Educator expectations and announcements: dis(un)covering education for people in deprivation of liberty

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994731

Keywords:

Education, Deprivation of liberty, Training of educators.

Abstract

The paper is linked to the social and philosophical conception that implies the development of research with political, social and epistemological options, consistent with the demands of the popular classes to whom the research carried out by the public university is most important. It results from the collaborative work of educator-researchers linked to a Research Center and educational practices for people in restriction and deprivation of liberty. The qualitative study uses as a methodological procedure the participation in formative meetings held in 2020 with educators from Brazilian states and has as its guiding question: what expectations/training needs do manifest the educators who develop educational actions in units of deprivation of liberty for young people and adults in the post-pandemic period? Data were collected through participatory observation in virtual meetings, organized by State Secretariats and Research Groups of Brazilian universities. The analysis of the data had as theoretical support the work of Paulo Freire, and three focuses were analyzed: educating for dialogue, educating for love, and educating for hope. The study reveals through the creative and successful pedagogical experiences that have been developed in Brazilian states, announcements of educators, willing to contribute to modify educational actions for the spaces of deprivation of liberty of young people and adults.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Elenice Maria Cammarosano Onofre, UFSCar

Docente do Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas - DTPP e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSCar

André Luiz Pereira Alves dos Santos, Universidade Federal de São Carlos

Mestrando em Educação - CECH UFSCar

André Santiago Baldan , Universidade Federal de São Carlos

Mestre em Filosofia; Doutorando em Educação - CECH UFSCar

Edla Cristina Rodrigues Caldas, Universidade Federal do Amazonas / Universidade Federal de São Carlos

Docente do Curso de Pedagogia da UFAM. Mestre em Educação. Doutoranda em Educação - CECH UFSCar

Marcos Melo de Oliveira , Universidade Federal de São Carlos

Mestre em Educação

Doutorando em Educação - CECH UFSCar

References

ANDREOLI, Balduíno. Contribuição de Ernani Maria Fiori para uma pedagogia política de libertação. Cadernos de Educação. Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, v. 6, 1997, p. 41-72.

ANDERSON, Perry. Balanço do Neoliberalismo. In: SADER, Emir; GENTILI, Pablo (Orgs.). Pós-neoliberalismo: as políticas sociais e o Estado democrático. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995, p. 9-23.

ANDERSON, Perry. Neoliberalismo, ordem contestada. Outras Palavras. São Paulo. 25 de março de 2017. Disponível em: https://outraspalavras.net/sem-categoria/neoliberalismo-ordem-contestada/# Acesso em: 3 ago. 2020.

ARAÚJO-OLIVEIRA, Sônia Stella. Exterioridade: o outro como critério. In: OLIVEIRA, Maria Waldenez; SOUSA, Fabiana Rodrigues. (Orgs.). Processos educativos em práticas sociais: pesquisas em educação. São Carlos: EdUFSCar, 2014. p. 47-112.

CUNHA, Manuela Ivone. O tempo insuspenso. Uma aproximação a duas percepções carcerais da temporalidade. In: ARAÚJO; Emilia, DUARTE, Ana Maria; RIBEIRO, Rita. (Orgs.). O tempo, as culturas e as instituições. Para uma abordagem sociológica do tempo, Lisboa: Edições Colibri, 2007, p. 91-104.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. 11. ed. – Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015. Recurso digital. Formato: Epub.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 71. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à uma prática educativa. 63. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.

GARCIA, Regina L. Para quem investigamos – Para quem escrevemos: Reflexões sobre a responsabilidade social do pesquisador. In: MOREIRA, Antônio Flávio; SOARES, Magda; FOLLARI, Roberto A., GARCIA, Regina Leite (Orgs.). Para quem investigamos – Para quem escrevemos: o impasse dos intelectuais. São Paulo: Cortez, 2003. p. 11-35.

KOHAN, Walter. Paulo Freire mais do que nunca: uma biografia filosófica. Belo Horizonte: Vestígio, 2019.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. 2. ed. São Paulo: EPU, 2013.

MARCHESI, Álvaro. O bem-estar dos professores. Porto Alegre: Artmed, 2008.

MINAYO, Maria Cecília de S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 23ª Ed. Petrópolis/RJ, 1994.

OLIVEIRA, Maria W.; SILVA, Petronilha B. G.; GONÇALVES JUNIOR, Luiz; MONTRONE, Aida V. G.; JOLY, Ilza Z. L. Processos educativos em práticas sociais: reflexões teóricas e metodológicas sobre pesquisa educacional em espaços sociais. In: OLIVEIRA, Maria W.; SOUSA, Fabiana R. (Org.). Processos educativos em práticas sociais: pesquisas em educação. São Carlos: EdUFSCar, 2014, p. 29-46.

ONOFRE, Elenice. M. C. Educação Escolar em prisões: brechas, apostas e possibilidades. Revista NUPEM, v. 11, n. 23, p. 99-129, 2019.

RANGEL, Hugo. Educación contra corriente en las Cárceles latinoamaericanas: la enseñanza vc el castigo. Revista Educação & Realidade, v. 38.1, p. 33-69, 2013.

SANTOS, Boaventura Sousa. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Almedina, 2020.

STRECK, Danilo R., ADAMS, Telmo. Pesquisa participava, emancipação e (des)colonialidade. Curitiba: CRV, 2014.

Published

2021-03-24

How to Cite

MARIA CAMMAROSANO ONOFRE, E. .; LUIZ PEREIRA ALVES DOS SANTOS, A. .; SANTIAGO BALDAN , A. .; CRISTINA RODRIGUES CALDAS, E. .; MELO DE OLIVEIRA , M. . Educator expectations and announcements: dis(un)covering education for people in deprivation of liberty. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 15, p. e4731034, 2021. DOI: 10.14244/198271994731. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4731. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação em prisões: experiências educativas, formação de professores e de agentes socioeducativos
##plugins.generic.dates.received## 2022-04-30
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-08-14
##plugins.generic.dates.published## 2021-03-24

Most read articles by the same author(s)