school education inside the prisons, specifically through the proposal to apply the methodological device called instruction to a double, contextualized of the teachers’ labor who working in prisons in Brazil. The device we refer to was developed by Ivar Oddone into context of the Italian Workers' Movement and it was appropriated by researchers from Clinical Activity, by Yves Clot and his collaborators. The aforementioned methodization conceives the instruction to a double within the marxian and engelsian’s references context and outlines as an instrument dedicated to giving rise to the dialectical movements of a group or team of workers, who take themselves and their work as objects of analysis and action, contemplating the construction and execution of work’s improvement and transformation plans subsidized by the investigation and production of knowledge about the multiple dimensions that make up their professional activity, such as occupational actions and gestures, affections, contradictions, social relations, institutional and metier prescriptions, sufferings, social and political, economic and cultural work’s scenarios, as well as the concrete and symbolic aspects that make up the arbitrary functional routine experienced. In short, double instruction makes it possible for the dialogical and reflective activity to expand the teachers' power of action and also to revitalize the professional genre.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Deivis Perez , Universidade Estadual Paulista - UNESP

Professor no Programa de Pós-Graduação em Psicologia e Departamento de Psicologia Social da UNESP

Ruchelli Stanzani Ercolano , Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho FCL/UNESP Assis

Doutoranda, mestre em Psicologia e psicóloga pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP - Faculdade de Ciências e Letras - Campus de Assis. Integrante do Grupo de Pesquisa em Teoria Histórico-Cultural - UNESP/Assis, certificado pelo CNPq

References

ALMEIDA, Leonardo Pinto. Para uma caracterização da Psicologia Social Brasileira. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 32, número especial, p. 124-137, 2012.

BATISTA, Matilde; RABELO, Laís. Imagine que eu sou seu sósia: aspectos técnicos de um método em clínica da atividade. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, v. 16, n. 1, p. 1-8, 2013.

CLOT, Yves. Trabalho e poder de agir. Trad. Guilherme João de Freitas Teixeira e Marlene Machado Zica Vianna. Belo Horizonte, MG: Fabrefactum, 2010.

CLOT, Yves. A Formação pela Análise do Trabalho: por uma terceira via em maneiras de agir, maneiras de pensar em formação. Trad. Claudia Osorio da Silva, Kátia Santorum e Suyanna Barker. Paris: CNAM, 2000.

DUSSEL, Enrique. O encobrimento do outro - a origem do mito da modernidade: conferências de Frankfurt. Trad. J. A. Clasen. Petrópolis, RJ: Vozes, 1993.

ERCOLANO, Ruchelli Stanzani; PEREZ, Deivis. Relatório da pesquisa: O dispositivo metodológico e interventivo instrução ao sósia: exame das suas aplicações em teses e dissertações brasileiras (documento de circulação interna). Iniciação Científica, FCL – UNESP/Assis, 2015.

ERCOLANO, Ruchelli Stanzani. Entre grades: o trabalho do professor na prisão. 2019. 211 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e Letras, Assis, 2019.

FERREIRA, Maria Cristina. A Psicologia Social Contemporânea: Principais Tendências e Perspectivas Nacionais e Internacionais. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 26, número especial, p. 51-64, 2010.

FONSECA, João. Saber é poder? A psicologia do trabalho e os modos operatórios de educadores de educação profissional em cursos livres, 2008. 275 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG, Belo Horizonte, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GOFFMAN, Erving. Manicômios, prisões e conventos. Trad. Dante Moreira Leite. São Paulo: Perspectiva, 1961/1974.

KONDER, Leandro. Filosofia e Educação: de Sócrates a Habermas. Rio de Janeiro: Forma & Ação, 2006. 116 p. (Coleção Fundamentos da Educação).

KONDER, Leandro. Introdução ao fascismo. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 1977/2009. 184 p.

LANE, Silvia; BOCK, Ana. Abrapso – uma história da Psicologia Social enquanto práxis. In: A. M. Jacó, Vilela, M. L. Rocha, D. Mancebo (Orgs.), Psicologia Social: relatos na América Latina. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2003, p. 145-155.

MARX, Karl. Os despossuídos: debates sobre a lei referente ao furto de madeira. Trad. Nélio Schneider, Mariana Echalar. 1. ed. São Paulo: Boitempo Editorial, 1842/2017.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. Trad. Rubens Enderle, Nélio Schneider, Luciano Cavini Martorano. 1. ed. São Paulo: Boitempo Editorial, 1845-6/2007.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto comunista. Trad. Álvaro Pina. São Paulo: Boitempo Editorial, 1848/2005.

ONOFRE, Elenice. A prisão: instituição educativa? Cadernos CEDES, v. 36, n. 98 p. 43-59, jan./abr. 2016.

ONOFRE, Elenice. A escola na prisão: caminhos e ousadias na formação de professores. Trabalho & Educação, v. 26, n. 1, p. 169-181, jan./abr. 2017.

ONOFRE, Elenice; MENOTTI, Camila. Formação de professores e educação na prisão: construindo saberes, cartografando perspectivas. Formação Docente, v. 09, n. 15, p. 149-162, ago./dez. 2016.

PEREZ, Deivis; MESSIAS, Carla. A autoconfrontação e seus usos no campo da linguística aplicada ao estudo do trabalho do professor. Revista Educação e Linguagens, Campo Mourão, v. 2, n. 2, p. 92-112, jan./jun. 2013.

PEREZ, Deivis; ERCOLANO, Ruchelli Stanzani. Da aparência para a essência: a instrução ao sósia e a dialética marxiana. In: TAMBORIL, M. I. B.; LIMA, M. L.; NEVES, A. L. M. (Orgs.). Psicologia Social na Amazônia: reticulando potencialidades e desafios. Porto Alegre: ABRAPSO, 2019, p. 57-72.

PEREZ, Deivis; ERCOLANO, Ruchelli Stanzani; ROCHA, Luiz Carlos. Notas acerca da dialética como método e seu uso contemporâneo na mediação da transmutação social. In: PEREZ, D.; SILVA, E. P.; SIMÕES, M. C. D. (Orgs.). Práxis em Psicologia Social: o enfrentamento a pautas autoritárias e à lógica privatista. Porto Alegre: ABRAPSO, 2017, p. 172-182.

SÃO PAULO. Plano Estadual de Educação nas Prisões. Governo do Estado de São Paulo, Secretaria de Estado da Educação e Secretaria da Administração Penitenciária, 2015-2016. Disponível em: <http://www.educacao.sp.gov.br/a2sitebox/arquivos/doc

umentos/983.pdf>. Acesso em: 15 fev. 2019.

SAVIANI, Demerval; DUARTE, Newton. Pedagogia histórico-crítica e luta de classes na Educação Escolar. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Trad. João Batista Kreuch. 9ª ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.

TOMÁS, Jean-Luc. Desenvolvimento da experiência e desenvolvimento dos conceitos: da atividade sindical à produção de um referencial da atividade. Trad. Raquel Soares. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 19, n. 13, p. 49-63, set./dez. 2010.

VIGOTSKI, Lev. O significado histórico da crise da psicologia: uma investigação metodológica. In: VIGOTSKI, Lev. Teoria e método em psicologia. São Paulo: Martins Fontes, 1927/1996, p. 203-417.

Published

2021-03-24

How to Cite

PEREZ , D. .; STANZANI ERCOLANO , R. . Encounters with practice: instruction to a double as a device for transforming teaching in the prison. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 15, p. e4748033, 2021. DOI: 10.14244/198271994748. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4748. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação em prisões: experiências educativas, formação de professores e de agentes socioeducativos
##plugins.generic.dates.received## 2022-04-30
##plugins.generic.dates.accepted## 2021-02-25
##plugins.generic.dates.published## 2021-03-24