Cinema and cultural plurality: the use of Arab films in educational practices concerned with otherness

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994666

Keywords:

Cultural plurality, Orientalism, Cinema and education.

Abstract

Eastern societies are under a stereotyped and prejudiced view, according to an interpretation derived from a historical process called Orientalism, that is, discourses of different natures (literary, administrative, pictorial, filmic), but equally constructed by Westerners, aiming to legitimize processes of political domination and economical. Recognizing the strength of this perspective, and refusing it, this paper aims to present a pedagogical appropriation that emphasizes the cultural plurality expressed in Arab movies. The main reference of this study is based on another paradigm called Orientalissimo and associated with the effort to know about the East from speeches produced by the Orientals themselves. The research had a qualitative approach, applied nature, and connected description and explanation, making use of bibliographical and documentary investigations. The theoretical contributions involved thinkers from education, cinema, culture and aesthetics. It is concluded that “Caramel” (2007), “The Yacoubian Building” (2006), and “Paradise Now” (2005) deal with themes such as woman, social organization and suicide bombers. However, in order to create visions based on otherness, these movies are considered important cinematographic narratives for the development of educational practices focused on reflections on themes associated with the Arab universe in a complex way, with more depth, and based on a second viewpoint regarding the voice of the Other to be known.

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Author Biographies

Humberto Perinelli Neto, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Bacharel e licenciado em História pela Unesp-FCHS-Franca. Por essa mesma instituição obteve o título de Mestre em História e Cultura Social e o de Doutor em História e Cultura Política. Especialista em Metodologia do Ensino de Artes pelo Centro Universitário Barão de Mauá, Ribeirão Preto, SP. Especialista em Segurança Alimentar e Nutricional pela Unesp-IB-Botucatu/Universidade de Loja-Equador. Cursou Letras pela Unesp-Ibilce-São José do Rio Preto. Vivenciou pesquisa versando sobre ensino, cinema e africanidades em estágio Pós Doc no NUPE-CLADIN-LEAD, Departamento de Ciências Sociais, Unesp-FCL-Araraquara. Pela Fapesp foi bolsista (IC e MS) e coordenou Projeto Regular. Foi bolsista Capes (PET, MS, Pibid e Parfor). É Professor Assistente Doutor junto ao Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas (Ibilce/Unesp) de São José do Rio Preto-SP. É professor/pesquisador do Programa de Pós Graduação Ensino e Processos Formativos (Unesp São José do Rio Preto/Ilha Solteira e Jaboticabal), tendo feito parte da Comissão responsável por sua implantação e por exercer sua Coordenação Adjunta no período 2016/2017 e sua Coordenação nos períodos 2017/2021 e 2021/2025. Foi professor visitante na Universidad Nacional de Cuyo/Mendoza-Argentina, na Universidade do Porto/Portugal e na Universidade Católica Portuguesa do Porto/Portugal. Compõe os grupos de pesquisa CNPq: Centro de Estudos das Culturas e Línguas Africanas e da Diáspora Negra (Unesp/Araraquara - CLADIN), Centro de Ciência, Tecnologia e Inovação para Soberania e Segurança Alimentar e Nutricional (Unesp/Botucatu - INTERSSAN) e Formação Docente e Práticas Educativas (Unesp/São José do Rio Preto). Co-dirige a Série de livros Processos Formativos (Editora FI, Porto Alegre, RS). Responsável por canal no YouTube: CinEducAção (https://www.youtube.com/channel/UCdAxDOkXLBZlfqK41Ld2ZdA).

Alexandre Cristiano Baldacin Junior, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Mestre na área de Tecnologias, Diversidade e Cultura pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino e Processos Formativos pelo Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas (IBILCE/UNESP) de São José do Rio Preto-SP, e graduado em Licenciatura em Letras (Português/Espanhol) pela mesma instituição. Dedica-se a pesquisas sobre Ensino, Cinema, Africanidades e o campo das Letras. Foi bolsista de Iniciação Científica PIBIC/CNPq e bolsista CAPES de Mestrado.

Ricardo Scucuglia Rodrigues da Silva , Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Professor Associado do Departamento de Educação da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Campus São José do Rio Preto, SP (IBILCE). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da UNESP (IGCE). Docente e coordenador Adjunto do Programa de Pós-Graduação em Ensino e Processos Formativos da UNESP (IBILCE-FEIS-FEG). Possui Graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela UNESP de Rio Claro (2002), Mestrado em Educação Matemática pela UNESP de Rio Claro (2006) e Doutorado em Education Studies pela The University of Western Ontario (2012), (Western University), do Canadá. É livre-docente em Educação Matemática pela UNESP (2022). Desde 2000 é pesquisador integrante do Grupo de Pesquisa em Informática, outras Mídias e Educação Matemática, (GPIMEM, UNESP, Rio Claro), participando de pesquisas com financiamento CNPq, CAPES, FAPESP e SSHRC. De 2006 a 2012 foi pesquisador assistente da Faculdade de Educação da Western University. Foi premiado no Western Research Forum for Research Excellence em 2010 e 2012. De 2015 a 2018 foi Editor Associado do Fields Mathematics Education Journal (FMEJ / Springer) do Fields Institute da Universidade de Toronto. Foi Editor Associado do BOLEMA (2018-2019). Tem experiência na área de Educação Matemática, com ênfase em Informática, Artes/Estéticas e História e Filosofia da Matemática.

Edilson Moreira de Oliveira, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Licenciado em Ciências Biológicas, Mestre em Educação Pela Universidade Estadual Paulista Júlio ee Mesquita Filho (Unesp/Marília, 1998), Doutor em Educação Escolar Pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp/Araraquara, 2004). Atuou como docente do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar aa Unesp de Araraquara. Atualmente é docente do Programa de Pós-graduação Ensino e Processos Formativos - Programa Interunidades (Fcav/Unesp de Jaboticabal; Feis/Unesp; Ibilce/Unesp de São José do Rio Preto.

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Published

2023-11-28

How to Cite

PERINELLI NETO, H. .; BALDACIN JUNIOR, A. C.; SILVA , R. S. R. da; OLIVEIRA, E. M. de. Cinema and cultural plurality: the use of Arab films in educational practices concerned with otherness. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e4666074, 2023. DOI: 10.14244/198271994666. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4666. Acesso em: 21 nov. 2024.

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